Egen matfettstillverkning - hur göra exempelvis margarin och ghee själv?

Startat av kurt, 2007-10-27 07:14

Föregående ämne - Nästa ämne

kurt

Eget bredbart margarin, med smörsmak gör lättast enligt:

"Tag ett halvt kilo smör  och låt det mjukna i rumstemperatur i en skål. Mät upp 2,5 deciliter majsolja eller solrosolja (neutral smak) eller olivolja (starkare smak). Blanda de bägge fetterna med en gaffel till en smidig konsistens, så har du ditt eget bredbara smörgåsfett. Lägg upp det färdiga smöret i en lerkruka eller annan fin smörbytta."

http://www.alternativ.nu/handbok/livsmedel/ost_margarin.html

Sweber

När barnen var små vispade vi rumstempat smör med neutral olja och lite vatten. Det blev hyggligt bredbart med nedvispad luft i.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Anso

Jag skulle göra den bredbara röran på rapsolja eller olivolja. Rapsolja brukar inte anses ha så stark smak. Majs och solrosolja ska inte vara så nyttiga oljor eftersom de innehåller mycket omega-6, bäst ska raps och olivolja vara (eller minst dåliga i alla fall).

Och här finns lite ghee info och hur man kan göra själv:
http://johannaskost.blogspot.com/search?q=ghee&x=0&y=0

Ska tydligen hålla sig länge i rumstemperatur.

Andreas

(Flyttade de intressanta OT-inläggen om matfettstillverkning i hemmet från Varför stänker det fett när man steker i olja men inte i smör?-tråden till egen tråd så att de går att hitta via vettig rubrik i framtiden.)

Kurt, Sweber: Vad är det för hållbarhet på hemgjort smör/margarin?

Anso: Om man gör egen ghee, vad gör man då med "restprodukterna"?
Den som inte frågar får inga svar.

Anso

Andreas: Jag antar att man slänger det i skräpet. Jag har aldrig gjort ghee och har inga direkta planer på att göra det heller så jag har inte funderat så mycket på det :D. Däremot började ghee dyka upp här och där och jag blev nyfiken på vad det var och hittade sidan jag länkat till.

Andreas

Slänga låter synd, fast det beror i och för sig vilka mängder restprodukter det blir. Jag tänkte närmast på ostämnet - räcker det till nån liten ost..?
Den som inte frågar får inga svar.

Anso

Citat från: Andreas skrivet 2007-10-31 06:40
Slänga låter synd, fast det beror i och för sig vilka mängder restprodukter det blir. Jag tänkte närmast på ostämnet - räcker det till nån liten ost..?

Du kanske kan prova? Jag har ingen aning :)

agnetasch

Citat från: Anso skrivet 2007-10-30 23:23
Däremot började ghee dyka upp här och där

Förvånande nog. Parallellt med idéen att endast omättat fett är nyttigt lanseras nu det mättade fettet ghee som ett trendlivsmedel. Som väl är; tydligen visar studier på att indierna har ökade besvär med både hjärt- o kärlsjukdomar o diabetes (Sircar & Kansra, 1998) sedan de gick från smör-ghee till ghee gjord på vegetabiliska fetter.
Jag ska genast göra en omgång ghee. Snafset som blir över kan jag kanske skicka till dig Andreas, fast antagligen blir det inte mer än som klister till frimärket ;D

Anso

Åh en recension sen på ghee!!! :D (om du gör en på "osten" också vinner du säkert ;))

Jag erkänner mig till dom som är övertygade mättat fett-människor numera...

Andreas

Anso: hehe jovisst kanske jag prova nån gång men min att-göra-lista-på-saker-att-prova/göra-och-skriva-om är extremt lång - jag hade kunnat jobba heltid flera gånger om som testare med att bara skriva i forumet men tyvärr tyvärr har jag ett arbete att sköta också. ;) Dessutom begriper jag inte riktigt vad jag skulle använda ghee till..? Vad i all världen har du tänkt använda din ghee till Agneta?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Steka i den så klart! Visserligen ett rätt onödigt livsmedel i vårat klimat o med alla våra kylskåp, men nu är jag nyfiken på hur det smakar :P

kurt

Citat från: Andreas skrivet 2007-10-30 08:51
(Flyttade de intressanta OT-inläggen om matfettstillverkning i hemmet från Varför stänker det fett när man steker i olja men inte i smör?-tråden till egen tråd så att de går att hitta via vettig rubrik i framtiden.)

Kurt, Sweber: Vad är det för hållbarhet på hemgjort smör/margarin?

Anso: Om man gör egen ghee, vad gör man då med "restprodukterna"?



Det är samma hållbarhet som för smöret som det är gjort av

Anso

Jag tror man använder ghee istället för smör, vilket man använder mer av då man hivat ut alla margarinvarianter (bords, flytande, vanligt) och inte använder så mycket vegetabilisk olja.
Jag är nyfiken på konsistens och smak...

Andreas

Kurt: det tror jag inte, alla råvaror försämras vid hantering, frågan är bara hur mycket.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Fast på Svenska Smör säger man så här:
Ghee, eller koncentrerat smör, har en längre hållbarhet än vanligt smör. I varmare länder är detta en mycket viktig egenskap. Ghee härsknar alltså inte på samma sätt som vanligt smör. Man tar ju bort grejer(proteiner o enzymer) som kan bli dåliga.

Andreas

Ja Ghee har säkert bra hållbarhet på grund av det du nämner och där hettar man ju dessutom upp smöret till kokpunkten - det Kurt svarade på handlar om hållbarhet på hemlagat margarin - "Tag ett halvt kilo smör  och låt det mjukna i rumstemperatur i en skål. Mät upp 2,5 deciliter majsolja eller solrosolja (neutral smak) eller olivolja (starkare smak). Blanda de bägge fetterna med en gaffel till en smidig konsistens" - dvs smör som stått i rumstemperatur och sen joxats ihop med annat.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


Tomas

För att tillverka margarin använder man:

Aceton
Extraktionsbensin (hexan)
Fosforsyra
Natriumhydroxid (Kaustiksoda)
Blekmedel
Nickelspån (vid härdning)
Natriummetylat (vid omestring)
Lösningsmedel
Färgämnen och aromer (för det ser ju ut och smakar som skokräm egentligen)
Billig industriellt processad palmolja från asien

För övrigt finns det redan en svensk benämning på "ghee" (vilket är ett helt värdelöst namn på svenska, antar att det är taget från engelska?) och det är smörolja: http://storkok.arla.se/Sites/Storkok/Templates/Product____943.aspx

Andreas

Välkommen till forumet Tomas!

Hugaligen, det var en otäck ingredienslista du hade till margarin där, vad har du för källa till den?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Sprattlar till i tråden..!

Paketet på frukostbordet med tog slut i morse. Ni vet en sån med fem bokstäver i olika färger.
Jag vände på paktet och läste vad det egentligen var där i, mest vatten och sen ospecifierade vegetariska fetter och oljor. Lite filmjölk och en bunt medel som jag inte vill veta vad det är.
Det står heller inte var produkten sätts ihop eller varifrån innehållet kommer. Men billigt är det. Gott? Inte särskilt.

Att göra sitt eget riktiga smör är väl det bästa men den tröskeln tar vi en annan gång. :)

Nu ska jag blanda köpt smör och någon köpt olja för att se hur det blir och vad familjen tycker.

Jag lagar all mat från grunden, blöter/kokar bönor, fiskar fisken, har turen att ha tillgång då och då till älgkött, försöker iaf baka bröd, kokar gröt och blandar måltiddryck på frukt. Säkert något mer jag inte kommer på just nu.

Och nu har jag kommit till det som skall vara underst på smörgåsen.

Ska DU hänga med på ett hörn och göra smörgåsen lite mer naturlig? ;D


   

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal