Gissa matordet (matorden)

Startat av Andreas, 2009-02-13 09:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

I den här tråden är det fritt fram att posta och gissa på ordgåtor/ordrebusar där svaret är något som har med mat att göra. Men bara en gåta i taget tack!

Här är matordsgåta nummer ett: Vilken populär maträtt? Italienarslang + så la ?? då + & lövbiff + början av program med han som heter som enbärsdryck + tusan också + bea.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Du får nog ge oss nån liiiiten ledtåd.

Andreas

Alltid svårt veta var man ska lägga ribban ;), men jag benar väl ut det lite då.

¤ Italienarslang = slang för italienare dvs. vad man nonchalant kan kalla en person från italien med ett annat ord.
¤ Så la ?? då = tonskala, används vid röstövningar, jag är ute efter de två bokstäverna vid "??".
¤ Lövbiff = vad för slags råvara?
¤ Enbärsdryck = gin, här av ett visst fabrikat som har samma namn som känd tv-kock, ett program med denne kände tv-kock börjar på en viss bokstav.
¤ Tusan också = åh = äh = ....
¤ Bea = ett slags ...`

Lägg ihop svaren och du får namnet på en maträtt som brukar uppskattas av både stor och liten.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari


Hasse

Ha, ha! Den var riktigt svår. Men jag tror att Elka har rätt!   :)

¤ Italienarslang = spagge
¤ Så la ?? då = ti
¤ Lövbiff = kött
¤ Enbärsdryck = f, som i f-word med Gordon Ramsay. Den var långsökt!  ;D
¤ Tusan också = äsch, det låter ju nästan som (f)ärs.
¤ Bea = sås

Kari

Ja med magister Hasses förklaring faller (f)ärsen på plats också för tusan ;)

Knepigt värre Andreas - tack Hasse!

crlhrv

i min värld är spagge slang för spanjor och inte italienare. eller har jag tittat på för mycket amerikanska fängelsefilmer?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kvasthilda

Håller med föregående talare (inte i fråga om filmtittandet dock.) Fast jag tänkte också "spagge" så jag måste ha tänkt fel...?  ???
Det gör inget om det är enkelt.

Kvasthilda

Ålrajt, nu kommer mitt bidrag:

Ramla galet
Det gör inget om det är enkelt.

Kari


Andreas

Bra jobbat Elka (och Hasse också)! Calle, Kvasthilda: Jag är ganska säker på det här med italienare, spanjor är väl spanjack? Hoppas förresten ingen tar illa upp av dessa uttryck som i alla fall jag jämställer med finne, jänkare och norrbagge. Inte för att jag normalt brukar använda nåt av dem.

Kvasthilda: Så lätt som falafel kan det väl ändå inte vara? Falla = dimpa och galet = ding. Och om vi nu fortsätter på spåret folkslag och tänker lite asiatiskt (fast på ett mycket respektfullt och kärleksfullt vis förstås) så är ordet du tänker på kanske dumplings?
Den som inte frågar får inga svar.

Kvasthilda

Jomen Elka hade rätt, det var falafel (falla fel). Får det inte vara enkelt...? :-[
Det gör inget om det är enkelt.

Hasse

Då kör jag en ganska svår, tror jag:

Titta + volymdämpare

Sweber

Glo-tutte? Eller Se-Napp? Jag går för senap.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Hasse

Sweber, bra jobbat! Visst är det senap.

Andreas

Kvasthilda: Klart det får vara enkelt, jag skrev ju bara så för att ha ett svepskäl till att skriva svamlet om dumplings. ;)

Här är en till - vilken maträtt (felstavat men låter rätt):

Säger mausern + har man när man köper en trisslott (=ett slags ....?)
Den som inte frågar får inga svar.

Kvasthilda

Den var INTE enkel.... hm, om man vinner så har man ju tur, flax, röta. Men om man KÖPER en lott?
Det gör inget om det är enkelt.

Sweber

mausern säger pang och att köpa en trisslott heter säker att "kaka" i norrland så jag tror på pannkaka. ;) ;D
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Mausern kan ju säga klick också.
När man köper en lott har man ett begär efter något t.ex att vinna pengar. Man kan ha begär efter annat också; sprit, choklad eller kakor. Jag gissar på KLICKKAKOR, det lilla goda russinbakverket.
Detta är en vild gissning fullt i klass med gissningen på dumplings ;D

Tom

Mausern säger bang, att skrapa en trisslott kan man ju säga är ett slags nöje.
Nöje på engelska är ju fun, ihopsatt blir det då bangfun, vilket skulle kunna låta som:

Banfan, som är en klassisk koreansk maträtt  ???

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal