Gröna tomater

Startat av danielmalm, 2009-12-01 21:21

Föregående ämne - Nästa ämne

danielmalm

Jag har hört lyriska människor berätta om hur gott det är med marmelad gjord på gröna tomater (omogna antar jag). Recept har jag i min ägo och nu fattas bara denna huvudingrediens.

Är det någon som vet om man kan få tag i gröna tomater? Finns de till och med nu under vintern, eller är det trots allt en grön sort de syftar på i sina recept? Är så sugen på att prova mitt recept!

agnetasch

Min erfarenhet av gröna tomater (i Sverige) är att de är omogna. I alla fall gjorde min mamma alltid inlagda gröna tomater på omogna tomater.

danielmalm

Nu är jag ingen expert på hur svenska tomatsäsongen ser ut, men vet du om det överhuvud taget odlas några svenska tomater så här års? I så fall kanske man kunde kontakta en odlare och försöka komma över några...

Rob

I butiken dar jag handlar (I usa) finns flera tomatsorter som ar grona, men mogna.
Om ni hittar sa kolla aven pa "tomatillo" en gron tonmatliknande sak med ett ytterskal och en klar rabarberton I smaken.

Mickan

Jag köper gröna tomater på det vi kallar "torget" på lördagar. Ni skulle kanske likna det vid en bondens marknad. Tyvärr är det en kort säsong för dessa och då talar vi om oktober. Det är ju de sista frilandsodlade tomaterna som inte hinner mogna som säljs gröna av mina odlare.
Video meliora proboque deteriora sequor

Olle

Det är omogna tomater och inte en speciell sort. De smakar ingenting i sig själva nästan, men tar upp smaken bra. De finns att köpa på torg och dylikt okt-dec beroende på var i landet du bor och hur kallt det är ute. Det behöver inte vara frilandstomater, men bör åtminstone vara svenska. Finns det en torghandlare i närheten som har svenska tomater så bör han/hon kunna ordna gröna till dig till nästa gång du är där.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal