Ägg helt enkelt - enkel mat på ägg

Startat av Kari, 2007-12-04 10:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

2007-12-04 10:43 Last Edit: 2007-12-04 12:56 by elka
Vad mer kan man göra på ägg? Jag menar inte baka sockerkaka, pannkaka och så..  ;) utan hur man skulle kunna variera ägget till frukost mm.

Koka
Steka
Pochera
Äggröra (samma som scrambeld eggs?)
Ägg i ugn i muffinsform/plåt

Mao äggamat som har just ägg som huvudingrediens. Det är ju snart påsk...  ;)


kryddburken

Ägg & tonfiskröra!

3 hårdkokta ägg (finhackade)
1 finhackad rödlök
1 burk creme fraiché
Citronpeppar

Blanda ihop alltsammans och ha till rostat bröd eller på en toast! Supergott!

crlhrv

Jag håller med kryddburken, tonfisk/äggröra på toast är underbart.

Fler exempel på frukost finns väl knappast om man inte vill hålla på och blanda in en massa andra ingredienser?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Jag skulle vilja slå ett slag för en gammal hederlig äggroyal. Det är som en fastare äggstanning som man gräddar i bakform i vattenbad, låter svalna, stjälper upp o serverar med rökt lax, kallrökt skinka eller sparris (kan bli urflotta uppläggningar på påskbordet) Jämfört med äggstanning ska royalen egentligen göras på grädde o mer äggulor men bland Coops recept finns ett mer tidsenligt recept:
http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=32937

Kari

Crlhrv: Blanda på! Jag är ju nyfiken!  ;)

Kyddburken: Tonfisk i olja? Låta rinna av?

Agnetasch: Äggroyal - *tummen upp*

kryddburken

Citat från: elka skrivet 2007-12-04 12:54
Kyddburken: Tonfisk i olja? Låta rinna av?


Nä, i vatten och det ska vara typ ICA´s där det tydligt står på burken "garanterat inga döda sälar"!

Kari


kryddburken


agnetasch

Fast jag vill inte ha sälar heller i mina tonfiskburkar  :o

jelvis

Ägg i kokottformar med spenat.
Curry med kokta hela ägg.

Hasse

Vet inte om gubbröra räknas som en äggrätt, men äggen är i alla fall en nödvändig ingrediens.

Hackad gul lök fräses i smör, och i detta blandas hackat, hårdkokt ägg, bitar av ansjovisfiléer och dill.

agnetasch

Eller gumröra?Byt ut ansjovisen mot rökt lax o ha rå,finhackad rödlök i.

Urban

Agneta: GRATTIS till Mästerkock titeln  :). Tack för alla roliga och givande inlägg. Keep up the good work  ;).

agnetasch

Men va kul! Tack så mycket! Jag har haft så himla kul medan jag klättrat på "karriärstegen" o fortsätter gärna klättra om ni står ut med mig ;D

Kari

Hasse: Är jag jobbig om jag vill veta mer om hur Du gör gubbröran? Hur mycket av det och det..?  :-[

Mästerkocken Agnetasch ;D: Skulle vilja det samma om gumröran... snälla..  ;)

agnetasch

Dubbelstånk! Påhittat recept som ska sättas på pränt, det här är nyttigt för mig :D
Gumröra 4 port
4 hårdkokta ägg, hackade
200 g rökt lax i småbitar
½-1 finhackad rödlök
1 dl hackad dill
Kan ätas på o till rostat bröd
Gott med en ananassmakande filprodukt till (??)

Hasse

Från ICAs Stora kokbok:

Gubbröra 4 pers.

2-3 ägg
1 burk (125 g) ansjovisfiléer
2 st gul lök
2 msk margarin eller smör
3/4 dl finhackad dill (eller gräslök)

Hårdkoka äggen. Kyl, skala och hacka dem. Dela ansjovisbitarna i bitar. Skala och hacka löken. Fräs den mjuk i matfettet. Blanda i äggen och ansjovisbitarna. Värm alltsammans försiktigt på svag värme. Strö på det kryddgröna.

Mitt tillägg: Det är gott att blanda i en skvätt ansjovisspad.

Kari

Tack till Mästerkocken Agnetasch och Hasse! Nu blev det sådär konstigt.. Hunger tror jag det heter..  ;D

annamaria

Annas lyxägg

Skär kokta ägg i halvor - pilla ut gulan och mosa den med lite creme Fraiche, löjrom, finhackad gräslök. Lägg sedan tillbaka röran i äggvitan. Servera med ett gräslöksstrå och en gnutta löjrom. För dem som gillar stenbitsrom så funkar det också fast jag vill ha löjrom....


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal