Barnvänligt gott

Startat av annamaria, 2008-11-03 15:08

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Nu har jag fått det stora uppdraget att stå för denna termins klassmys i min dotters klass. Självklart blir det bakning eller tillagning av något gott ihop med barnen. ca 25 st 7-åringar. Planen är att låna hemkunskapslokalerna.

Så nu behöver jag er hjälp - vad ska vi göra? Vi har ca 3 timmar på oss och ungarna ska helst kunna göra det mesta själva. Helst inte bränna sig på knäcksmet...heller  ;)

Anne

Blondies är en höjdare, så extremt lätt och går att variera också.
http://annesmat.blogspot.com/2008/03/en-skls-blondies.html

Och kanske kul med nån slags kakor som man kavlar och tar ut med mått..? Eller är det lite för krångligt?
Anne's Food - min matblogg

Hasse

Barnen skulle kunna komponera sin egen pizza. Eller en pizzabit är kanske mer realistiskt med tanke på att det är 25 barn.

annamaria

Mina egna tankar gick runt kakor och godis men Hasse pizza är verkligen ingen dum idé. Alla barn kommer säkert att vara hungriga när vi startar, en färdig pizzadeg när de kommer. Tåls att fundera på!

Dina blondiesar ser ljuvligt goda ut. Kan jag bara byta ut vaniljextraktet mot vaniljsocker tror du Anne? Här på vischan saknar vi vanilj extrakt.

Mer förslag någon?

Anne

Det går absolut att använda helt vanligt vaniljsocker :)

Pizza var en jättebra idé, de kanske kan vara fyra och fyra... enda är väl att det tar lite tid att göra alla i ugnen, och långpanna är kanske inte lika kul. Fast har ni många ugnar så :)
Anne's Food - min matblogg

annamaria

Undrar jag hur många ugnar det finns i en hemskunskapssal? Om det är varmluft i dem så kan det nog funka.

ena

min son fick baka tunnbröd första gången de hade tillgång till en hemkunskapslokal...i stekpanna... alla var jättestolta och aldrig hade väl tunnbröd varit lika gott :) smör kanel o socker var favoritpålägget...tätt följt av ost...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Andreas

Tunna pannkakor/plättar är också roligt när man är liten. Vill man så fyller man dem med nåt matigt istället för sötigt. Fast kan förstås vara lite svårgräddat för åldersgruppen, då är nog tunnbröd betydligt lättare.

Hemgjorda potatischips i ugnen är en annan kul grej. Kanske tillsammans med grönsaker i stavar och nån god dipp? Laga smoothie till? Låter nästan nyttigt. :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Kan ni inte göra en stor fruktsallad? Nyttigt o gott. Dessutom pedagogiskt eftersom barnen får gissa på de olika frukterna (valfri mängd exotiska) o lär sig hur de ska beredas (med matknivar)
Gott till blondiesarna tror jag också.

annamaria

Åh så många bra tips, hur ska jag kunna välja.

ena: du råkar inte ha tunnbrödsreceptet?

agnetasch: fruktsallad känns säkert - inget att bränna sig på...bara lite skärsår  ;) och så lite pedagogik.

Andreas: får kolla om det finns mixer - för smoothiesar är alltid poppis.

I morgon ska jag träffa de andra föräldrarna och planera, får höra vad de tycker. Återkommer.

ena

jodå, det ska finnas...lillkillen har koll på sånt :) återkommer
man kan prova allt -minst en gång!!;)

ena

det här receptet skulle egentligen ses som det är...sonen har skrivit ner det alldeles själv -ur minnet- :) i en egen receptbok "för det måste man ju bara ha" känner mig lite hemsk som letade i hans hylla utan lov...:)

De fick iallafall göra varsin liten deg o kavla eller trycka ut med fingrarna. Hemma har vi kavlat med kruskavel.

Mjukt tunnbröd

1 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
1 dl filmjölk
25 gr margarin
1 tsk bakpulver
1 krm salt

Blanda de torra ingredienserna, skär sedan margarin i små bitar och knåda ihop det tills det blir smuligt. Tillsätt filmjölk och knåda ihop till en deg, blir det kladdigt tillsätt mer vetemjöl.
Kavla ut till tunna kakor och stek i en stekpanna på medelvärme.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

annamaria

Smidigt och bra! Hälsa lillkillen och tacka. Blir sugen på varma tunnbröd nu...

Andreas

På tal om bröd så är grillade pinnbröd och dito falukorv också både populärt, matigt, pyssligt och spännande. Men då bör man förstås hålla till utomhus. ;)

Citat från: agnetasch skrivet 2008-11-04 20:12
Kan ni inte göra en stor fruktsallad? Nyttigt o gott. Dessutom pedagogiskt eftersom barnen får gissa på de olika frukterna (valfri mängd exotiska) o lär sig hur de ska beredas (med matknivar)


Fruktsallad är toppengott men skära frukt med matkniv låter svårt, krossar man inte apelsinen och kommer man ens igenom äpplet?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-11-05 10:41
skära frukt med matkniv låter svårt
Ge dom varsin rejäl kockkniv då ;D

annamaria

Jag träffade ett par föräldrar innan idag, de var inne på julgodis. Träffar resten i kväll. Får höra deras önskemål.

agnetasch

Stackars ungar! Ska dom behöva göra julgodis nu o sen inte få äta det förrän om en o en halv månad :-\

annamaria

Japp! Tyvärr ingen pizza, inga tunnbröd....det blir julgodis, man får ju inte bestämma allt..... Men inte nu utan i december som tur är.  Så nu behöver jag ännu mer tips - hur gör man barnvänligt roligt julgodis då? Knäck kan vi nog utesluta. Tror inte att ischoklad duger....hm... ;D

ena

marsipan!! finns inga ungar som inte gillar att göra figurer...har man dessutom lite smält choklad att doppa i är lyckan gjord...
sen kan man ju stoppa russin, hackade nonstop, minimarchmallows o annat smått o gott i marsipanen om man inte vill göra figurer...
sen när alla är trötta på att fixa marsipangodisar tar man resten av chokladen o stoppar i cornflakes, russin och allt annat som är över och gör sin egen variant på "Rocky Road"
man kan prova allt -minst en gång!!;)

annamaria

Ja det där med corn flakes - när jag var barn så gjorde vi cornflakes-kakor, sega saker och så goda vad jag minns? Vet någon ett recept kanske? Det vore lite lagom! tack ena.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal