Har du ett bra recept på Semlor?

Startat av roffekock, 2008-01-08 21:40

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

2008-01-08 21:40 Last Edit: 2008-01-09 10:10 by roffekock
Frågan börjar ju nu att bli aktuell.
Hur ska den vara,vilken fyllning ska den ha,locket ska det vara klippt eller ska det vara avskuren topp,hur ska grädden vara,kan man ha chokladgrädde,ska dom vara små,mycket grädde mm? ???

/rolf
Matforum är bäst

kryddburken

Semledegen gör jag ganska enkel, jäst + smör/mjölk + socker/salt + vetemöl!
Däremot inkråmet är speciellt, mandelmassan gör jag själv med skållad hackad mandel, socker, kokt potatis osv... detta ska blandas med lite av semlans inkråm + grädde. Sen uppepå det spritsad vispgrädde & klippt lock! väldigt SMÅ ska semlorna vara också! :-)

roffekock

2008-01-09 00:31 #2 Last Edit: 2008-01-09 10:08 by roffekock
Här är en trevlig sida om semlor där man även rescenserar semlor från hela Sverige.

http://www.algonet.se/~sv/semlaguiden.htm
Nu ser jag att denna sida ligger nere för uppdateringar och en önskan om att någon tar vid,synd på så rara ärtor. Ingen som känner sig manad?
Men trots detta problem, finns det mycket om semlor inte minst recept och bilder på en semla på 165 kg, snacka om ...............



/rolf
Matforum är bäst

Kari

Kryddburken: Kokt potatis?? Hur små är små, små som en tugga i en femmas storlek? Isåf - vilket pyssel!!



roffekock

Kryddburken är pysslig det har vi sett på hennes pepparkakshus ;D
När jag gör vetedegar så brukar jag göra det för hand med siktat mjöl,jag använder aldrig maskin i detta läge. Har fått lära mig av dom gammla att detta moment blir bäst utan maskin. Vad tycker du? Hur gör du?
Eller ni äter kanske inte semlor?

/rolf
Matforum är bäst

kryddburken

elka!
Ja, jag river kokt potatis på järnet och blandar med malen mandel och lite annat, ska leta upp mitt recept på "semlor" så får jag återkomma med receptet senare!


Kari

Så gärna, vi gillar Dina recept Kryddburken! Faktiskt inte ätit Din pizza sen innan jul.. *oj*  ;)

annamaria

Jag vill ha kardemumma i bullen. Gillar inte grädden blandad med mandelmassan. Hemgjord mandelmassa är så gott! Jag gillar stora semlor...möjligtvis två av dina små semlor Kryddburken  ;)

Ungefär så här får de gärna se ut!


roffekock

2008-01-11 12:43 #8 Last Edit: 2008-01-11 12:47 by roffekock
annamaria jag dreglar Jag sitter med en av mina hundvalpar här i knäet och han "saglar" när jag berättar om dina underbara bullar med god kardemumma i,han säger vooffff och viftar på svansen,den goknulen och hälsar.

/rolf
Matforum är bäst

annamaria

Roffe: jag och min lille kisse 12v hälsar tillbaka...kissen gillar också semlor....

agnetasch

Kissen har kommit? Lyckliga dig! Kan vi inte få veta lite mer om guldklimpen på Kattråden?

kryddburken


Andreas

Jättefina semlor Kryddburken, nu blev jag verkligen sugen! (Fast jag tycker man ska ha lite kardemumma i degen.)

Jag har gjort semlor hemma ett par gånger men vad jag aldrig lyckas med är själva semmelbullen, den blir alltid för fast, inte alls så där fluffig och bra som de köpta semlorna - har nån nåt riktigt bra knep för att få det rätta fluffet?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Kan man inte använda lite mer jäst för att få upp "fluffet"? Som på hamburgerbröden i somras; 75 g jäst istället för 50 g till en ½ l-deg.
En ingrediens som jag aldrig uppmärksammat i semlebullar tidigare; hjorthornssalt, plötsligt finns det i alla recept har det alltid varit så?

Andreas

Ja nu när jag tänker efter är detta samma frågeställning som hamburgerbröden http://matforum.nu/index.php?topic=200.0 Mer jäst är säkert ingen dum idé och kanske det jag var inne på med vetegluten också skulle kunna gå? Få se om jag kommer mig för att experimentera lite med fluffbulla.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Kollade lite med min far - som är konditor. Han bakar med både jäst och hjorthornssalt - just för fluffets skull!

kryddburken

jo, hjorthornssalt har jag alltid haft vid sidan om jästen just för att få extra luft i baket! Speciellt till semlor!

Andreas

Ah. Jag såg Pågens goda semlebullar "av den finaste vetedeg" på affären - uschiamej vad mycket ingredienser men bland dem finns i alla fall extra vetegluten.
Den som inte frågar får inga svar.

Mimmi

Andreas: Har du testat att göra fluffbulla än? Vore kul att höra isf.
Det recept som jag bakade på var med karlsbader deg. Bullarna blir inte så kompakta lite mer rimbobulla stuk, om du testat sådana. http://mimmismat.wordpress.com/2008/02/07/sma-sota-semlor-som-smakar-spannande/

Andreas

Nej inte hunnit prova än men jag har beställt vetegluten hos min hälsokosthandlare och det borde komma snart tycker jag... lovar berätta!

Rimboullah läste jag först faktiskt, är det nåt persiskt eller så tänkte jag. Men sen såg jag att det ju stod Rimbo-bulla - fast det blev jag inte så mycket klokare av... men det låter som något slags bullar från Rimbo?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal