Lövbit - Dafgård (3/5)

Startat av Andreas, 2009-11-12 13:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Lövbit av nöt- och fläskkött, potatiskroketter, romanabönor, rödvinssås och vitlökssmör

Det stod inget i tillagningsanvisningen om att vitlökssmöret skulle tas bort innan uppvärmning, men jag tog bort det eftersom jag vet att det annars smälter till en liten trist pöl.

Upplägget på tallriken är rörigt och såskladdet kring biffen ser inte allt för kul ut, men de knubbiga potatiskroketterna ger ett skojigt intryck.

Tyvärr är konsistensen på knubbkroketterna inte lika skojig, de är alldeles för mjuka, bara aningen hårdare än potatismos. Men lövbiffen är fast och bra, ni som följt med ett tag vet att jag inte gillar sånt där fluffkött som man kan stöta på i färdigmat och som är så fluffigt att det inte alls påminner om kött utan ger en konstgjord känsla. Fast möjligen är biffen något gummiaktig, nåja, smaken är det inget fel på i alla fall.  Bönorna är vattniga. Rödvinssås och vitlöksmör bra.

Summa sumarum inte så tokigt, men övermjuka kroketter och trista bönor drar ner totalbetyget ett snäpp.

Denna maträtt kommer från Familjen Dafgårds nya serie med mindre tillsatser. På baksidan av förpackningen står "Den här rätten är tillagad: ¤ Utan konsgjorda färgämnen ¤ Utan konsgjorda aromer ¤ Utan stabiliserings- och emulgeringsmedel ¤ Utan smakförstärkare t ex glutamat och jästextrakt". Och innehållsförteckningen ser onekligen väldigt ren ut, det enda jag ställer mig frågande till är "potatisfiber"..?

¤ Utseende: 3/5
¤ Konsistens: 2/5
¤ Smak: 4/5
¤ Helhetsbetyg: 3/5
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal