Effekt på microvågsugn

Startat av PerG, 2009-02-09 22:58

Föregående ämne - Nästa ämne

PerG

Jag införskaffade mig en enkel elmätare på Clas Ohlson för ett tag sedan då vår elräkning gått upp väldigt. Vi har varit föräldralediga ett tag nu så det är kanske inte så konstigt, men jag ville hitta vilka maskiner som var värst energitjuvar.

Något som då fick mig att bli lite förvånad är att microvågsugnen drog c:a 1000W oavsett vilken effekt man ställt in den på. Så oavsett om jag körde på upptining eller full effekt, eller något däremellan så drog den ändå c:a 1000W...

Är det bara min micro som är på detta sätt? Någon som har en elmätare som kan testa?

Afram Haffo

Hej Per G . Jag är ingen raketforskare men har en elmätare hemma och är riktigt sugen på att testa själv, min fråga till dig är hur du mätte efekten i micron, stängde du av allt i huset och mätte i elskåpet eller fifflade du med micron för att mäta?

Andreas

Clas Ohlsons elmätare fungerar så att du kopplar den mellan eluttaget och det du vill mäta elförbrukningen på.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=60632343

Min mikro ligger på 41 W när bara lampan och fläkten går, när sen magnetronen går igång drar den ca. 1090 W. Det stämmer att effekten på magnetronen alltid är samma oavsett effektläge men vad som skiljer är hur långa intervall den är igång, vid full effekt går den hela tiden och vid halv effekt hälften av tiden (i min mikrovågsugn 6,5 sekunder på 6,5 sekunder av), snitteffekten sett över tid är alltså hälften.

Fast finns det kanske mikrovågsugnar där magnetronen går hela tiden fast med olika effekt?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Är det så att magnetronen bara fungerar binärt? Mao på eller av bara?
Det skulle ju vara fin fint som Andreas säger att om den kunde leverara konstant fast med olika effekt.. Borde inte uppvärmningen bli jämnare då eller är jag ute och cyklar?

Vad händer med strålningen i varje 6,5 sekunders interval i Andreas exempel då den inte strålar? Var tar energin vägen den andra 6,5 sek perioden? Hmm...

PerG

Nu har jag kollat igen och jag förhastade mig inser jag nu.

Det ligger till precis så som Andreas skriver. När jag kör på full effekt så kör micron på c:a 1000W hela tiden. När jag kör den på halv effekt så kör den ett par sekunder full (c:a 1000W) och sjunker sen ner till typ 40W i ett par sekunder och sen full effekt igen osv.. När jag hade effektmätaren och såg förbrukningen så kunde jag identifiera ljudet när magnetronen kör igång (vilket jag har hört förut men inte reflekterat över).

Afram Haffo

Citat från: Andreas skrivet 2009-02-10 08:12
Clas Ohlsons elmätare fungerar så att du kopplar den mellan eluttaget och det du vill mäta elförbrukningen på.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=60632343

Ojojoj vad det kunde bli fel , jag tänkte mig en voltmätare en sån där med 2 sladdar och inte en sådan som du har på bild .

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal