Vitt eller rött vin till fisk?

Startat av henrikskoglund, 2019-03-16 07:50

Föregående ämne - Nästa ämne

henrikskoglund

Det är en evig debatt hurvidare man ska ha vitt eller rött vin till fisk. Den gamla skolan säger att vitt vin ska drickas till fisk och rött vin ska drickas till kött. Håller ni med om detta? Personligen äskar jag rött vin och dricker det till allt - fisk, kött, ost och grönsaker.  :)

Mat-Janne

Om du personligen gillar det så tycker jag du ska fortsätta så. Personligen fördrar jag vitt vin och kan mycket väl dricka det till oxfilé även om det oftast blir öl.
Det är mycket "inne" att tycka på ett visst sätt och det har inte ett dugg med smaksinnet att göra, snarare hur man får flest likes på Facebook mm. Att då anamma den gamla skolan kan ge några fler poäng. Strunta i "debatten" och gör vad du själv gillar.
Tycker jag.
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

webguide

Ja, det går bra att köra rött till fisk, men nu för tiden är det v'l inte så många som bryr sig om den gamla förhållningsregeln?
Jag går ganska ofta på michelinkrogar och där bryr man sig väldigt sällan om färgen på vinet, det enda som betyder något är smaken.

kayaker

Det blir lätt fel om man generaliserar. Tillagningen och tillbehören påverkar väldigt mycket. Det är stor skillnad på t.ex. inkokt lax och halstrad tonfisk och jag skulle definitivt inte välja samma vin till de rätterna. Jag skulle aldrig välja ett rött vin till inkokt lax om den inte serverades väldigt oortodoxt med t.ex. knaperstekt bacon, men till halstrad tonfisk kan jag mycket väl tänka mig t.ex. en Pinot noir.
/F

henrikskoglund

Citat från: kayaker skrivet 2019-03-18 09:46
Det blir lätt fel om man generaliserar. Tillagningen och tillbehören påverkar väldigt mycket. Det är stor skillnad på t.ex. inkokt lax och halstrad tonfisk och jag skulle definitivt inte välja samma vin till de rätterna. Jag skulle aldrig välja ett rött vin till inkokt lax om den inte serverades väldigt oortodoxt med t.ex. knaperstekt bacon, men till halstrad tonfisk kan jag mycket väl tänka mig t.ex. en Pinot noir.


Låter intressant. Vilket vin rekommenderar du till torsk?

kayaker

Citat från: henrikskoglund skrivet 2019-03-30 12:18
Låter intressant. Vilket vin rekommenderar du till torsk?

Det beror, som sagt, en hel del på tillagning och tillbehör, även om t.ex. Riesling är en druva som går att dricka till det mesta utan att det blir fel.
/F

henrikskoglund

Citat från: kayaker skrivet 2019-04-04 11:24
Det beror, som sagt, en hel del på tillagning och tillbehör, även om t.ex. Riesling är en druva som går att dricka till det mesta utan att det blir fel.


Riesling låter som en bra kombination. Har druckit den ett par gånger, men aldrig tillsammans med torsk. Själv provade jag Pinot Noir tillsammans med ungsbakad torsk. Tog inspirationen härifrån: https://www.taysta.se/rott-vin-till-fisk/

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal