Mandelkvarn

Startat av karup66, 2007-11-23 20:18

Föregående ämne - Nästa ämne

karup66

2007-11-23 20:18 Last Edit: 2007-11-24 13:24 by karup66
När jag var barn på 30-talet, hjälpte jag min mamma att riva mandel på en mandelkvarn.
Det var en rejäl grej i gjutjärn och plåt, och den hängde med så länge min mamma var i livet.
I min egen familj behövde vi så småningom också ett sånt köksredskap, och det var inte svårt att hitta något som var påfallande likt den gamla 30-talsmodellen. Frid och fröjd! Nu skulle det minsann göras mandelmusslor, fransk äppelpaj med rivna mandlar, ägg och socker, och dito rabarberpaj. Dessvärre varade inte glädjen länge - rivtrumman blev nästan genast intryckt och sexkantig istället för rund, på grund av att plåten var alldeles för vek. Minsta tryck var tillräckligt för att materialet skulle ge vika.
  Konsumentmedvetna som vi är, hustrun och jag, ringde vi förstås tillverkaren och påpekade detta, och några dagar senare kom med posten en alldeles ny trumma.
Det var ju generöst och i sin ordning tyckte vi, men ack - efter första användningen såg den nya trumman ut som den gamla. Nu kunde man ju visserligen forfarande riva mandel med den, men med bra mycket större möda, och inte heller var det med nöje!
Den fick hänga med några år, men så småningom tröttnade vi, kontaktade tillverkaren igen, och vänligt nog fick vi oss gratis tillsänd en helt och hållet ny mandelkvarn, av samma modell som den gamla, och dessutom ett par extra rivtrummor i reserv.
Båda är naturligtvis vid det här laget sedan länge sexkantiga. Man tycker att det borde vara enkelt för tillverkaren att använda en något tjockare plåt, för att få problemet ur världen, men å andra sidan får ju den gode mannen sälja fler, när grejorna går sönder så lätt.
Vi har sökt och söker nuförtiden nästan alltid efter en mandelkvarn med kvalitet, men hittar bara konstiga saker, som skall hållas och klämmas ihop med ena handen och vevas med den andra eller plastiga saker, som verkar vara mest till att se på. Utbudet domineras dock av den nya och dåliga kopian av den gamla 30-talsmodellen
Visst, man kan använda en hushållsmaskin att riva mandel med, men det blir då mycket spill, en del halva mandlar och mycket mer besvär med diskning och rengöring. ttt

Ulf Sundin




Andreas

Välkommen till forumet!

Vilken affär säljer de här veka kvarnarna (så att man vet vad man ska undvika)?

Har ni prövat leta på antikaffärer? Där borde det gå att hitta en robust kvarn av den gamla sorten.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Hej karup66!

Jag tror att loppmarknader är ett bättre ställe att leta på än antikaffärer. Det luriga är att marknaderna brukar vara överfulla av just de prylar man inte behöver, så man får ha lite tålamod i sitt letande.

Urban

Går det inte att trycka lite försiktigare så att trumman inte blir bucklig?.

karup66

Mandelkvarnen hittar man i både Ica- och konsum, på Klas Ohlson samt en del husgerådsaffärer. Jag har prövat att trycka försiktigare, men en viss kraft måste man ju använda, annars tar det evigheter att mala, och rätt vad det är ger trumman vika. Tillverkare SVEICO AB SE-335 91 GNOSJÖ.
Har nu gjort en sökning på Google och hittat några alternativ - om de är bättre återstår att se!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal