Rökt torsk

Startat av jaw76, 2008-03-20 10:07

Föregående ämne - Nästa ämne

jaw76

Är det någon som har något förslag på tillagning av lättrökt torsk?

agnetasch

Det är väl bara att ha den i röken en kortare stund, svepa in den i al.folie o köra klart i ugnen. 100° en timme eller så.
Eller har jag missförstått din fråga?

jaw76

Jag uttryckte mig oklart, jag har c:a 10 kg styckfryst lättrökt torskrygg hemma som jag fick från Norge genom jobbet, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Jag har gjort den i ugn ett par gånger men upplever att den rökta smaken mest blir störande då...

roffekock

2008-03-20 14:50 #3 Last Edit: 2008-03-20 21:14 by roffekock
Den ska helst ätas kall annars blir röksmaken påträngande som du själv säger.
Ett förslag är att du kan ha den i en god sallad tillsammnas med lite rökta musslor och andra skaldjur och lite goda grönisar typ grön sparris mm. en god dressing är ett plus.

Sen kan du göra en paj på den som du äter ljummen med lite spenat.
Eller du kan marinera den och äta den tillsammans med äggröra och en sallad med mozzarella oc tomat.
Normalt sätt är ju rökt torsk mycket lättrökt och man ska inte meka för mycket med den utan helst ätas naturell och kall eller max ljummen.
Jag såg att på Rest. Sjömagasinet i Gbg hade man en lten kroppkaka fylld med rökt torsk låter super m lite smält smör dill och hackat ägg mums jag tror även att lite finhackad anjovis i detta skulle sitta fett :D Kall Hof och en lille en. Det känns tryggt man é i hamn på något sätt. Glaa Påskee.

/rolf

du kan även glutta lite på denna länk här finns torsk på norsk.  http://www.norskfisk.se/page?id=1069&key=22626

OT: apropå torsk Har du kollat på Torsk på Tallin :D om inte gör det omedelbart.
Matforum är bäst

agnetasch

Citat från: roffekock skrivet 2008-03-20 14:50en lten kroppkaka fylld med rökt torsk låter super m lite smält smör dill och hackat ägg mums

Det lät väldigt spännande!För tankarna lite till piroger;med fyllning av rökt torsk, ägghack o dill. Picnic-mat till sommaren?

jaw76

Tack för tipsen! I morgon ska jag testa med marinad, ägg och sallad (kroppkakorna törs jag inte ge mig på än, lät dock rejält gott =) Haha, Torsk på Tallin har jag sett - genial! Glad Påsk!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal