Behöver hjälp med en trerätters meny tema Stockholms skärgård

Startat av Maxmax, 2009-03-25 21:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Maxmax

Hej!

Jag behöver inspiration/förslag på en trerätters meny, med temat "Stockholms Skärgård"

Menyn ska alltså bestå av förätt, varmrätt och efterätt, och varje rätt ska då ha med "stockholmsskärgård att göra

Vore bra om ni hade några/flera förslag på rätterna!

roffekock

Vilken nivå ska du lägga dej på? Ska det var enkelt eller viil du lägga ner mycket jobb?
Kallt,varmt. Buffé,ska maten stå på bordet när gästerna kommer,om du kommer att ge lite snävare svängar blir det lättare att ge dej idéer.

/rolf
Matforum är bäst

Maxmax

Som det ser ut idag spelar det ingen roll, men en enkel meny, fast som ändå inte är tråkigt, som tex "toast skagen" "räkmacka" etc. Kallt eller varmt spelar heller ingen roll.

Det är så att vi har ett projektarbete i skolan att göra en middag för 25 pers, välj ett tema och utgå från detta.
Nu är det så att min grupp är oehört oengagerad, och vi har inte kommit nånstans, och denna meny behöver vara klar snarast. Eftersom tiden är knapp behöver vi bara få ihop en meny, så vi kan fortsätta med beställningslistor, näringsberäkningar etc.

Per-Erik

Första spån:
Förrätt Gös terrin;  Varmrätt  Vild and;  Efterrätt Äpplen flamberad i calvados med vaniljglass
 

Maxmax

Låter intressant! Särskilt förätterna och efterätten.
Speciellt efterätten, rätt enkelt, men gott och fint :)
Vill gärna spåna vidare på detta direkt; gös terrin, några ideer?

Filippa

Jag skulle ha kört med;

Böcklingmousse på Dalarölimpa
Gös eller kanske rådjursfilé till varmrätt
Jordgubbar, blåbär och glass eller kanske till å med en björnbärsmylta ?

agnetasch


Kari

Strömming från Nacka Strand..? Börja festen med fiske på kajen ;D
Garanterat något som alla gillar att göra!

--
Edit: Hittade en bild full av glädje! Fem krokar - fem strömmingar! Dottern förra året.

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

roffekock

En idée.

Nässelblinier m kallrökt lax och toppat m löjrom och små creme fraiche ägg marinerad dill.
alt. Överbakad murkel el musseronsoppa.

Gäddfärsqueneller i champangesås med trefärgad gäddfärskorv färsk sparris och mandelpotatissufflé. (En mycket vacker rätt som väcker dom rätta käslorna för gädda)

Rabarbertiramisu med halloncoli.

Om det skulle vara så att du nappar på något av detta så kan du få arbetsinstruktioner vid behov. Jag har lagt det lite i vårkanten det är ju alltid roligt om man kan spinna på säsongstema.

Lycka till med din uppgift eller era. Puscha på dom bara och lägg uppgifter i deras hand en del människor kan utföra storverk bara dom får en spark i ändan. ;)

/rolf
Matforum är bäst

Maxmax

Tack för alla svaren! Har inte haft möjlighet att svara på tråden då jag haft lite knas med internet.

Jag fick för några dagar senare reda på att min grupp hade valt ihop en meny på ett möte, då jag var hos tandläkaren, och eftersom tiden är så knapp så får det bli som det blir.

Menyn vi har nu är iallafall;

Grillad sparris med citronkräm

Sotad gös med fänkålssallad och räkor serverad med vitvinssås och färskpotatis

Och något vi kallade "Skärgårdsplock"

Som ska bestå av

Gräddglass
Jordgubbsmylta
Flarn

Flamberade äpplen (Mest för att servitörerna får ett moment att göra)
Mördegsskal
Vaniljskum

Vi hade möte idag, tisdag, och som du sa roffe, så la jag lite uppgifter på folket i gruppen, själv tog jag hand om råvarubeställningen då den är viktigast. Får se om dom gör uppgifterna bara, annars får man väl göra dom själv.. :p

Jag tycker att menyn är okej, som sagt är tiden knapp, och nu vill jag bara fåihop en meny.
Grillad sparris och citronkräm är dock lite klent tycker jag, och en ammis till maten skulle ju inte vara fel, och känns som att det skulle passa bra som ammis, och att man väljer nån av förrätterna postade här.

Undrar om nån har några synpunkter på menyn, och om nån har nåt ev. förslag på passande förrätt om vi skulle köra sparrisen som ammis?


agnetasch


Maxmax

Hehe, du som är rankad "köksmästare" och allt ;)
En ammis är en liten rätt före förätten, som man får på vissa restauranger, är lite finare, brukar inte kosta något, utan är bara en trevlig grej. Rätten är heller inte alls stor, en liten smakbit, aptitretare.

Anne

ammis är kort för amuse-bouche - en liten aptitretare. Som ska gå att äta i en eller MAX två tuggor, så jag vet inte om just sparris passar sådär superbra men.. nån kul presentation kanske man kan göra.
Anne's Food - min matblogg

Maxmax

Det är ju iof sant där med sparrisen...
Förslag på liten ammis med "stockholms skärgård" tema annars?

ena

på hotellet jag jobbade förut kallade vi det rätt av amuse... en liten retare för att köra igång smaklökarna, mkt uppskattat

en trevlig amuse är finstrimlad varmrökt sidfläsk som man steker knaprigt och sedan häller på lite god balsamico och lite honung som får koka in. Serveras på en tesked...

ett annat alternativ är någon god fiskrom (är inte så insatt på vad ni har att tillgå i Sthlm) på en liten sked,  strö över lite finhackad charlottenlök, citron o limecest o dit med en liten dillkvist...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Maxmax

ena: Oj, det var väldigt smått ;)
På jobbet gör vi ju iof små ammisar, men i skolan har vi gjort rätt "ordentliga" ammisar (om man jämför med dina teskedsstorlekar)

ena

en tugga ska det vara... hur stora har ni gjort?? ingenstans där jag jobbat har haft amuser större än en tesked... inte  skolan på den tiden heller....
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Maxmax

Alltså, jag har faktiskt aldrig tagigt hand om just ammis i skolan, men minns att dom fått en liten pajbit + sallad, och det var inte överdrivet stor pajbit, men det var fortfarande större än två tuggor / tesked.

ena

då har de ett väldigt annorlunda amuse-tänk :)
men var och en blir ju salig på sin tro...

varför inte en liten bit vårlökspaj då... eller nässlepaj men lite rökt fisk till...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal