Manitoba Cream i vanliga affären!

Startat av Kari, 2009-10-07 10:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Groet

Jag vart glatt överaskad när jag möttes av en ny mjölsort på ICA, finax lanserar Manitoba Cream. De verkar ha sammarbetat med Jan Hedh som skriver gott om mjölet på förpackningen. Jag har bakat med det tidigare och gillat resultatet men det här var betydligt billigare än vad jag gav för det i en delikatessbutik.

Finax sida: http://www.finax.com/se/display/produkter/manitoba-cream.aspx

Fotnot: Jag är inte sponsrad av finax  ;D

Mattias H

Kul! Jag möttes av samma mjöl på Coop Extra för 19.90 också idag. (Samma pris som Vetemjöl Special, från Kungsörnen.) Köpte en påse Manitoba cream och har bakat med det idag. Bröden reste sig väldigt bra med mkt bra spänst, har inte provsmakat än!

Men proteinhalten är högre i Vetemjöl special(12%) jämfört med Manitoba cream(11,5%)... är det inte
"den höga proteinhalten" i Manitoba som ska göra det så väldigt bra? Jag läste i Jan Heds bok om en proteinhalt på 13,5% för manitoba - är detta Manitoba från Finax en utspädd billighetsvariant?? I Heds bok står det i och för sig inte uttryckligen att just Manitoba har 13,5% protein, men jag tolkar det så... Nå'n som vet?


Tias

Tobias

Köpte det här i dag och har precis satt in en poolish i kylen med mjölet. Ska bli intressant att se hur det beter sig. Men frågan om proteinhalten är intressant. Men jag antar också att vilken typ av protein det är spelar en stor roll. Det står ju till exempel att "hemligheten är mjölets höga andel av solmoget vårvete" på förpackningen. Men det står också på innehållsförteckningen: "vetemjöl, vetegluten". Antar att extra vetegluten också är tillsatt då, annars skulle det väl bara stå "vetemjöl".

Vad är "Manitoba Cream"? Är det namnet på en mjölsort? Det innebär väl att det skulle vara ganska lätt att ta majoriteten Manitoba Cream-mjöl, fylla på med billigt vetemjöl och sedan tillsätta lite extra vetegluten. Och samtidigt skriva på förpackningen att det är "Manitoba Cream". Om man nu skulle vilja. Men livsmedelsindustrin är ju inte direkt känd för att vara helt godhjärtade. Men det är intressant att vetegluten står som en särskild ingrediens.

Per-Erik

inte för att det spelar någon roll men manitouba på martin ohlson har 13% protein, i varje fall står det det på min påse.

Andreas

Jo det spelar visst roll tycker jag, poängen med manotoba är väl att proteinhalten skall vara hög och då är det väl konstigt om den faktiskt är lägre än de 12g vetemjöl special innehåller. Kikade lite på tillverkaren Finaxs sidor om 2kg-varianten och där står 11%.  "Innehåll: Vetemjöl, vetegluten, mjölbehandlingsmedel: amylas och askorbinsyra. Näringsvärde per 100 g: Energi 1450 kJ/350 kcal, Protein 11,5 g" http://www.finax.com/se/pdf/Varefaktablad_Manitoba%20Cream.pdf och samma faktiskt på 30kg-påsen hos storköksleverantören Pilefood. Manitoba Cream 30 kg: "Protein 11,5 g" http://www.pilefood.se/produkt/mjol_gryn/01048.htm

Har de kanske förändrat produkten?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: Tobias skrivet 2009-11-05 18:54
Men det står också på innehållsförteckningen: "vetemjöl, vetegluten". Antar att extra vetegluten också är tillsatt då, annars skulle det väl bara stå "vetemjöl".


Javisst har de tillsatt vetegluten om det står så på påsen, vilket verkar märkligt. Så här skriver Finax "Manitoba Cream produceras i Sverige, men har sin historia och sitt ursprung på Kanadas vidsträckta sädesfält. Hemligheten är mjölets höga andel av solmoget vårvete." http://www.finax.com/se/display/produkter/manitoba-cream.aspx

Läs sen följande citat om vår/höst-vete:

¤ Vårvete: "...syftet med odlingen är nästan alltid att producera kvalitetsvete till brödproduktion. Det är därför kvarnarna som bestämmer vilken sort som ska odlas och för närvarande efterfrågas nästan enbart sorten Dacke. ... Kravet på minst 12 % protein är tufft men tyvärr nödvändigt om de stora bagerierna ska använda mjölet. Genom att odla Dacke som har en hög proteinhalt har situationen blivit bättre men är ännu inte tillräckligt bra." http://www.sjv.se/download/18.3c40f0106de78b9888000266/Varvete.pdf

¤ Höstvete: "Lantmännen ställer 2005 krav på minst 10,5 % proteinhalt, ett falltal på minst 220 och en rymdvikt på minst 780 g/l. ... Speciella höstvetesorter som Bussard (tysk), Ure (dansk) samt gamla svenska lantsorter (www.allkorn.se) kan även vid låg kvävegiva ha en acceptabel proteinhalt. Skördenivån i dessa sorter är dock nästan alltid betydligt lägre än de vanliga sorterna (t.ex. Stava och Kosack)." http://www.sjv.se/download/18.3c40f0106de78b9888000255/Hostvete.pdf

¤ "Kvarnarna på kontinenten täcker sitt behov av högproteinvete med höstvete från bland annat Tyskland som ett normalår säljer höstvete med såväl 12, 13 och 14 procents protein. I Sverige producerar vi normalt ett höstvete med en proteinhalt i intervallet 11-12 procent. ... Den som satsar på vårveteodling måste ha målsättningen att nå minst 13 procent protein. Vårvete är en relativt dyr gröda att odla och det krävs en relativt hög intensitet för att få fram en vara som är intressant på marknaden." http://direkt.lantmannen.se/aciro/bilddb/objektvisa.asp?idnr=kKmKXUBFGUILF8xrumJ3qBtBY0CgRE6I4YGOOuS7GRs2tWreVL2t1NtmsISS

Så alltså, jordbruksverket och lantmännen skriver om vårvete med minst 12-13% protein, varför tillsätter då Finax extra gluten i sitt mjöl som har hög andel vårvete och ändå bara innehåller 11,5% protein?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: Tobias skrivet 2009-11-05 18:54
Vad är "Manitoba Cream"? Är det namnet på en mjölsort? Det innebär väl att det skulle vara ganska lätt att ta majoriteten Manitoba Cream-mjöl, fylla på med billigt vetemjöl och sedan tillsätta lite extra vetegluten. Och samtidigt skriva på förpackningen att det är "Manitoba Cream". Om man nu skulle vilja. Men livsmedelsindustrin är ju inte direkt känd för att vara helt godhjärtade. Men det är intressant att vetegluten står som en särskild ingrediens.


Bra fråga, jag skulle tro att "Manitoba cream" är något Finax helt enkelt kallar sitt mjöl med hög proteinhalt, detta utifrån att mjölet från Manitoba i Kanada har gott rykte.

"Manitoba ... är en provins i Kanada. Huvudstaden är Winnipeg. ... täcker omkring 649 950 km ... Ordet Manitoba lär komma från cree, ojibwa eller assiniboinernas språk, och skulle vara besläktat med ordet Manitou som betyder ”ande”." http://sv.wikipedia.org/wiki/Manitoba

"The unique climate and central location of Manitoba makes it one of the most productive places in the world to grow wheat. The long warm summer days characteristic of the Canadian prairies coupled with adequate moisture levels and fertile soil provides producers with ideal wheat-growing conditions. ... Canada is one of the world's largest wheat producers and exporters, and its wheat is renowned for a consistent high quality, which is advantageous to the milling industry. .... Manitoba produces seven classes of Canadian wheat that are offered on the world market. 1.Canada Western Red Spring (CWRS) Wheat is hard wheat with superior milling and baking quality... 2.Canada Western Red Winter (CWRW)... 3.Canada Western Amber Durum (CWAD)... 4.Canada Prairie Spring Red (CPSR)... 5.Canada Prairie Spring White (CPSW)... 6.Canada Western Extra Strong (CWES)...  7.Canada Western Soft White Spring (CWSWS)..." http://www.gov.mb.ca/trade/globaltrade/agrifood/commodity/wheat.html

Äkta Canada Western Red Spring från Manitoba borde väl i så fall vara det man egentligen är ute efter som bagare om nu Manitoba ska betyda något?
Den som inte frågar får inga svar.

Hankki

Jag antar att Jan Hedh anser att det är av hög kvalitet eftersom han finns med på finax sidor om mjölet, en annan sak vore väl för reklamintäkter från sålda påsar men han vill väl kanske ändå inte förstöra sitt rykte med ett sämre mjöl.

Jag fick hem mitt manitoba, tillsammans med baksten, från bagaren och kocken igår, 125kr/5kg. Skall sätta igång något idag.

Jimmy

Det som är nytt och glädjande med den här produkten är amylaserna. Frågan är bara vad det är för typ av amylaser. Men potentiellt ska det ger mer socker (från stärkelsen) åt jästen (mer volym) och/eller bättre hållbarhet (brödet håller sig färskt längre då mindre stärkelsemolekyler håller vätskan bättre).

Majid Z.

Jag använde Manitoba Cream från Ramlösa Kvarn för att baka Restaurangakademien bröd, efter Jan Hedhs recept i "bröd & kaffebröd".
Degen släppte aldrig bunken som den skulle göra oavsett hur mycket jag ökade varvtalet i köksmaskinen och bröden blev mycket mer platta än vad ett anständigt bröd borde vara. Nu när jag läser detta och kollar den proteinhalten, så låg som 11,5 procent, hittar jag förklaringen. Jag kan inte mycket om Manitoba och hur mycket proteinhalt det ska egentligen ha men det stämmer inte i alla fall med det som Jan Hedh skriver om; mycket hög proteinhalt. Här är det snarast tvärtom.

Hur som helst, ska jag kanske använda lite mer mjöl i förhållande till vatten nästa gång (500 g / 500 g står det i receptet). Annars smakade brödet som det skulle, med knaprig yta samt mjuk och luftigt inkråm. Det är bara utseendet som det blev fel på.

agnetasch

Jag köpte en påse av detta omtalade mjöl för att se om det var lika fantastiskt som sitt rykte.
Tyvärr hittade jag inga fördelar jämfört med vanligt vetemjöl; blev inte högre, smakade inte bättre, var inte mer hållbart. Men kostade desto mer. Återgår till det vanliga vetemjölet (När man kalljäser behöver man inte ens vetemjöl special)

webguide

Om man vill ha högre proteinhat i mjölet så går det bra att köpa rent vetegluten, det gör jag sedan tillsätter jag önskad mngd för att höja proteinhalten i mjölet.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal