Johans fyrtaktare - god kryddning till potatis

Startat av jobro, 2007-06-27 21:40

Föregående ämne - Nästa ämne

jobro

Tjenis tjenis till alla, Johan här, älskar mat i alla dess former och har gått med här för att försöka få lite råd om matlagning. Men mer om det senare. Tycker ni om potatis? I så fall bör ni prova den här kryddningen. Häll ner kryddningen i vattnet. Låt kryddorna blandas med vattnet innan du lägger ner potatisen. De kryddor som du ska ha till handa:

1 krm. vit peppar mald
1 krm. Cayenne peppar mald
2 krm. Vitlökspulver
2 krm. Dragon

Lägg ner potatisen. Låt kryddorna och potatisen koka tillsammans tills potatisen är klar.

Du kan för omväxlings skull byta ut vitpepparn emot svartpeppar och Cayenne pepparn emot Curry för att få en mer pasta vänlig fyrtaktare.

Tips: Spar vattnet och koka upp grönsakerna i det för att få samma goda smak  på dem.

Det var allt.

kryddburken

Lät himla gott!! Tack för tipset & välkommen hit till oss matgalna! ;-)

Jag hade nog (om det var torkade kryddor du använde) först fräst dom i lite smör för att få fram aromerna ordentligt sen hällt på vatten & kokat upp!

jobro

Tro mig, jag är helt keff på kryddor, kör mäst med kryddor ur burk. (knorr st:maria etc).

kryddburken

Nä!! Va sjutton är "keff" på kryddor?

Underskatta inte dig själv nu! En matglad, intresserad matforumsmedlem har allt att komma, be soo sure! *S* Inget fel på Knorr el. Santa Maria! Här har alla nåt att bidra med erfaren som oerfaren, det är ju här vi lär oss av diskussioner & resonemang!

jobro

Keff är ett slangord från rinkebysvenskan som kan jämställas med dålig, och jag sa det mest som skämt. :D

kryddburken

Här på ön säger vi "Kass"! :-) Jag är helt jela kass på dra fiska upp i båta!

...Jag blir klokare för varje dag som går....

jobro

Låter som du kommer från södra Sverige eller? Själv är jag stockholmare.

kryddburken

Kommer från Öland/Köpingsvik - utifrån buschen närmare bestämt!
Men är en gedigen född norrlänning och uppvuxen i Boden!


Kari

Låter kanon! Tänk att koka potatisen i tjockare skivor och sen varva med stekt köttfärs och in i ugnen med tomater och ost på...?

Urban

Jobro: Till vilken mängd vatten gäller receptet ovan?

jobro

Oj, jag vet inte vilken mängd vatten, men ska till mina morföräldrar lite senare idag och kan ta reda på det då. Men om jag minns det hela rätt så var det en normalstor kastrull som användes.

smakakarin

Låter spännande och klart värt att testa! :)

Citat från: jobro skrivet 2007-06-27 21:40
Tjenis tjenis till alla, Johan här, älskar mat i alla dess former och har gått med här för att försöka få lite råd om matlagning. Men mer om det senare. Tycker ni om potatis? I så fall bör ni prova den här kryddningen. Häll ner kryddningen i vattnet. Låt kryddorna blandas med vattnet innan du lägger ner potatisen. De kryddor som du ska ha till handa:

1 krm. vit peppar mald
1 krm. Cayenne peppar mald
2 krm. Vitlökspulver
2 krm. Dragon

Lägg ner potatisen. Låt kryddorna och potatisen koka tillsammans tills potatisen är klar.

Du kan för omväxlings skull byta ut vitpepparn emot svartpeppar och Cayenne pepparn emot Curry för att få en mer pasta vänlig fyrtaktare.

Tips: Spar vattnet och koka upp grönsakerna i det för att få samma goda smak  på dem.

Det var allt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal