Vad är det här för maträtt??

Startat av Safwenberg, 2009-05-27 21:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Safwenberg

Hej,

Jag skulle behöva hjälp med att identifiera maträtten på bilden, samt vilket land den kommer från. Om någon dessutom vet om det är en lokal specialitet och i så fall varifrån så är det bonus.
Jag är ganska säker på att den kommer från ett medelhavsland.

Tack på förhand

//Anders

Hasse

2009-05-27 23:02 #1 Last Edit: 2009-05-27 23:15 by Hasse
Jag kommer att tänka på Ägg cocotte där ett ägg knäcks i en portionsform och kokas sedan i vattenbad på spisen, eller gräddas i ugn.

Men i ditt fall verkar ägget ha knäckts i en degbulle.   ???

Edit: Äsch! Jag glömde ju hälsa dig välkommen till Matforum. Välkommen, Anders!

Safwenberg

Tack Hasse!
Jag tror att jag har kunnat spåra rätten till Portugal.
Vi får se om någon kan identifiera maträtten.

//Anders

ena

Påminner om nåt min mormor ofta gjorde som nattamat, fast hon hade rökt skinka i strimlor istället för det som det ut som någon form av fisk.

Hon gröpte iallafall ut frallor, la in en klick av nån sås (ofta bearnaise) skinkstrimlor, riven ost över, ett nyklcäckt ägg och så in i ugnen o gratinerade det. Kan ju vara någon form av försvenskning :) o tydligen rätt så vanligt i hennes kvarter på 70-talet...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Andreas

Jag tycker det ser ut som fiskgryta med broccoli, serverad i brödskål och toppad med äggula.

Lite åt det här hållet: Seafood chowder in bread bowl recipes  http://www.sheknows.com/articles/809077.htm
Den som inte frågar får inga svar.

Miss Fish

Ser ut som den traditionella torskade torsken.. Bacalhau heter den på portugisiska, men det kan givetvis vara någon annan vitfisk. Det finns en traditionell rätt från portugal med både ägg och tosk som heter Bacalhau à gomes de sá (torsk och potatisgryta ungefär), men den ser inte riktigt ut sådär med bröd.. Fiskgryta heter caldeirada på portugisiska.

sdfghj



Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal