Tojiro 210 mm kockkniv av pulverstål

Startat av Rob, 2007-05-21 17:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Rob

En fantastisk kockkniv med mycket hård egg säljes. Kniven har tunnats ut i eggområdet och levereras med en 50/50 egg som är vassare än du någonsin sett en kökskniv. Kniven har slipmärken efter uttunningen.

Info finns på dessa adresser:
http://www.lyckasmedmat.se/product_info.php?manufacturers_id=11&products_id=39
http://www.japanesechefsknife.com/PowderedHighSpeedToolSteelSeries.html

Finns i GBG


Säljes för att ge plats för nyanskaffningar.

Ge mig ett bud!
Skicka ett personligt meddelande om du är intresserad.

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Rob

Kniven är 6 månader gammal, har använts sparsamt i ett hemmakök (jag växlar mellan olika 210mm knivar).

Den är slipad på japanska vattenstenar av mig 2 gånger inklusive då jag tunnade ut den. Du kan inte se skillnad på form eller storlek jämfört med en ny, jämför inte med om du lämnat in en kniv på sliperi som satt den mot snurr-stenen.

Det ligger väl ca 4 timmars arbete på den eggen som finns nu och jag "servar" den givetvis innan leverans. Kommer i originallåda.

Andreas

Citat från: Rob skrivet 2007-05-21 17:14
levereras med en 50/50 egg som är vassare än du någonsin sett en kökskniv. Kniven har slipmärken efter uttunningen.


Vad innebär "50/50 egg"?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

50/50 innebär att den är symmetriskt slipad, lika mycket på båda sidor. Som en vanlig svensk kniv alltså.

Anne

Och har du någon prisidé, över huvud taget? Det är lite svårt att ge ett bud utan en susning. :)
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

Kostar 130 dollar som ny på Japanese Chefs Knife.com = 890 SEK.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Vilken enorm prisskillnad, 2120:- på den Svenska länken.

Jag är lite sugen faktiskt. Vad var det för egg innan du slipade om den? Varför var du inte nöjd med orginaleggen?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Eggen var en 70/30 för högerhänta. Jag är vänsterhänt och slipar därför alla mina knivar 50/50.

Dessutom var jag inte nöjd med eggen, den var för tjock och inte tillräckligt vass....

Rob

Andreas, Jag i Umeå någon/några gång om året med stenarna för att sköta om svärföräldrarnas knivar....

Borde även säga att jag slipat av de vassa kanterna på första delen av ryggen av kniven där man håller den med "pinch-grip" (som kockar håller knivar)

Urban

Hur mycket vill du ha för kniven inkl. frakt?

Anne

Anne's Food - min matblogg

Rob

Anne: Jag skall se vad jag kan fixa med mobilkameran, men jag tror inte du kommer se någon större skillnad mellan denna bild och de som finns på JCK eller den svenska siten. Vet inte heller hur man lägger upp bilder...

Rob

Sorry för de halvtaskiga bilderna, men mobil och 100kb max ger inte så mycket. Framförallt blir skuggningarna fel.

Hursomhelst, kniven är såld (när jag får pengar i alla fall) :-)

Rob


Rob


Rob


Andreas

Flyttade den intressanta diskussionen "Sliparen tog bort en rejäl bit av min kniv" till köksredskap. http://matforum.nu/index.php?topic=197.0
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Pengarna är tacksamt mottagna, då skall jag bara fylla min del av avtalet:
Slipning med primäregg
Polering
Leverans

En trevlig kund som jag hoppas får mycket nöje av kniven!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal