Recept på havtornssylt?

Startat av TriKri, 2010-08-22 16:01

Föregående ämne - Nästa ämne

TriKri

2010-08-22 16:01 Last Edit: 2010-08-22 23:50 by TriKri
Hej! Finns det något bra sätt att göra havtornssylt på utan att koka havtornen? Jag vill inte koka dem eftersom alla näringsämnen i bären (i alla fall c-vitaminerna) förmodligen försvinner då. Eller kan någon lära mig hur man på bästa sätt karamelliserar socker? Jag följde ett recept på en förpackning frysta havtorn jag hade köpt där bären inte skulle kokas, bara att resultatet inte direkt blev så lyckat. Så här var receptet:

1 paket havtorn
2½ dl socker
1 dl råsocker
1 dl vatten
2 apelsiner, saft och rivet skal
2 stjärnasis
1 kanelstång

Karamellisera sockret i en kastrull. Tillsätt vattnet och alla övriga ingredienser utom havtornen och koka upp till 132 grader. Låt svalna. Blanda i havtornen och låt stå svalt i minst ett dygn innan servering.

Och så här gjorde jag: Jag lade först 1½ dl socker i en kastrull (tänkte minska mängden socker med en dl) och drog plattan på sexan. När sockret började smälta började jag röra om med en gaffel, och efter ett tag hade nästan allt socker smällt, utom några få sockerklumpar som låg badet av socker jag nu hade fått. Jag fortsatte att röra om tills de också hade smällt. Vid det här laget hade sockret blivit något mörkbrunaktigt, med det luktade fortfarande okay. Sen tog jag av kastrullen från plattan. Plötsligt började sockret stormkoka och blev nästan svart, och det luktade genast väldigt bränt!  ??? Jag antar att jag gjorde något fel här, men hur som helst slängde jag sockerbadet och började om.

Vid nästa försök blandade jag ihop alla ingredienserna utom havtornen i en kastrull och kokade upp. Den här gången gick det mycket bättre. Jag lät blandningen koka tills den nåde 130 grader, tog av den från plattan och ställde den i kylen. Ett tag senare när den hade svalnat tog jag fram den, hällde i havtornen och började blanda. Det var dock två problem: Först så var havtornen fortfarande hela, och jag kommer ihåg vilken sur smak det är i en hel havtorn, så jag insåg att det inte kan vara rätt att ha en sylt med hela havtorn i. Dessutom så rann nu all saft från havtornen ut i kastrullen och lade sig bredvid klumpen av socker som sockerblandningen nu hade blivit. Jag blandade därför så gott jag kunde och lyckades till slut i alla fall få in havtornen i klumpen, men saften låg fortfarande utanför. Så jag bestämde mig för att köra allt med en stavmixer. Efter jag hade mixat allting hade havtornen definitivt blivit delade, och sockerklumpen hade löst sig i saften.

Nu hade sylten ungefär samma konsistens som grädde, vilket inte är en speciellt bra konsistens för sylt, även om den smakade rätt bra. Jag testade därför att koka upp blandningen igen för att se om den skulle bli något tjockare, men det enda det påverkade var förmodligen att förstöra alla c-vitaminer samt att göra sylten mörkbrun istället för den fina orangea färg den hade haft innan. Den smakar fortfarande okay, men själva tanken på att alla c-vitaminer förmodligen har försvunnit gör att jag inte längre vill äta den.

Finns det någon som vet hur jag kan tillaga den här på ett bättre sätt? Det låter som att det skulle kunna bli riktigt bra om man bara fick till det.

Edit: Jag smakade på sylten idag, nästan ett dygn efter att jag ställt in den i kylen, och då hade den faktiskt blivit lite tjockare, om ändå inte riktigt lika tjock som vanlig sylt. Hur som helst var den mer acceptabel idag. Alltså: Receptet går att följa om man:

1. Hoppar över att karamellisera sockret och istället blandar allt utom havtornen och kokar upp direkt till 132 grader (om man inte vet hur man karamelliserar såklart, enligt Wikipedia sker det när sockret kommer upp i över 165 grader), och

2. Kör blandningen av havtornen och den avsvalnade smeten med en stavmixer tills sockerklumpen helt har löst sig i saften och låter den stå kylt i ett dygn innan servering (för att låta sylten få rätt konsistens).

Faktiskt en rätt så god och framförallt c-vitaminrik sylt! ;) Jag kan rekommendera den.

agnetasch

Vore det inte enklare att göra som med rårörda lingon? Rårörda havtorn alltså. 150 g havtorn o 100 g socker körs i matberedare tills sockret smält. Sen kan man ju krydda med apelsin , kanel m.m. efter smak. Du förlorar inte den minsta lilla c-vitamin :D

TriKri

Mm, det kan vara värt att prova ;) Tack för tipset!

Virpi

Jag gjorde idag en egen variant av havtornsylt. Krossade bären i mixer och sedan blandade med honug. Inga förlårade vitaminer och inte heller någon onyttig socker. Tärtom lite mer nyttigheter i och med honung. Tyvärr var den ganska lös en så länge men kanske blir den tjockare när den får dra sig  :P.

Isabel Dahlkvist

Det är svårt att karamelliserad. Just pga det Du beskriver. Det är här hantverket kommer in. Det är det stadium då yrkeskunskaper sitter i handen. Du får fortsätta och koka och till slut så har Du kört igenom alla misstag som det går att göra. Då kan Du.......

webguide

Varför är det så viktigt med C-vitamin? Du får fömodligen i dig tillräckligt ändå, det går ju att tillsätta C-vitamin när det kallnat om du vill. Annars...

Den stora boven när det gäller att bryta ner Vitamin C är syre, inte värme. Så fort du krossar bären börjar syret oxideringen av askorbinsyran (C-vitamin). Dessutom är C-vitamin vattenlösligt, men inte sockerlösligt. När du värmer sockerblandningen till 130 grader har allt vatten förångats ur lösningen så vitamenen blandas inte ut i kokande vatten.

Jag letade runt lite och hittar ingen deffenitiv temperatur som skulle försötra askorbinsyran (smältpunkten är 190 grader). Många källor pratar om temperaturer mellan 60 och 80 grader.

Så fär att vara på den säkra sidan: Om du kokar upp sockerlösningen som du beskriver ovan och sedan låter den svalna till 80 grader så är den fortfarande ganska rinnande, blanda nu snabbt i bären och rör i den i en mixer eller för hand till en syltliknande massa. Du skulle kunna mosa/miga bären inna du tillsätter dem, men då har du utsatt C-vitamin för syre så gör det snabbt.

kayaker

Citat från: webguide skrivet 2016-09-20 21:27
Varför är det så viktigt med C-vitamin? Du får fömodligen i dig tillräckligt ändå, det går ju att tillsätta C-vitamin när det kallnat om du vill. Annars...

Den stora boven när det gäller att bryta ner Vitamin C är syre, inte värme. Så fort du krossar bären börjar syret oxideringen av askorbinsyran (C-vitamin). Dessutom är C-vitamin vattenlösligt, men inte sockerlösligt. När du värmer sockerblandningen till 130 grader har allt vatten förångats ur lösningen så vitamenen blandas inte ut i kokande vatten.

Tja, det är framförallt enzym som askorbinsyraoxidas - luftens syre är inte tillräckligt - som ligger bakom nedbrytningen av C-vitamin, så om man kan inaktivera dessa, t.ex. med hög temperatur så kan mycket vara vunnet. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20546391
/F

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal