Aluminium i mikron – inget problem?!

Startat av Andreas, 2008-05-19 12:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Packmonitor rapporterar idag att en forskningsrapport från Fraunhofer-Institut für Verfahrenstechnik und Verpackung, beställd av European Aluminium Foil Association med stöd av the US Aluminium Foil Container Manufacturers Association har kommit fram till att aluminiumformar inte alls är ett problem i mikron, tvärtom kan de vara bra då de bidrar till krispig yta på maten. http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=327290

Här är en sammanfattning av orginalrapporten http://alufoil-cuisine.org/cms/upload/Studien/Microwaveability_Executive_Summary.pdf Fraunhofer IVV har alltså prövat 190 olika aluminiumformar i 4 olika mikrovågsugnar utan problem. Enda gången de lyckades få gnistor från formarna var med en helt tomma formar. Men 20-70% längre tid tar det att få maten varm i en aluminiumform jämfört med en plastform.

Jag har varit med om att det av misstag i mikron stoppats in förpackningar med aluminium några gånger och då gnistrade det allt... ???
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Undvik att, på grund av tankspriddhet och slarv, ställa in tallrikar med gulddekor i mikron!

Dekoren går åt pipan!    :(


Rookie-T

Nu är jag inte riktigt säker då jag ibland kan vara tankspridd. MEN jag trors ha hört om att man kan micra alu-format om man viker ner kanterna (myt eller icket vet jag inte då de gånger jag micrat alu-form har det varit i en pro-micro som klarar av att micra metallic and stuffz)
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Andreas

Hasse: Ajdå. Men du som är fysiker och allt borde väl annars ha koll på det här med aluminium och mikrovågor?

Kurt: Kul men det där måste vara den skakigaste video jag nånsin sett, har de hängt kameran i ett snöre?

Rookie-T: På vilket sätt skiljer sig en pro-micro från en vanlig mikro rent tekniskt? ???
Den som inte frågar får inga svar.

Rookie-T

Nu är jag inte direkt någon micro-försäljare men det kanske inte är några tekniska skillnader.. Dock så brukar restaurangernas micros vara betydligt större och robustare..

Men jag vill endå lägga till lite länkar

"
Tillagningskärl
Porslin, glas, plast, trä och papper är exempel på material som kan användas i mikrovågsugnen. De värms inte av mikrovågorna eftersom de inte innehåller något vatten. En del glasyr och glassorter skadas av mikrovågorna och detsamma gäller guld- och silverdekor.

Aluminium och kärl av metall får användas i mikrovågsugnen men metallen hindrar mikrovågorna att nå maten från alla håll och ger upphov till störningar i ugnens mikrovågsfält. Resultatet kan bli ojämn värmning. Däremot kan man naturligtvis använda metallkärl som följer med ugnen som tillbehör såsom crisppannan. Man ska aldrig starta ugnen utan mat i eftersom ugnen kan skadas."

http://www.primavi.se/matlagning/artikel.cfm?newsID=364&Mikrov%C3%A5gsugnen

***********************************
"Metall

Metall som tex aluminiumformar kan också användas i microvågsugn. Microvågorna reflekteras dock av metallen och kommer inte åt maten, så man bör tänka på att formen man micrar i har låga kanter. Maten bör även få vila några minuter innan man äter den, så att värmen hinner fördela sig korrekt i kärlet. Kärl med metalldekorer bör inte användas och man ska ta bort eventuella påsförslutare och rester av aluminiumfolie innan man micrar. Däremot kan man använda sig av aluminumfolie om man vill undvika att delar av maten ska bli överkokt."

http://sv.wikibooks.org/wiki/Laga_mat_i_microv%C3%A5gsugn/L%C3%A4mpliga_k%C3%A4rl_att_anv%C3%A4nda_i_microv%C3%A5gsugnen
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2008-05-21 09:37
Hasse: Ajdå. Men du som är fysiker och allt borde väl annars ha koll på det här med aluminium och mikrovågor?


Ajdå! Nu känner jag mig tvungen att skriva något väldigt klokt och insiktsfullt om mikrovågsugnar, men detta är jag verkligen ingen expert på. Men jag kan ge en högst förenklad och allmän orientering om hur det fungerar.

Inne i ugnen skapas ett s.k. elektromagnetiskt fält. Detta fält varierar hela tiden i styrka och riktning, så ofta säger man att det är en elektromagnetisk vågrörelse. Detta är precis samma typ av vågrörelse som används för att överföra radioprogram (radiovågor). Ljus, värmestrålning, UV-strålning som gör oss solbrända, radar och röntgenstrålning är alla också en form av elektromagnetisk vågrörelse. Det som skiljer dem åt är hur fort vågrörelsen svänger fram och tillbaka, och i mikrovågsugnen svänger fältet ungefär 2,5 miljarder gånger per sekund. Antalet svängningar per sekund kallas för vågrörelsens frekvens, och mäts i enheten Hz (Hertz).

Vid denna frekvens har vågorna egenskapen att skaka om vattenmolekyler rejält. Och molekyler som skakar är inget annat än just - värme! Molekyler i t.ex. plast eller porslin påverkas inte av mikrovågorna, så därför blir den vattenhaltiga maten varm men porslinsskålen blir det inte.

Metall är olämpligt i mikrovågsugnen av två orsaker. Dels har mikrovågorna svårt att tränga igenom metallen. Vågorna studsar mot metallen och når aldrig maten som ligger inne i plåtburken. Dels skapas det elektrisk ström i metallen. Om metallen är tunn, som t.ex. aluminiumfolie eller en gulddekor, så kan den elektriska strömmen hetta upp metallen våldsamt. Det kan också börja slå gnistor i ugnen.

Så, precis som Rookie-T skrev, kan man ha metallföremål i ugnen om metallen är hyfsat tjock. Dock skärmar den av mikrovågorna så att de inte når maten. Men man bör undvika spetsiga hörn på metallen, eftersom gnistorna har en tendens att skapas kring spetsar.

Själv har jag aldrig metall i mikrovågsugnen och rekommenderar inte någon annan att ha det heller, även om det går.

Andreas

Tack Rookie-T och Hasse!

Ah det där med att tunn metall hettas upp mer låter ju logiskt, när jag tänker efter så är de gånger jag sett gnistor just när det varit ett väldigt tunt folielager typ metalliserad plaståse. En aluminumform är betydligt tjockare så kanske att jag vågar testa det, lite nyfiken är jag allt på det här med krispig yta på maten. (Har provat ett par sådana här speciella crisp-påsar som viss färdigmat kommer med och de fungerar ju men det vore kul att göra det själv.)
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal