God pastarätt som passar att lagas av flera?

Startat av Tomas Hedlund, 2008-11-22 13:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Tomas Hedlund

Hej!
Jag är en kille som just fyllt nitton, och tänkte ha en fest med ett litet kompisgäng. Vi har tidigare lagat en del mat tillsammans och det är trevligt och resultatet blir oftast bra, mycket tack vare en i gänget som är avsevärt bättre på matlagning än oss andra. Hittills har vi dock hållit oss till rätter baserade på grillat eller stekt kött, men jag vill gärna testa en pastarätt till min fest. Har ni några förslag? :)

Nilsson

Hejsan!
Om ni nu är flera som ska laga maten, prova att göra en lasagne på färsk pasta. Pastan gör du på ägg och durumvete och kavlar ut till plattor, sedan varvar du förslagsvis en köttfärssås med en bechamel, som är en vit sås, i detta fall gärna kraftigt spetsad med ost.
Då har ni lite att pyssla med och det smakar mycket bättre än ätt köpa gamla torra plattor.
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

annamaria


Filippa

Så trevligt! Gör egen pasta och en stor sats köttfärssås - alla kan hjälpa till att hacka grönsaker och vill ni kan ju till å med göra tomatbasen själva ?

liliswe

Hej! Det här kanske är lite sent... Men om du inte redan haft festen tycker jag färsk pasta är en bra idé. Det är lite pyssligt, men väldigt kul, speciellt om din kompis som är duktig på matlagning kan hjälpa till lite. MEN investera i en handvevad pastamaskin - en riktig italiensk. Det är super kul, alla kan hjälpa till - en kan veva, en hålla i degen, en ta emot, osv... När man får in rytmen är det mycket, mycket lättare än att kavla ut plattor till t ex lasagna.
Köttfärssås är gott, gör en riktig italiensk som kokar länge, länge. Kul att förbereda - alla kan hjälpa till - och medan såsen kokar långsamt kan man hitta på annat skoj, som att göra pasta :-)
Ha det kul och GOTT NYTT ÅR!!!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal