Hur farliga för tänderna är olika frukter?

Startat av Andreas, 2007-12-18 12:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Har vi nån expert på sockerarter i frukt i forumet?

Att godis är dåligt för tänderna och frukt är bra är något man fått höra, men nu börjar jag fundera på om all frukt verkligen är så bra, detta efter att ha läst i den intressanta boken "Den tekniske kocken" av livsmedelsprofessorn Per-olof Hegg och kocken Rickard Nilsson. På sidan 29 står det om kolhydrater och socker, där kan man läsa att vanligt socker är sukros (sackaros) och att sukros består av glukos och fruktos som sitter ihop. Sen kommer en lista på sockerinnehåll i några olika frukter:

¤ Russin 70%
¤ Banan 16%
¤ Äpple 10%
¤ Jordgubbar 6%

Och så står det att sockret i banan övervägande är sukros medan det i russin bara finns fruktos och glukos.

Som jag förstått det är sukros värst för tänderna (och banan är dessutom ganska klibbigt) men jag har aldrig hört någon varna för banan som speciellt lockande för tandtroll..? ??? Stämmer verkligen det som står i boken om sukros i banan? I så fall är en banan som mellanmål inte alls speciellt bra ur antitandtrollssynpunkt.

Finns det andra frukter som också innehåller mycket sukros?
Den som inte frågar får inga svar.

Tomas

Nu vet jag inte om det är någon skillnad på sockerarterna, men det som är farligt för tänderna med i alla fall äpple är ju syran som redan finns i frukten (t.ex. är ju C-vitamin en syra) sen hur mycket och hur snabbt av socket som omvandlas till syra senare spelar nog mindre roll. Borsta inte tänderna tidigare än en timme efter att du ätit (syrlig) frukt, annars borstar du bort tandemaljen som är uppfrätt av fruktsyrorna.

Andreas

Ang. skillnad på sockerarterna - titta här: http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=1892

Kariesframkallande förmåga: Sackaros - Stark, Glukos, Fruktos - måttlig. Dessutom står det under övriga egenskaper "Klibbiga beläggningar på tänderna".

Det tolkar jag som att sackaros är mest kariesframkallande..?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal