Är ekologiska råvaror godare?

Startat av Andreas, 2008-12-12 14:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Sist jag handlade köpte jag två påsar morötter, en påse Mariannes morötter och en påse kravmorötter från Kräkångers ekogård. Mariannes morötter smakade vatten och ingenting. Kravmorötterna luktade gott och hade också en god morotssmak (om än inte lika kraftig och god smak som mina hemodlade morötter).

Någon annan som jämfört nån ekologisk och icke-ekologisk råvara och märkt nån skillnad?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag blir lite fnissig över namnet - Kräkångers ekogård. usch det låter läskigt, tur att de var goda. Jag köper ekologisk mjölk till den del av familjen som kan dricka det - de upplever ingen smakskillnad alls.

agnetasch

Jag känner skillnad på just morötter. Ibland får jag noja på råa, hela morötter o då känner jag att de ekologiska är godare.
Ekologisk filmjölk är godare än vanlig :D
Ekologiskt smör tycker jag absolut inte är godare än vanligt.

Shanta

Frukt i allmänhet tycker jag man brukar kunna känna ganska stor skillnad, ekologisk kyckling är milsvida skillnad (finns ju inte så mycket att välja på ;)), ekologiskt kött kan det vara skillnad på med betoning på kan, tycker att det är hängmörningen som brukar spela mest roll där, krossade tomater på burk känner iaf inte jag någon skillnad på.

crlhrv

jag tycker att det är en klart märkbar skillnad mellan kravodlade bananer och fulbananer.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Fröken Dill

Den ekologiska kycklingen är mycket godare. Dessutom är det stor skillnad på ägg. Har helt slutat äta standardägg, både av etiska skäl och för att de ekologiska är mycket godare. På sommaren köper vi ägg från bonden Bosse på landet. Hönorna får gå ute och leva naturligt hönsliv och äggen smakar toppen.

Mjölkprodukterna är det ingen större skillnad på, tycker jag.

agnetasch

Ägg ja, där har jag helt gått över till ekologiska. Det började med att jag hade svårt för hårdkokta "vanliga" ägg; sladdriga o smaklösa var dom. Sen kunde jag ju inte ha olika för kokning o stekning så det har blivit ekologiska för hela slanten :D 

roffekock

Jag har förmånen att bo granne med en bonde som satsat på ekomjölk. Nu åker jag tillhonom ett par ggr i veckan och hämtar färsk mjölk från hans 6kubiks tank inga krusiduller här inte mjölken är på 4-4,5% och är svinkall herre min da vilken skillnad.
Tur att man vet va mjjölk é 8)

/rolf

ps kommer bilder från min producent lite senare
Matforum är bäst

Rasmus

Jag har upplevt tydliga smakskillnader till den ekologiska varans fördel när det gäller en hel del olika produkter. Morötter och bananer som nämnts ovan är några av dem, men den produkt där jag kanske upplevt allra störst skillnad är torkade aprikoser (vilket jag äter en hel del av). Konventionella sådana behandlas med svavel för att förbli orange, men jag tycker de smakar ganska trist och de blir relativt snabbt torra och hårda, klibbar ihop i en enda stor klump i förpackningen och blir i det närmaste oätliga.
Ekologiska aprikoser däremot har en vacker mörk orangebrun färg och är saftiga och mjuka och klibbar inte ihop det minsta. Jag hittade nyligen en påse ekoaprikoser som gömt sig långt in i ett skåp, med utgångsdatum i september. Jag provsmakade dem ändå och de var fortfarande lika mjuka och saftiga och smakade underbart! Sedan jag först provsmakade ekologiska aprikoser för en del år sedan har jag inte en enda gång köpt konventionellt odlade igen.

jelvis

Citat från: agnetasch skrivet 2008-12-21 09:38
Ägg ja, där har jag helt gått över till ekologiska. Det började med att jag hade svårt för hårdkokta "vanliga" ägg; sladdriga o smaklösa var dom. Sen kunde jag ju inte ha olika för kokning o stekning så det har blivit ekologiska för hela slanten :D 


Jag också! Det är jättestor skillnad! Mina frukostomeletter har blivit mycket trevligare (och dyrare) sedan jag gick över till ekologiska ägg.

Citat från: Rasmus skrivet 2009-01-04 20:06
olika produkter. Morötter och bananer som nämnts ovan är några av dem, men den produkt där jag kanske upplevt allra störst skillnad är torkade aprikoser (vilket jag äter en hel del av).


Jag håller med, att gå över till egologiska var närmast ett religiöst uppvaknande och jag är beroende av Saltå Kvarns ekologiska aprikoser. Vad köper du för några? Finns kanske till och med några som är bättre.

ivanl

Handlar sedan många år nästan alltid ekologiskt / närproducerat främst av miljö- och hälsoskäl.
Mina observationer så här långt är:


  • Grönsaker - smakar oftast lite mer, men blir dåliga snabbare (föga förvånande)

  • Frukt - ekobananerna är mycket godare, likaså clementiner. Äpplen och apelsiner är likvärdiga (dvs inte sämre)

  • Kött - blandat. Tycker ofta ekoköttet är för magert, vad gäller kött så handlar det mer om individuella variationer och hur väl köttet har hängts. Det bästa kött jag nånsin köpt var från en eko kalv, direkt från bonden.

  • Charkvaror - ofta sämre smakmässigt än de bästa "icke-ekologiska", köttinnehållet OK men sparsam kryddning

  • Kyckling - Bosarps ekokyckling är fantastisk. Jämfört med den kan broiler knappast anses vara samma produkt.

  • Ägg - samma sak - oerhört mycket bättre och renare äggsmak. De billigaste äggen smakar fisk.

  • Mjöl - svårt att säga, i tester av ekomjöl har resultatet varit blandat, men det känns bra att baka med mjöl som odlats och malts 4 mil härifrån, kanske gör detta att brödet smakar bättre :D

  • Mjölk, yoghurt, ost - ingen skillnad. Ju fetare desto godare  ;)

  • Inläggningar - ingen större skillnad. Finns dock mycket god ekologisk sylt från olika producenter i Sverige.

  • Kaffe, kakao mm - varierar. Köper oftast utmärkt ekokaffe (t ex etiopisk yirgacheffe) men har också fått tråkigt smaklöst danskt kaffe. Det hänger mer på rostningen och bönorna tror jag.

  • Kryddor - ofta mera smak i de ekologiska, förmodligen avkastar plantorna mindre.

  • Halvfabrikat - generellt en besvikelse. Har provat ekologiska såser ex.vis pesto, dito buljong, senap, ketchup etc.
    Är ofta menlöst kryddade, ketchupen är ingen skillnad mot konventionell.




agnetasch

Citat från: jelvis skrivet 2009-01-04 21:02
Mina frukostomeletter har blivit mycket trevligare (och dyrare) sedan jag gick över till ekologiska ägg
Men om äggen kostar lite mer kanske vi börjar behandla dom med mer respekt. Nu slänger vi i ett ägg vare sig det behövs eller ej; i köttfärssmeten t.ex o när vi griljerar skinka, panerar fisk o när vi penslar bullar.

Rasmus

Citat från: jelvis skrivet 2009-01-04 21:02
Jag håller med, att gå över till egologiska var närmast ett religiöst uppvaknande och jag är beroende av Saltå Kvarns ekologiska aprikoser. Vad köper du för några? Finns kanske till och med några som är bättre.


Jag köper oftast Saltå kvarns eftersom de finns i de lokala livsmedelsbutikerna. Men aprikoserna från Kung Markatta är minst lika goda!

agnetasch

Knorrs ekologiska grönsaksbuljong är god. Tur det, eftersom den bara finns i 1 kg-burkar.

Jag tyckte mycket om Wasabröds ekologiska Krögarknäcke, men nu verkar det bara säljas på export t.ex till England. Får ta en musikal-weekend i London o hamstra knäckebröd ;D

Andreas

Citat från: roffekock skrivet 2009-01-04 13:53
Jag har förmånen att bo granne med en bonde som satsat på ekomjölk. Nu åker jag tillhonom ett par ggr i veckan och hämtar färsk mjölk från hans 6kubiks tank inga krusiduller här inte mjölken är på 4-4,5% och är svinkall herre min da vilken skillnad.


Vad trevligt! Använder du den mest som dryck eller i matlagningen?

Att det är skillnad på bondfärsk mjölk och mejeribehandlad mjölk är jag med på, men när det gäller det man köper i den vanliga butiken och som passerat mejeriet borde det väl inte vara nån större skillnad på vanliga mejeriprodukter och ekologiska mejeriprodukter, för det är väl samma ras på kossorna och de äter väl samma foder förutom att ekokossornas är obesprutat?

Är det inte så rent generellt, de skillnader vi upplever på ekoprodukter och vanliga beror snarare på att det är andra arter än att det handlar om ekologiska produkter? Vad är det som spelar in mest, arv eller miljö? Mariannes smaklösa morötter kan då i alla fall omöjligen vara av samma art som de från Kräkångers ekogård...
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Bådadelar.

Sen är väl frågan i fallet mjölk om maten inte spelar roll,kossorna fodras inte på samma sätt, här används inte oljekakor och annan drivande utfodring utan det använs endast produkter som är odlade på giftfria marker spannmål och gräs.

Att inte djuren drivs så hårt har en possitiv inverkan på slutprodukten (men det har jag inga belägg för ska kolla med bonden vad han säger så det vill jag gärna återkomma med.)

Med morötterna tror jag att det är samma sak man driver i det konvetionella odlingsformerna med tanke på avkastning för att få mest kronor men kvalité kommer i andra hand. Man kan väl säga att morotens utseende är det inget fel på den ser väldigt fin ut men har ingen smak tyvärr för att kvävet har endast bundit vattnet i dessa snabbväxande produkten. Alla andra sk goda egenskaper har fått falla tillbaks, du kan tex prova att lagra en sådan morot den håller inte länge om du jämför med en ekologiskt odlad.

Sen är väl sortbeståndet helt av avgörande vikt, i dom sorterna som odlas ekologiskt har man ett arvegods att förvalta och det innbär smak,utseende,mognadsprocess mm. Du får mindre antal kilo i avkastning och morötterna behöver mer omsorg alltså förebyggande för sjukdommar där man inte kan använda kemi för att ersätta handens jobb ja lite så där i runda slängar.

Det är det ständigt återkommande problemet handen,känslan,ögonen och erfarenheten måste vara med för att du ska få ut max av dina morötter och andra ting det går inte att sitta på en traktor med jättemaskiner bakom även om dom är aldrig så dyra och sofistikerade och sen det som är viktigt en jord som är frisk och med vad det innebär.

Och till sist att hanteringen i plastpåsar är ett fördärv för allt livsmedel. :'(

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Bra skrivet Rolf!

Fast det behöver nog inte vara "ekologiska" sorter alla gånger. Nu har jag nämligen hittat ett par icke-kravmärkta morötter, Familjen Widegrens på Gotland, som är lika goda som kravmorötterna i det första inlägget. Mariannes usla smaklösa morötter är helt enkelt av en ovanligt uselt sort (och kanske uselt odlade också).

Kul att Widegrenarna skriver ut både sort (Nipomo) och jordard (Bleke). Den typen av information skulle jag vilja se mycket mer av på frukt och grönt.
Den som inte frågar får inga svar.

ivanl

Många odlar ekologiskt utan att gå med i KRAV. Det kostar en hel del och ibland passar inte alla kriterier.

Andreas

Så du tänker att Widegrens kanske egentligen är ekologiska? Ja det är inte omöjligt, speciellt med tanke på att de även står för Coops ekologiska morötter... men jag måste ju gå efter den information som finns på påsen.

Jag fortsätter att köpa morötter av olika fabrikat, de här köpte jag senast, Coop Änglamark ekologi morötter sverige klass 1. Tyvärr smakar de nästan lika uselt som Mariannes, OK grundsmaken hos dessa är något bättre men de är extremt vattniga. Sen retar jag mig en aning över att påsen är märkt med nyckelhålet, är inte det fånigt på morötter, är det ens korrekt? Ett ödets ironi är att Coops ekologiska är packade av Widegrens som hade goda icke-ekologiska, men frågan är vem odlaren är, att tyda det utifrån förslutningstejpen som Coop skriver om är ju omöjligt.

Sammanfattning:

Icke-ekologiska
Mariannes morötter = dåliga
Familjen Widegrens = goda

Ekologiska
Kräkångers ekogård = goda
Coop Änglamark (Widegrens) = dåliga

Hittils är det alltså hugget som stucket mellan ekologiskt och icke ekologiskt.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag kokar ärtsoppa av ICAS ekologiska gula ärtor idag. Det doftar likadant än så länge i alla fall.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal