Vad är poängen med att steka falukorv utan matfett?

Startat av Andreas, 2007-09-14 09:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Inte alltför sällan ser man anvisningar om att steka falukorv utan matfett, exempel: http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=337083
"Skär korven i skivor och stek den, utan extra matfett, några minuter per sida."

Vad är poängen med det?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Är det inte 10-40% fett i dom flesta falu? Brukar sitta ett ordentligt fett lager på kniven när man skivat. Korven på bilden ser nästan kokt ut?!

Men jag steker nog allt i lite fett/olja ändå.. Bacon å!

agnetasch

Köper man en mager korv kan det ju hända att fett/kött är ersatt av nån form av stärkelse. Denna stärkelse bränner gärna vid o fastnar i stekpannan om man inte skyddar stekytan med fett. Alla som är fettskrämda äter vidbränd korv. Hellre cancerogena vidbrända maträtter än feta sådana ;D
Jag tror inte bilden i receptet är en bild av en stekt korv,håller med elka att den ser kokt ut.Inget fel i det, passar väl bra till rotfrukter?

Andreas

"Fettskrämda", nu börjar vi komma någonstans - är det därför de säger att man inte ska använda matfett vid stekningen? Men blir verkligen falukorven magrare av att inte stekas i matfett?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Man kan ju undra. Laga fettsnålt-grilla/stek utan fett heter det. Så slänger man korven i en het panna,täpper till porerna så att fettet inte kan tränga ut. Fettet ligger alltså kvar inneslutet i en svart kappa. Alternativt steker du saktare o den svarta kappan sitter kvar i stekpannan o du äter en flådd korv utan stekyta.
Steker man korven i normal värme o med lite fett hinner fettet i korven smälta ut lite.Det blir en vacker stekyta o om korven inte är panerad fastnar inget fett på den.
Smaken är som baken men jag väljer sista alternativet ;D

Andreas

Täppa till porer med en svart kappa så att fettet inte kan tränga ut...?

Ja om kappan varit en regnrock av PVC så kanske.  :) Men borde inte samma princip gälla för korv som för kött - dvs att det inte går att stänga in något genom att täppa till några porer med stekyta?

När man steker korven krymper den och att den krymper beror på att proteinerna drar ihop sig varvid vätska (fett)  pressas ut. Hur skulle en stekyta någonsin kunna bli så tät att den förhindrar att vätska pressas ut?

Det här med att laga fettsnålt utan fett, ja det verkar vettigt när det gäller råvaror som faktiskt kan suga upp fett, exempelvis panerade fiskpinnar eller schnitzlar, men då det gäller sådant som rimligen inte suger upp fett som exempelvis kött och falukorv låter det bara märkligt, eller..?  ???
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag VISSTE att du skulle mopsa dig om porerna! OK korven har inga porer att stänga, men den kan ha stärkelse att bränna vid som blir i det närmaste som en PVC-kappa.
Det bästa är ju att koka korven o inte dricka upp kokspadet.(Reducera det till ett minimum o bre det på frukostmackorna, undertecknat `Spara´)

Andreas

Så du går omkring klädd i vidbränd stärkelse när det regnar? Snälla kan vi inte få en bild på det?! :)

Jag undrar just om det där att koka falukorven är det bästa om man vill ha den så fettsnål som möjligt - jag gissar att den högre temperaturen man har vid stekning gör att mer fett pressas ut.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Inte bara regnrockar,även skinnpajar gör jag av korv. Se nedan en snygg jacka av stekt Bullens Pilsnerkorv ;D
Hur mäter man fett-återstoden? Äter korven o väger sig på en våg som talar om hur mycket fett man består av?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal