Utländska kantareller lika bra som svenska?

Startat av Andreas, 2008-09-03 10:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

I Coop forums reklamblad finns kantereller från Litauen för 79 kronor kilot, det är bra kantarellpris men är utländska kantereller lika bra som svenska, nån som provat?
Den som inte frågar får inga svar.

Maskros

Nej, dom är plockade på gamla sovjetiska skjutfält fulla med nedgrävda kreosottunnor och har bevattnats med latrin av barnarbetare som har köpts från sina svältande föräldrar i Moldavien. Sen så smugglas svampen in i Sverige av maffialigor bestående av före detta KGB-agenter.
Vad du än gör, köp inte två hekto och prova själv! Frånsett att du förlorar 15 kronor riskerar du livslångt lidande.
Allt från öst är ju per definition dåligt.

( skämt åsido: Jag tror inte det är särskilt mycket skillnad på en svensk och en litauisk skog. Samma biotop. Dom är förmodligen lika bra som dom svenska Karl-Johansvampar som varje höst åker lastbil ner till Italien. Stockholms finkrogar har inte ett dugg att invända mot kantareller från Baltikum)
Skilled professional since 1979

Andreas

Är allt som "stockholms finkrogar" köper in bra då?

Apropå gifter osv., kreosot är nog knappast nåt nån funderar över men hur drabbades Litauen av Tjernobyl? Just svamp är ganska utsatt för radioaktivitet.
Den som inte frågar får inga svar.

Maskros

2008-09-03 21:53 #3 Last Edit: 2008-09-03 22:10 by Markus F
Efter Tjernobylkatastrofen ( för 22 år sedan) hade Litauen ett nedfall på 3-10 kiloBequerel per kvadratkilometer, vilket ska jämföras med norra Uppland, Gävletrakten och södra Norrlandskusten där nedfallet  var 10-30 kBq, 30-60kBq eller i vissa fall så högt som 60-80kBq. Så jag skulle nog i såna fall oroa mig mer för svenska svampar. 


Edit: jag ändrade ett stavfel
Skilled professional since 1979

Andreas

Ah så det är alltså större risk för radioaktiv svamp om den är Svensk, det var ju betryggande. Var hittade du informationen om Tjernobylnedfallet i Litauen?

Synd att ingen faktiskt verkligen smakat litauiska kantareller. Undrar förresten just vad kilopriset är på plats i Litauen.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Ovenskaplig undrar: Hur ligger värdena idag? Hur lång är halveringstiden? Hur mycket är farligt?

Både föräldrar och undertecknad äter hyfsat mycket svamp, vilt och fisk från Uppsala/Gävle trakten... :-\

annamaria


Andreas

AnnaMaria: :)

En jättebra fråga Elka, men vi tar det här om radioaktivitet i svenska råvaror i ny tråd. Nu åter till ämnet.

Apropå importerad svamp och radioaktivitet så hittade jag den här sidan hos livsmedelsverket - Information om kontroll vid import av svamp där det framgår att svamp importerade från vissa länder måste ha en exportlicens och passera en gränskontrollstation där de tar stickprov så att becquerelhalten inte överstiger 600 Bq/kg. Litauen tillhör inte dessa länder men däremot Norge, Schweiz och många östländer. (Och jo Markus var skojfriskt ironisk men man skulle mycket väl kunna tänka sig att Litauen var transitland för radioaktiv svamp...)

Och rent generellt om svensk kontra importerade kantareller sa Thomas Eksten, inköpare hos grossistföretaget Ewerman så här år 2006: "- Merparten av de kantareller som säljs i svenska butiker kommer från Östeuropa, men svenska kantareller är givetvis de bästa" http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006\10\27\3022&sectionid= Varför det undrar man, försämras kanske svampen av att fraktas eller är den sämre från början?
Den som inte frågar får inga svar.

Maskros

Litauen räknas ju inte som ett importland längre. Vi har ju en fri marknad inom EU. Dom enda restriktionerna som finns är ju speciell salmonellakontroll för införsel till Sverige och Finland, men jag tror det bara gäller för kött och fjäderfä/ägg.

Angående vad en inköpare på Ewermans säger så är det ett företag med stor kompetens, men uttalandet kanske mer speglar en personlig preferens eller så citerade journalisten vad som passade.  Kantareller är kantareller.

Angående radioaktivt nedfall så googlade jag på nuclear fallout+Tjernobyl och fick fram en stor karta. Har tyvärr inte sparat URL-en.
Skilled professional since 1979

Maskros

Som en intressant utvikning så upptäckte jag förra veckan att Litauiska kantareller även finns till salu på Italienska marknader.
Skilled professional since 1979

Andreas

Ja det var intressant, undrar om det är en slump eller om just litauiska kantareller är väldigt vanliga och i så fall varför det finns så mycket kantareller just i Litauen, det är ju ett litet land..?
Den som inte frågar får inga svar.

Daddy-T

Har konstaterat att i franska mataffärer och på lokala marknaden så säljs inga litauiska kanatareller men väl ryska, antagligen samma sak. Kilopris för ryska är ca 120 kr och för franska ca 180 kr.
Kul var att i helgen så inhandlade jag trattkantareller och när jag tittade närmare på kartongen så visade sig att de var plockade i Värmland. Handlaren berättade då att de ibland även fick in svenska kantareller och att de svenska svamparna alltid var av god kvalitet och plockade utan allt för mycket barr och skräp på köpet.

Hasse

Daddy-T, hur är det i Frankrike. Anses franska kantareller vara bättre än utländska (inklusive svenska)?

PerG

Det tar emot för mig att köpa kantareller och trattkantareller. Inte för att jag tror att de är dåliga eller så, utan för att halva grejen med att äta kantareller och trattkantareller är att plocka dom själv och sitta och rensa dom....

Känns lite som att fuska... ;)

Daddy-T

Citat från: Hasse skrivet 2008-10-21 18:51
Daddy-T, hur är det i Frankrike. Anses franska kantareller vara bättre än utländska (inklusive svenska)?
De franska är definitivt bättre om man får tro handlarna. Jag köpte de franska för att de såg bättre ut men framförallt för att det skulle kännas konstigt att köpa något som transporterats långväga när det finns ett lokalt alternativ som antagligen är minst lika bra.

Hasse

Transporterna är naturligtvis ett viktigt argument för att köpa inhemska varor.

Men min tanke är, att kanske anser man ofta att det som producerats i hemlandet generellt är bättre än importerat. Att svenskar tycker att svenska kantareller är bäst, fransmän föredrar fransk svamp och så vidare.

Om vi bortser från radioaktivt nedfall och transporter, kan jag faktiskt inte förstå varför franska kantareller skulle vara bättre än svenska, eller svenska bättre än litauiska, eller hur man nu än väljer att jämföra. Men jag är kanske inne på fel spår?

Daddy-T

Jag håller med om att man nog i väldigt många fall föredrar det som producerat hemma.
Svenskt kött låter ju bra i en svensk butik. I franska köttdiskarna är man lika duktiga på att tala om att det är franskt kött som säljes.
Här i Frankrike är man sedan väldigt måna om att tala om från vilken region de olika produkterna kommer från. Ankbröst från sud-ouest säljer till exempel bäst trots att det finns ankbröst producerade i princip i hela landet.
Det finns säkert fler exempel från både Sverige och andra länder.

Lars H

Jag märker stor skillnad i smaken mellan kantareller in köpta i t ex ICA och dem som man själv plockar i skogen. Jag tror att detta beror på följande:
* Smaken i kantareller är vattenlöslig. För att behålla den fina kraftfulla smaken ska man inte skölja kantarellerna utan borsta/pensla dem rena.
* De köpta kantarellerna är rena från smuts och jag tror att de är vattensköljda, eftersom det skulle vara alltför resurskrävande att pensla stora mängder rena för hand. Därför förlorar de i smakhänseende.
* Slutsats: Plocka kantarellerna i skogen och resa själv utan att skölja. Ni får då den rätta kantarellsmaken. Stek i smör, häll på vispgrädde och koka in, vitpeppar och salt. Voila!

kurt

Citat från: Lars H skrivet 2012-07-31 15:20
Jag märker stor skillnad i smaken mellan kantareller in köpta i t ex ICA och dem som man själv plockar i skogen. Jag tror att detta beror på följande:
* Smaken i kantareller är vattenlöslig. För att behålla den fina kraftfulla smaken ska man inte skölja kantarellerna utan borsta/pensla dem rena.
* De köpta kantarellerna är rena från smuts och jag tror att de är vattensköljda, eftersom det skulle vara alltför resurskrävande att pensla stora mängder rena för hand. Därför förlorar de i smakhänseende.
* Slutsats: Plocka kantarellerna i skogen och resa själv utan att skölja. Ni får då den rätta kantarellsmaken. Stek i smör, häll på vispgrädde och koka in, vitpeppar och salt. Voila!


Du skyddar kantarellerna i skogen mot regn så att inte regnet sköljer kantarellerna?

http://www.svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=199282&view=open&fnr=1

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2008-09-03 20:55
Är allt som "stockholms finkrogar" köper in bra då?

Apropå gifter osv., kreosot är nog knappast nåt nån funderar över men hur drabbades Litauen av Tjernobyl? Just svamp är ganska utsatt för radioaktivitet.


Det beror ju på vad man menar med finkrogar, men det som t.ex. Franzen/Lindberg köper in kan man lugnt köpa och vara 100 säker på att det är det bästa man kan få tag på. De är totalt kompromisslösa när det gäller kvalitet och tar stora omvägar för att få det som de vill ha det.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal