Mat i samhällets tjänst... måste det vara så här illa?

Startat av Andreas, 2007-09-25 08:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Några nyheter från de senaste dagarna:

"Skolbarn i Uppsala äter lunch 10.20... trots att Livsmedelsverkets råd säger något helt annat"
http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/nyheter/artikel.asp?Artikel=1615646

"På rättspsykiatrin i Lund tvingas patienterna tigga efter extramat varje dag"
http://www.kvp.se/nyheter/1.853866/har-tvingas-patienterna-tigga-om-mat

"Matportion på matportion serverades den 88-åriga damen som hon var för sjuk för att kunna äta. ... 40 kartonger oäten mat i kyl och frys som hemtjänsten levererat."
http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070925/OSTRA_GOINGE_NYHEDER/709250019
Den som inte frågar får inga svar.

Fredrik Goldhahn

Nej

Inte direkt uttömmande svar men det tycker och vet nog de flesta att det inte behöver vara.
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

agnetasch

Jag blir så trött. Det är köken som får skulden när det är mellanhänderna som strular till det.
Det där med skolornas mattider får dom väl identifiera som ett problem o lösa nu när media uppmärksammar det.
Nej,rättspsyk behöver inte annan mat. De behöver mer mat. Avdelningarna får helt enkelt beställa större eller fler portioner. Det kostar mer men det måste de ju betala om patienternas ska bli mätta. Man får vad man betalar för o vissa patientkategorier är kostsammare än andra.
I exemplet med den 88-åriga damen blir man ju mörkrädd, inte för att pengar inte betalas tillbaka men vad har den stackars damen livnärt sig på o varför har varken hemtjänst eller dotter slagit larm tidigare? Varför har man inte sett till att hon fått passerad kost, varför har man suttit framför kylskåpet o räknat ouppätna matportioner i stället för att göra nåt ???


Andreas

Fredrik: så vad är lösningen då menar du?

Här står lite mer om hemtjänsten och den 88-åriga damen: http://www.expressen.se/nyheter/1.525956/88-aring-akut-sjuk-av-svalt

I det fallet var det helt klart hemtjänsten som brast. Men vad gäller rättspsyk och skolmaten - kan chefsöverläkare respektive rektor lastas för att de inte tilldelas tillräckligt med resurser? Eller menar du att de har prioriterat fel Agneta?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Stackars,stackars gamla tant. Vad är det för en idiot som hittat på att gamla tvunget vill bo hemma? Vem vill sitta ensam dag efter dag, orörlig o rädd ihop med en massa konstiga mediciner o med mat som man varken kan värma eller äta? Vinner man en plats på Hemmet när man fyller 100? Eller har de äldres hem blivit kommunernas egna små ättestupor o med hemtjänsten som mobila dödspatruller? Det som började med gulliga floskler:"Lilla mamma vill bo kvar hemma"är på väg att sluta i katastrof. Återinrätta ålderdomshemmen o det snabbt (helst innan jag ska dit)
Jag har aldrig jobbat med skola så där ska jag inte uttala mig men när det gäller rättpsyk har man prioriterat snett från början. Man har troligtvis upphandlat en "standardportion",en portion som är lämplig för en sängbunden patient eller en äldre person (glädjen var stor, se vad lite maten kostar,hurra) man räknade inte med att en patient på rättspsyk oftast är en ung, rörlig, manlig person som kräver mycket mat. Jag tror inte det är så att klinikerna "tilldelas" för lite matpengar. Klinikerna måste möblera om i sin budget o öka på matbudgeten lite. Jag tror man helt enkelt inte förstått hur man ska lösa problemet; när köket efter påstötningar inte skickat mer mat (vilket dom inte har budget till) ringer man till Kvällposten som vinklar det (som är ett kommunikationsproblem) till ett välfärdsproblem. Enhetschefen suckar också, fel av honom, det är han som ska ta tag i saken. 

Fredrik Goldhahn

Andreas: vad sägs om att införa sunt förnuft? Lite omtanke kanske? Kryddat med arbetskvalité?
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

agnetasch

De olika situationerna kräver olika lösningar. Skolan saknar lokaler där eleverna kan äta på en o samma gång, jag kan förstå att det är kostsamt att hålla en jättelokal som används kanske två timmar om dagen. Eftersom man slutat med gympa kan man ju bygga om gympalokalerna till matsalar eller använda tält.
Hemtjänsten har i fallet med den gamla damen begått en brottslig handling o de personer som har haft hand om henne ska avskedas. Sluta mjäka med anställda; har man ansvaret för en person ska man inte försöka ta livet ur denna. Bara för att det gäller en äldre person ska vanvården inte sopas under mattan.Nej, bort med dom som är uppenbart olämpliga för yrket o anställ nya, lämpligare.
Problemet med rättpsyk ser jag inte ens som ett problem. Om enhetschefen o kostchefen snackar sig samman o låter klinikekonomen göra sitt kan alla bli nöjda.

Andreas

Fredrik: Och hur "inför" man det, rent praktiskt alltså..?

Agneta: Jag har för mig att jag hört att man i vissa skolor äter i klassrummen, kan det vara en lösning? Men vad gäller att avskeda folk så är väl det i det närmaste omöjligt? Och rättspsyk jovisst låter det enkelt, men hur kan sådant här fortgå utan att något händer? Hur skall systemet förändras?

Problemen hopar sig, här är ytterligare färska nyheter:

"Matleverans var 14:e dag till pensionärer"
http://www.trelleborgsallehanda.se/article/20070928/TYCKTTANKT/709280018

"85-åring utan mat en vecka"
http://www.vk.se/Article.jsp?article=141858
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Andreas: att skolbarnen äter i klassrummet tycker jag verkar OK,men det tycker man ju tydligen inte i skolan,jag har sett något klagoreportage om detta; stackars barn som får äta vid sin "arbetsplats"(Hur kommer deras yrkesverksamma liv att se ut?Jo de sitter o äter nåt take-away vid sin dator.Då är det coolt)
Jag tycker mig se en tydlig skillnad i graden av "synd om" hos de olika kategorierna skolbarn, rättspsykpatienter o äldre. Skolbarnen får inte mat på de exakta tidpunkter de vill,hemskt, men de har säkert en kiosk på skolan eller en pan-pizza hemma i frysen om det kniper. Rättspsykpatienterna får inte tillräckligt med varmrätt ,men beställer inte avdelningarna också bröd,pålägg,kaffebröd o frukt m.m?Då tycker jag MYCKET mer synd om de äldre som är helt utlämnade åt hemtjänstens godtycke!De kan inte skaffa sig någon mat alls!Inte ens om de lyckas släpa sig i mattludden fram till kylskåpet hittar de något >:(
Att avskeda personal är svårt o det ska det vara. Det ska inte ske rent godtyckligt.Men om man polisanmäler en ren vanvård borde det rubriceras som ett brott o borde kunna leda till avskedande. Det tycker jag de äldre är värda; en icke kriminell omvårdnad + riktig mat o inte vår överblivna stekta gröt i tjusig microförpackning.

Andreas

Bra tankar Agneta (synd att inte fler tar sig tid att tycka till om detta), visst förtjänar de äldre bättre! Men varför gör inte de äldre mer väsen av sig - får de så dålig omsorg att de inte orkar?

Ang. mat var 14: e dag i Trelleborg - Här är ett citat ur en artikel från Säffle-tidningen (fast här gäller det mat var 7:e dag): "Det finns hos många en skepsis mot att få mat för så lång tid framåt som en hel vecka. - Kan mat stå så länge utan att förlora i kvalitet och näringsinnehåll? Svaret blev, att man garanterar hållbarhet åtminstone upp till tio dagar"

De stackarna som får mat var 14:e dag skall alltså äta dålig mat i 4 dagar..?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det är din omhuldade sous-vide, Andreas, som möjliggör de här mega-utskicken på mat ;)
Men det är ju kul att dom får lådor med matliknande innehåll i alla fall. Nästa steg blir väl påsar med nåt frystorkat i + att kommunen hyr ut vattenkokare för en dyr penning.
Föräldrarna slåss för skolbarnen, avdelningspersonalen slåss för rättspsykpatienterna men vem slåss för de äldre? Deras barn verkar ju vara mer angelägna om att inga pengar ska slösas än att mamma/pappa mår bra:"Får inga pengar tillbaka på oäten mat" är överskriften i Norra Skåne. Rädd om arvet? Tyvärr har de äldre ingen press att sätta på samhället utan kan bara vädja till vår kollektiva vilja till vård o omsorg. Där sviker vi grundligt >:(

roffekock

Jag tycker om dina tankar agneta. Jag tycker mej se att du närmar dig pudlens kärna. Du och jag plus alla andra vad har vi egentligen för ansvar när det gäller de äldres sits av i dag?
Har ni tänkt hur mycket kunskap och hur mycket livserfarenhet som sitter isolerade i dessa åldringsgetto. Och hur lätta är inte dessa människor att köra över, dom som alltid fått stått där med mössan i hand.
Viken roll hade dessa människor för en eller två generationer bakåt. Det fanns en plats för dem. Dom hade en uppgift och vi kunde se och lära. Nu tycks dom bara vara i vägen.
Sorgsna människor som är förbrukade.
Nu ska vi spara oss ur problemen kosta vad det kosta vill.
Jag vet att detta är helt=ot men jag tror att kvastmannen ser till så vi hammnar rätt. :)
Matforum är bäst

agnetasch

Citat från: roffekock skrivet 2007-10-01 19:47
Nu tycks dom bara vara i vägen.

Där slog du huvudet på spiken; vi gömmer dom nånstans o slutar ge dom mat så försvinner dom nog >:(
Vi måste lyfta fram problemet,fråga mig inte hur,men kan inte ni kockar göra nåt? Göra det lite trendigt att laga mat för äldre,så som Jamie Oliver höll på med skolmaten i England? Äldre personer äter inte nödvändigtvis bara sillbullar o brödpudding,här finns en stor målgrupp med icke bortskämda personer vars enda bekymmer kan vara ett litet tuggproblem.
TV-kockar som lagar mat ihop med en grupp äldre? Mat-mormor berättar om mat från förr o lagar nåt ihop med barnbarnen. Jag skulle gärna titta på såna program. När äldrematen fått lite status kan inte kommunerna snåla så in i vassen på den som dom gör. Yes!

Andreas

Agneta: jag kallar nog det där hellre cook-chill än sous-vide. ;)

Ja nog verkar det som att problemen är värst för de äldre:

Skolan: "Ibland händer det att maten inte räcker ... det är dåligt att man inte får ta så mycket man vill längre. Det blev i och för sig bättre när regeln infördes att de yngre inte får ta lika mycket som de äldre, jag tror att det är ett år sedan ungefär. "
http://hd.se/hoganas/2007/10/03/gott-men-foer-lite/

De äldre: "Minst en fjärdedel av de äldre patienterna på MAS i Malmö är undernärda."
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33782&a=927830

Visst måste problemet lyftas fram, kan du inte maila Eva Hamilton om äldre-tvkockarna Agneta?

Vad gör förresten PRO?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Pro kryssar i Medelhavet.Elakt, men ibland får jag känslan av att man inom PRO ägnar sig väldigt mycket åt yngre pensionärer o deras nöjen. Inget fel i det o man jobbar säkert hårt med omvårdnadsfrågor för äldre pensionärer också men det verkar inte hjälpa mycket.
Frågan är om det är SVT som ska få äran av att drabbas av mina strålande idéer, dom har ju redan suveräna matprogram, t.ex. Niklas mat ;D Jag ska kanske vända mig till TV4 istället, tänk att få se Per Morberg slabba ihop lite kaloririka mellanmål till förväntansfulla pensionärer vid kaffebordet. Suverän underhållning i samhällets tjänst.

Andreas

Fast om nu PRO skulle jobba med dessa frågor - varför gör de inget som helst väsen av det?

I dagens Dalarnas tidningar http://www.dalarnastidningar.se/nyheter/ludvika/article238673.ece
kan man läsa att Ludvika kommun har ett treårsprojekt kallat "Matlust ger livslust" som ska öka matlusten för alla vårdtagare inom vård- och omsorgsförvaltningen.  Det låter ju bra.

Men när jag läser vad de kommit fram till: "...ingen plocka av borden innan alla ätit färdigt och på bordet ska bröd och smör ställas fram för den som vill bre sin egen macka" Så kan jag bara säga jösses, tänk att det ska krävas en detaljstudie och massor av pengar för att komma på det!
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Tre miljoner kostar det att göra göra en undersökning som gjorts hur många gånger som helst. Ibland undrar man om det inte finns någon som kan samordna det entusiastiska slöseriet. Alla saker man "kommit fram till" har stötts o blötts inom geriatriken i evigheter. En sak man inte genomförde, nämligen anskaffning av frys,tycker jag verkar märklig. Varje hushåll behöver väl en frys;hur handskas man med glass, isbitar, rester o likn?
Man verkar inte slösa så väldigt mycket krut på själva maten; man konstaterar att lasagne (som svenska folket ätit i minst trettio år) är för modernt. Biff Lindström o Wallenbergare vet inte de äldre (eller personalen?) vad det är. Nej, servera en slags fläskgröt med smör på, det verkar väldigt aptitligt. Min gamla mamma hade slängt det i väggen om hon blivit serverad något sådant ;D

Andreas

Javisst är det konstigt att det skall vara så svårt att dra lärdom av andra - men finns det inte något som heter kommunförbundet..?

Här är i alla fall vad Findus tänkt sig att de äldre skall äta http://www.newsdesk.se/pressroom/findus/pressrelease/view/grov-patekost-unik-nyhet-fraan-findus-special-foods-172329

"djupfrysta Grova Patéer för dem som har vissa ätsvårigheter. Findus vill att alla människor ska få möjlighet att äta och njuta av god mat, även de som har svårt att tugga eller är trötta och orkeslösa."

"Findus Grova Patéer finns i sju olika smaker - fyra kött- och tre grönsakspatéer. Alla är enkla att bereda, och levereras i portionsbitar. Servera gärna med sås och potatismos eller pressad potatis. "

Och i Filipstad har Benny Persson (c) skrivit motionen "Inför köttbullar som alternativrätt på menyn varje dag i både skolorna och äldrevården." http://www.nwt.se/ArticlePages/200710/08/20071008190002_047/20071008190002_047.dbp.asp
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Benny Persson kan inte vara medlem av Slow-Food, barn ska ju inte äta bara köttbullar,spagetti med köttfärsås o likn.

Andreas

I Katrineholmskuriren kan man läsa att "För att politikerna i Katrineholm ska få upp ögonen för hur viktigt det är med nyttig och näringsrik skolmat har föräldern Anja Rockborn bjudit in den populäre tv-kocken Jamie Oliver till Flodafors skola utanför Katrineholm. " http://www.kkuriren.se/kkuriren/standard_artikel.php?id=128839&avdelning_1=101&avdelning_2=101

Och i Nerikes Allehanda kan man läsa att "Äldre vill ha bättre mat" http://www.na.se/artikel.asp?intId=1231021

"Brukarna inom omsorgen upplever att kvaliteten på maten är bristfällig. Dessutom vill de ha mer variationsrik kost och kortare tid mellan mål­tiderna. "

"För att förbättra verksamheten föreslår studenterna att man skapa ett matråd ... så att alla parter känner sig delaktiga samt att personalen får den fortbildning som behövs. En annan idé de har är att anordna en framtidsverkstad ... ett sätt att göra personalen delaktig i förändrings- och utvecklingsarbetet så att de kan förstå och hantera situationen."

...brukarna är inget ord jag gillar i sammanhanget.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal