Är en pizzasten något att ha?

Startat av Andreas, 2007-04-10 18:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från: bryggens skrivet 2008-06-08 14:58
kan man alltså lägga en sten på en redan upphettad grill?


Brukar man verkligen lägga stenen på grillen när grillen redan är varm? Tycker det låter som risk för att stenen skulle kunna spricka då.

Vill man komma riktigt billigt undan åker man till en kakelbutik och köper nån udda större klinkersplatta. Jag hade de tankarna först men eftersom jag ville ha nåt som verkligen täckte så mycket av ugnsytan som möjligt blev det en webersten då den hade alldeles rätt mått, så hiskeligt dyr är den inte heller egentligen om man tänker på vad man lägger pengar på massa annat skräp.
Den som inte frågar får inga svar.

bryggens

Kakel / klinkers, är inte det bränd lera? Liknar inte i så fall inte sten?

Andreas

Jo det är bränd lera och det borde väl vara ganska likartat granit i värmelagringsförmåga och temperaturtålighet.

Har inte både bak- och pizzaugnar förresten nån typ av cementbotten?
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Citat från: agnetasch skrivet 2008-06-08 17:42
Är det inte idé att köpa en pizzasten i täljsten? Täljsten har ju bra värmelagrande förmåga o Weber gör ju sina pizzastenar i täljsten.


Webers pizzasten ÄR av täljsten. (attans, nu blev det något positivt om weber igen, flåt agneta!)
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Citat från: Sweber skrivet 2008-06-09 13:42Webers pizzasten ÄR av täljsten

Det är ju det jag skriver. Har du fått solsting? ;D

Tobias

Tegelsten borde väl kunna fungera också, som budgetalternativ.

Sweber

Citat från: agnetasch skrivet 2008-06-09 18:31
Det är ju det jag skriver. Har du fått solsting? ;D


Öh, ja tydligen. (-rodnar generat-)
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

roffekock

Du kan ha vilken sten du vill bara den har något så när slät yta.

/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Vill man lyxa till det, eller ge bort som present säljer Hanriis stenverkstad i Handöl snygga stenar på Duka o Verner&Verner:
http://www.hanriis.se/dokument/frameset1.html

bryggens

Spricker stenen om man lägger den på ett kallt galler, men över en het glödbädd?
Skulle det funka att använda en gammal gjutjärnspannkakslagg i stället, den kan ju knappast spricka?

agnetasch

Citat från: bryggens skrivet 2008-06-14 12:49Skulle det funka att använda en gammal gjutjärnspannkakslagg i stället, den kan ju knappast spricka?

Överlevde laggen de gamla vedspisarna bör den väl klara en grill. Fördelen med den är ju att den har handtag.

Blom

Hej ja undrar om det funkar lika bra på vanlig klotgrill då det står att de funkar på gasol? ???

kryddburken

Hej Blom!
ja, det funkar fin-fint på klotgrill!

Blom

Efetr
Citat från: kryddburken skrivet 2008-08-06 00:09
Hej Blom!
ja, det funkar fin-fint på klotgrill!
Citat från: kryddburken skrivet 2008-08-06 00:09
Hej Blom!
ja, det funkar fin-fint på klotgrill!
som ja aldrig har användt pizzasten så undrar ja vilak temperaturer man sak ha i en klotgtill, ellr ja överhuvudtaget när det gäller pizzastenen.

Sofia

Jag har en "pizzasten" som jag älskar! Den är av Gotländsk sandsten och kan beställas. Den är min lilla älskling.   :)

http://www.hablingbo.com/webshop.html

Sofia

Citat från: Andreas skrivet 2007-04-23 11:38
Uppdatering:

Har klockat tillagningstiden till 3 minuter nu. Det går fort!

Såg ett tips hos en som säljer dyra pizzastenar på nätet om att göra stor sats deg och frysa. Det fungerar riktigt bra. Gäller bara att ta fram degen i tid så att den hinner få ordentlig rumstemperatur innan man trycker ut den till pizzastorlek, är den för kall blir det svårt eftersom den då vill dra ihop sig. Men mycket praktiskt och enkelt att bara plocka ut en fryst degbit närhelst man vill!


Det går också att kavla ut pizza-bottnar och frysa dem "färdiga", det brukar min sambo göra. Det är bra att lägga ett folieark mellan varje så går det lätt att ta fram så många man vill ha. Eftersom de är platta och tunna går de snabbt att tina. :)

Andreas

Ah det lät som ett bra tips. Men behöver man över huvud taget tina dem innan gräddning, kan man inte bara lägga på fyllningen och stoppa dem direkt in i ugnen?

Hur stora bottnar fryser ni? Har ni något slags jättestor plastpåse ni förpackar dem i?
Den som inte frågar får inga svar.

Sofia

Hmm. Tror vi brukar ta fram bottnarna medan vi gör såsen och fixar med övrig fyllning, så brukar de tina, men jag vet inte om man kan köra dem direkt faktiskt.

Det där om jätteplastpåsen måste jag ta reda på. Ska fråga min sambo, det är han som brukar sköta det där...  :) Jag återkommer.

Andreas

Ah jo det vore intressant att höra hur de packas in.

Men glöm det där jag skrev om att lägga mer eller mindre otinade pizzadegar på pizzastenen i ugnen, jag åt hemlagad pizza på fryst deg till middag och jag gjorde det inte med flit men degen var lite för kall och resultatet blev bitvis ogräddad botten där botten var som tjockast. Uääh! :( Detta blir väl extra känsligt just på pizzasten för då har man ju pizzan bara några minuter i ugnen eftersom ytan värms så snabbt och är degen då för kall hinner den inte gräddas.
Den som inte frågar får inga svar.

sverigeuturhisingen

hallå alla barn! en pizzasten är enligt hörsägen DEFINITIVT något att ha, inte främst för pizzamakande som man kanske skulle kunna tro, utan för brödbakning! ja tänk er själva, hur bra mår en limpa av att ligga på en kall plåt och bli uppvärmd enbart uppifrån? en pizzasten blir varm och håller värmen för jämn och fin bakning. super för brödbak säger min amerikanska vän som drabbats av brödbakarfebern! själv kan jag knappt göra scones så vem är jag att argumentera?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal