Den ultimata Focaccian?

Startat av Romarin, 2009-07-30 09:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Romarin

Någon som har världen bästa recept på Focaccia? ;-) Jag brukar baka med vatten som degspad, salt och vetemjöl. Såg ett recept med mjölk som degspad och 1 tsk socker och testade det. Blev gott men saknade det "fluffiga". Så vatten eller mjölk i degspadet? Salt i degen också eller bara ovanpå? Vilket sorts mjöl? Durum bara eller blandning? (Testade pizzamjöl) Sikta mjölet för mer "fluffighet"? Olivolja både innan och efter? Salt i först eller tillsammans med mjölet? Ugnstemperatur?
Blev mycket för ett så enkelt bröd men kul att höra hur ni andra gör. Har just nu ett Focaccia på jäsning med vatten som degspad och socker. Mjölet är en blandning av pizzamjöl, durum och ekomjöl. Nu ska jag jämföra mot mjölkfocaccian. ;-)     

Mickan

Jag kör med vatten och vete special. Någon gång drar jag i lite durum, någon deciliter. Viktigt att våga ligga lågt på jästen och ge det tid. Googlade och hittade följande:

http://italianfood.about.com/od/breadspizza/ss/aa051208.htm

Damen är så söt! Hon har säkert bakat bröd 1000-tals gånger!
Video meliora proboque deteriora sequor

Romarin

 :) Ja vilken söt gammal dam! Henne skulle man gå i lära hos och lära sig allt om italiensk matlagning.  ;) Tack för tipset och vad gott det ser ut med rödlök på också, ska provas. Tänk om man hade en sån ugn... Tack för tipset Mickan!   

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal