Kombinerad gasol- och kolgrill, finns det?

Startat av Andreas, 2008-08-16 11:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag gillar att kolgrilla men det finns tillfällen då man skulle vilja kunna grilla riktigt snabbt, någon som vet om det finns färdiga kombinerade gasol- och kolgrillar?

Eller finns det nån typ av gasolgrill i vilken det vore möjligt att lägga i briketter?

Eller skulle en Weber performer med gaständning kanske gå att modifiera så att det även gick att gasgrilla på den?
Den som inte frågar får inga svar.

helfgren

Hej Andreas !

Jag skulle ju köpa en gasolgril och ta bort en brännare . Sedan skulle jag göra en låda till den platsen på gasolgrillen , där du kan lägga briketter och ändå använda det befinliga gallret eller stekhäll till att grilla på . då kan man ju även tända lite briketter när man grillar på gasolen för att få lite röksmak på det grillade. Vart lite sugen att prova detta på min Grandhall gasolgrill som jag köpt på K-rauta . Har tittat och det finns utrymme för det.

MVH// Henrik
Carpe diem

Andreas

Välkommen till Matforum Helfgren!

Jomen det lät ju som en bra idé att ta bort en brännare från en gasolgrill för att elda med kol där. Enda jag funderar på är om material i botten/lack på utsidan i alla gasolgrillar håller för kol, det lär väl bli rejält varmare mot själva botten med kol som ligger emot än av en brännare som så att säga eldar uppåt? Berätta hemskt gärna om du gör nåt experiment med detta.

Nån förresten som vet om det finns lösa gasolbrännare att köpa som man enkelt kunde montera i en vanlig kolgrill av klotmodell?
Den som inte frågar får inga svar.

helfgren

Jag hade ju tänkt mej ett mellanrum mellan botten på grill och botten på kollåda . Då blir det ju lite luft drag där och borde då inte bränna sönder botten på grillen . Man bör väl även ha nåt lufthål i botten på kollådan .
Återkommer om jag provar detta , verkar intressant  ;)

MVH// Henrik
Carpe diem

helfgren

Hej !

Har nu börjat titta på min grill och ska börja tillverka en kollåda . När jag hade rengjort grillen och tittade närmare på dem mått jag kan ha så insåg jag att jag behöver inte ta bort gasolbrännaren , utan jag tänker helt enkelt göra en lös låda som jag kan ta bort vid behov av större grillyta på gasolen. Använder dock samma galler som till gasolen , får se om det håller då det är emaljerat .

MVH// Henrik
Carpe diem

Andreas

Ah en kollåda var smart, jag tänkte på ett galler. Vad använder du för material? Ska du ha nåt slags distanser så att den inte ligger dikt an botten av grillen?
Den som inte frågar får inga svar.

helfgren

Jag hade tänkt prova med att göra lådan i 2 mm rostfritt och det blir inga distanser under . Hade tänkt mej att man bockar 2 kanter på lådan så den ligger där grillens galler ska ligga . Sedan måste man väl göra några hål nästan i botten på lådan så man får lite luft till glöden .

MVH// Henrik
Carpe diem

Andreas

Jo hål behöver du nog definitivt i lådan om det ska brinna bra. Så här ser ju exempelvis Webers brikettkorgar ut  http://www.weber.eu/smartsite.dws?lang=1&id=POP_BBQ&parent=67&child=1105&width=700&accessory=1

Nåt jag tänkte på - har du några hål i botten av din gasolgrill som gör att luften kan komma in?
Den som inte frågar får inga svar.

helfgren

Japp hål finns i grillen , har påbörjat tillverkningen av min kollåda .

MVH// Henrik
Carpe diem

Znapper


åke

hej där det finns gasolgrill och kol grill i samma grill dom säljer det på rusta i göteborg tre lådor som man vänder på och lägger kol i man kan bränna en stund med brännaren ca 20 min sen stänga av
kolla på rusta tror den kostar 2500 ca

agnetasch

Bauhaus har en annan typ av kombinerad gasol- o kolgrill; Melbourne Combogrill. Det är en rätt lång sak (178 cm) med två "grilllådor" en för gasol med tre brännare (rostfria?) o en för kol med höj- o sänkbar kolbädd. Den kostar 3495:- Jag skulle vilja se o känna på den i verkligheten.

http://www.bauhaus.se/melbourne-combogrill.html#tabs

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal