Pytonorm och zebra

Startat av helfgren, 2008-08-21 20:06

Föregående ämne - Nästa ämne

helfgren

Hej på er !

Jag var på Ica maxi här hemma och när jag gick förbi frysdisken så sålde dem pytonorms kött och zebra kött .
Nån som ätit detta och har nåt bra recept ?
Skulle vara kul att testa men det var dyrt 799:-/kg för pytonorm och 499:-/kg för zebra , men man lever ju bara en gång  ;D

MVH// Henrik
Carpe diem

bryggens

Jag har egentligen ingen aning, men det verkar lite suspekt.
Vi ska inte äta torsk o.s.v. Kan inte detta vara något liknande?
Jag menar är det rödlistat? Det kan ju inte finnas någon som "odlar" pyton eller zebra.

Andreas

Jo jag håller nog med Bryggens, jag skulle nog kolla upp att det är OK att äta de djuren innan jag köpte dem. Sen om jag väl köpte dem så skulle jag nog bara steka en bit med lite salt för att riktigt känna hur det smakar.
Den som inte frågar får inga svar.

helfgren

Kollade upp det där om rödlistat .
Det är tydligen ett företag som heter viltpoolen som tar in köttet och dem köper ormköttet från en farm i Vietnam och zebraköttet kommer från farmer där dem har överskott på hingstar .
Så rent miljö mässigt kanske det inte är bra , långa transporter.

MVH// Henrik
Carpe diem

annamaria

Jag såg kängurukött på CityGross häromdagen. Det köttet åker också en bit....undrar om den är rödlistad också?

helfgren

Vad jag kan hitta är inget av det kött viltpoolen säljer rödlistat .
Vore kul att prova hur det smackar .

MVH// Henrik
Carpe diem

webguide

Jag köpte krokodilkött på Maxi i lördags (från Viltpolen), det blev riktigt gott. Stekte köttet och serverade med en lime/chilisås + en kompott på stekt äpple, mandel karameliserat i honung och kanel.

annamaria

Så den dumma frågan  ;): hur smakade det?

webguide

Gott...
Om man skall jämföra det med något i smaken (vilket egentligen är fel, för det smakar ju som krokodil) så påminde det om fläskfilé. Köttet är lite likt bläckfisk i konsistensen. Men det är gott, funkade riktigt bra med limesåsen, den gjorde jag på görnsaksfond, hackad ingefära limejuice och hackad Chilie (var. Omnicolor hemodlad) och avredd med maizena.

Andreas

Tack, det var spännande att höra om!

Vet du vad var det för sorts krokodil? Eller smakar månne alla krokodiler lika så att det kvittar?

Nåt annat jag kom att tänka på när vi nu är inne på krokodiler, den är ju släkt med ödlan, finns ödlekött att köpa nånstans?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Jo ödlekött går nog att få tag på.
Jag skulle tro att smaken skiljer sej mellan olilka arter och naturligtvis var de är uppvuxna (teroir).

webguide

Har inhandlat pytonorm, skall provlagas ikväll... :)

mani75

Brukar inte vara krokodil utan alligator som föds upp på farmar i USA. Köttet är filén från svansen, ska tydligen finnas en undre och en övre filé. Provade detta redan 1994 när då jag stod och grillade detta på en karneval. Han jag jobbade för importerade ett stort parti som vi marinerade. Smakar lite sött tycker jag och vissa bitar kunde vara sega och vissa var möra. Inget jag provar igen precis...
Det är lättare att laga god mat än tvärtom!

webguide

Krokodilköttet var det ju inget fel på alls, jag kommer att laga mer krokodil, ormen var extremt seg, men smaken var god. Långkok, eller färs är nog grejen att göra.

annamaria

Ormbullar låter lite läskigt i mina öron. Lite nyfiken blir man allt ändå.

webguide

Jo, man kan ju t.ex. göra en färs som man rullar till ullar och doppar i tempurasmet för fritering!

Saka

Det är inte rödlistat utan kommer från farmare. Jag var också skeptisk och trodde zebra endast levde i vilt tillstånd. Känguru är ett gammalt import livsmedel i sverige dock utan att man vet vart köttet tar vägen??? Förmodligen lasagne och liknande.
RECEPT!
Zebra och känguru kan tillagas liksom oxkött typ biff eller filé.
Krokodil kan lagas som lite hur som men jag valde typ exotiska fisk kryddor såsom mango, ingefära och chilli marinad med hackad tomat, röd lök och koriander salsa till.

Hasse

Kött från känguru har jag provat. Stekte det som en biff, men det var rejält segt. Kanske bräsering under lång tid hade blivit bättre?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal