Inlagd Västeråsgurka

Startat av Hasse, 2008-06-04 16:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

Jag brukar lägga in saltgurka.

Receptet är från ICA:s Stora Kokbok:

2 kg västeråsgurkor
svart vinbärsblad, körsbärsblad, dillkronor
c:a 2 cm pepparrot i bit
1,5 tsk vitpepparkorn
2 bitar torkad, hel ingefära

Saltlag:
2 l vatten
2 dl grovsalt

Ättikslag:
1,25 dl ättiksprit
2 l vatten
2 dl grovsalt
0,5 tsk alun
1 tsk vinsten

Rengjorda gurkor får ligga i den kalla saltlagen i ett dygn. Därefter varvas gurkor, dillkronor, pepparrotsskivor och kryddor i burkar, och den kokta, avsvalnade ättikslagen slås över. Gurkorna är färdiga efter c:a tre veckor.

Det kan vara lite marigt att få tag på alun och vinsten. Förr kunde man köpa det på apoteket, men det togs bort ur sortimentet för några år sedan. Om man vill ha konserveringsmedel i gurkorna så går det bra med Atamon. (Jag tror att det heter Atamon, men jag har inget hemma så jag kan ju minnas fel.) Var försiktig med ingefäran! Jag tycker att den lätt blir alltför dominant.

roffekock

Härligt Hasse saltgurka tillhör mina favos som diggas utöver det vanliga. Ett litet tips för att gurkan skall hålla sig krispig är att skära bort ändarna på gurka på båda sidor. Det gör en stor nytta. För att denna produkt ska var på topp är det ekologiska gurkor som gäller, dom är torrare på något sätt dom har alltså inte så mycket bunden vätska och blir mycket bättre även om den kostar mer i inköp.

ha det bra hasse och lycka till med dina små gulliga gurkor och njut dom tillsammans med en klar immig vodka ett fint tips som håller i alla väder ;)

/rolf
Matforum är bäst

annamaria

Nu står det 2 kg Västeråsgurka på bänken. Jag har gjort inlagd gurka tidigare men inte hittat ett sådär superbra recept.
Så snälla ni leta fram det allra bästaste Receptet på Inlagd gurka du har.
Har googlat endel och hittat några recept men det hade varit kul att göra ett recept som någon har gjort och som är bra. Jag gillar dessutom när gurkorna är krispiga och söta.

dePaul

Skånska ättiksgurkor (Stora Kokboken från 1953)

Ingredienser:
- 2 kg inläggningsgurkor
- dillkronor
- pepparrot

Lag:
- 2 l inläggningsättika (6%)
- 5 hg socker
- 2 msk hel vitpeppar

Arbetsgång:
Borsta gurkorna rena i saltat vatten. Låg dem rinna av. Skölj dillkronor. Skala pepparrot och skär den i tärningar. Varva ned gurkorna med dill och pepparrot i en kruka. Det skall vara rikligt med dillkronor underst och överst Koka upp lagen och häll den het över gurkorna. Täck över krukan och låt den stå i 3 dygn.

Häll av lagen, smaka av den och sätt till mera ättika, om så önskas Plocka om gurkorna, så att de understa kommer överst och fördela dillkronorna och pepparroten mellan varven. Koka upp lagen, skumma den och häll den över gurkorna. Lägg på en lätt press och bind över krukan. Gurkorna är färdiga efter 4-5 veckor.

~Paul~

annamaria

Jag sökte faktiskt på inlagd gurka och hittade ingen tråd. Kan det inte bli en tråd om inlagd gurka då? Pressgurka är väl en inlagd gurksort?

Paul , tack för ett så fint och gammalt recept - detta är nog det första receptet jag sett utan senapsfrön. Blir det inte mycket smak av pepparrot i dessa? Jag gjorde en variant förra året som smakade nästan bara pepparrot, som tog överhanden. Det är rätt lite socker i förhålllande till mängd vätska. Är dem söta? Blir dem krispiga eller mer lösa i konsistensen?

Hasse

AnnaMaria, jag menar inte på något sätt att du har gjort fel som startade en ny gurktråd. Tvärt om! Det var nog dags att rensa lite i gurkträsket.   :)

Denna tråd är hopklippt av inlägg som behandlar inlagd västeråsgurka. Några tidigare "flamsiga" inlägg har tagits bort och upphovsmännen, inklusive mig själv, får ursäkta.

Då hoppas vi på fler recept på inlagd västeråsgurka!

annamaria

Ja absolut! För det finns massor på nätet men hur ska man veta vad som är bäst? Ättiksprit? Ättika? Inget vatten? Mycket vatten? Socker - salt mängd?

Hasse

Det finns en ättikstråd som det kanske är dags att skrämma liv i, så här i inläggningstider.

http://matforum.nu/index.php?topic=1080.0

dePaul

Citat från: annamaria skrivet 2009-08-16 19:24
Blir det inte mycket smak av pepparrot i dessa? Jag gjorde en variant förra året som smakade nästan bara pepparrot, som tog överhanden. Det är rätt lite socker i förhålllande till mängd vätska. Är dem söta? Blir dem krispiga eller mer lösa i konsistensen?
Det här är ett skånskt recept. Gurkorna blir inte lika söta som i samband med traditionella recept. Tillsammans med pepparrot så får de en ganska pikant smak. De blir inte lika krispiga heller. Personligen gillar jag krispigheten när det handlar om cornichoner. Stora gurkor vill jag däremot ha lite lösare i konsistensen.

~Paul~

Hasse

Om man vill ha krispiga gurkor kan det nog vara värt att prova alun i lagen. Det lär öka krispigheten. SantaMaria[1] skriver i sin FAQ att "Alun används i gurkinläggningar (och i garveriindustrin) och har en sammandragande effekt som ger gurkorna en fastare konsistens. (1 msk alun till 2 kg gurka och en lag på 3-4 L)"


[1] http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.FAQServlet

dePaul

Citat från: Hasse skrivet 2009-08-17 18:24
Om man vill ha krispiga gurkor kan det nog vara värt att prova alun i lagen.
Mycket intressant. Tack för infon!

~Paul~

annamaria


Hasse

Alun smakar lite syrligt om man stoppar alunkristaller direkt i munnen, men jag kan aldrig tänka mig att det gör någon skillnad smakmässigt med de små mängder man har i en gurklag.

Vad jag kommit fram till efter planlös forskning på Internet, är att både vinsten och alun har en viss konserverande verkan. Men E211 natriumbensoat (Atamon) är bättre om man vill ha konserveringsmedel i gurkorna. Alun har dessutom egenskapen att gurkorna blir krispigare.

Jag har alltid haft alun i lagen när jag lägger in saltgurka och dessa gurkor blir krispiga, men jag vet ju inte hur de hade blivit utan alun.

annamaria

Behöver man ha Atamon när det är så mycket socker, salt och ättika i?

annamaria

Det blir 4 kg Västeråsgurka i år! Gjorde ett recept förra året där lagen skulle kokas och hällas över den skurna gurkan. Därefter skulle lagen hällas tillbaka i grytan och kokas upp på nytt. Detta moment görs 3 ggr. Resultatet blir mycket krispiga gurkor.

Stefan

2010-08-26 14:22 #15 Last Edit: 2010-08-26 14:55 by Stefan
Jag har köpt ca ett kilo västeråsgurka .. tänkte lägga in dem på något sätt men har inte tid att vänta en vecka. Går pressgurka snabbare? Hur lång tid tar det ungefär och hur gör man?

Edit: Äsch, insåg just vad pressgurka var. Vill inte ha lövtunna skivor. Däremot verkar sättet att picka gurkorna med en provsticka bra! :)

Hasse

Pressgurka är klart på en timme, men den är inte hållbar och görs på vanlig slanggurka. Du ska göra en "riktig" inlagd gurka istället, och den tar några veckor på sig för att bli färdig.

Stefan

Citat från: Hasse skrivet 2010-08-26 16:44
Pressgurka är klart på en timme, men den är inte hållbar och görs på vanlig slanggurka. Du ska göra en "riktig" inlagd gurka istället, och den tar några veckor på sig för att bli färdig.


Asch, jag har tyvärr inte några veckor på mig :) Vad tror du om att picka hål på dem eller skiva gurkorna innan man lägger in dem?

agnetasch

Jag skivar alltid gurkorna innan inläggningen. Det blir ju så mycket enklare när man bara kan hiva upp några skivor till mackan t.ex.

Stefan

Citat från: agnetasch skrivet 2010-08-27 09:13
Jag skivar alltid gurkorna innan inläggningen. Det blir ju så mycket enklare när man bara kan hiva upp några skivor till mackan t.ex.


Eller lägga på en hamburgare :D

Hur länge måste de ligga minimum innan de är färdiga?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal