Kokosmjölkswok

Startat av crlhrv, 2007-05-06 02:20

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

2007-05-06 02:20 Last Edit: 2007-05-06 09:27 by crlhrv
Är det bara kyckling, currypasta, fisksås och kokosmjölk som gäller?
Har ni några bra recept på kokoswok? Jag blev grymt sugen.. Nåt med nötkött?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Jag vet ett recept med kokosmjölk+nötkött, fast det innehåller panang curry paste. Intresserad?

crlhrv

Yes, hit me :)

Jag hade lite mitt-i-natten-munchies där ett tag
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

2007-05-07 20:40 #3 Last Edit: 2007-05-08 21:12 by Urban
Skiva ca: 3-400 gr utskuren biff eller Entrecoté i tunna skivor ca 3-4mm tjocka

Fräs köttet i olja tills det är genomgjort (eventuellt koka köttet i 1 lit vatten med 1 msk salt tills köttet är klart) och lägg köttet på sidan om i en skål.

Hetta upp 2 msk olja och fräs 1-1.5 msk Panang currypasta (inhandlat i thaibutiken nära dig) och finfördela pastan med stekspaden.

Slå på 1 burk kokosmjölk (inköpt på samma ställe)+0.5 dl vatten eller mjölk och rör om.

Tillsätt fisksås efter smak (tills det är lagom salt) och ca:1-2 msk socker+4-5 färska eller torkade limeblad.. Rör sedan om.

Lägg i köttet och låt det småputtra i 30-40 min (tills köttet känns nästan klart)
(Underhåll grytan med vätska allt eftersom det minskar i pannan)

Lägg sedan i grova bitar av morötter (eventuellt grovklyftad lök också om man vill) och låt dom ligga i tills dom blir mjuka.
Om man vill ha en såsigare gryta kan man tillsätta ytterligare vätska och reda av med maizena(men glöm inta att smaka av med fisksås och socker)

Smaka till slut av grytan med 1-2 msk jordnötsmör och servera med Jasminris

Ps.Eftersom jag inte använder mig av några mått i köket så lämnar jag utrymme för er att fritt improvisera er fram efter egen smak. Alla mått och tider jag anger är ungefärliga så prova er fram så ska det gå bra!.

OBS.Skulle ni ha tur och råka på en riktigt mör köttbit på affären så får ni minska på tiden som köttet ska sjuda

Andreas

Citat från: Urban skrivet 2007-05-07 20:40
Skiva ca: 3-400 gr utskuren biff eller Entrecoté i tunna skivor ca 3-4mm tjocka


Entrecoté är gott... men blir det inte väldigt mycket spill när man strimlar tycker du?

Citat från: Urban skrivet 2007-05-07 20:40
Lägg i köttet och låt det småputtra i 30-40 min (tills köttet känns nästan klart)
(Underhåll grytan med vätska allt eftersom det minskar i pannan)


30-40 minuter tills köttet är klart? Nu hänger jag inte riktigt med... fint mört kött i strimlor brukar bli klart på bara några minuter..?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

2007-05-07 20:50 #5 Last Edit: 2007-05-07 22:50 by Urban
Hittar du en mör bit på affären så är det grönt ljus att sjuda köttet kortare tid. Men jag utgår från det halvsega som säljs på affären.
Som sagt... Improvisera dig fram

Urban

Skrev jag strimlor?
Citat från: Andreas skrivet 2007-05-07 20:47
30-40 minuter tills köttet är klart? Nu hänger jag inte riktigt med... fint mört kött i strimlor brukar bli klart på bara några minuter..?

Andreas

Nä men se det gjorde du inte, jag läser som en kratta ibland, ursäkta.

3-4 mm tjocka skivor alltså! Hur stora brukar du göra skivorna så man får lite uppfattning om hur det bör se ut? 6x3 cm? Större?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jag brukar jöra lite mindre skivor av skivorna, om jag skär en skiva utskuren biff 4 mm, så delar jag den sedan i 3 bitar.
Allt är relativt!.. Vill man ha stora köttbitar så går det också bra.. Fundera inte så mycke, utan skär köttet som du vill ha det.
Tänka bara på att om du skär tunnt så minskar sjud-tiden i pannan vise versa.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal