Diskmaskinen, hur håller man den fräsch??

Startat av Kari, 2008-05-26 13:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

En diskmaskin med några år på nacken är ingen glädje om man synar den noga..  :(

Vad är det bästa miljövänliga knepet? Ättika och köra tom maskin?

roffekock

Jag menar nog att askobinsyra är alldeles utmärkt 2 msk i en tom maskin kör programmet det korta,den blir som ny invändigt. En annan sak som man bör kolla är gummilisterna i locket dom bör rengöras även dom någon gång då och då och då brukar jag använda ett milt diskmedel.

/rolf
Matforum är bäst

Niclas

Jag brukar gå lös med diskmedeln och diskborste. Det har fungerat hittils. Bänkdiskmaskin har jag.

Andreas

Elka: Jag vet inte om jag tycker min maskin känns så snuskig, men kanske är den för ny eller så har jag inte synat den tillräckligt noga. :) Vilka områden menar du är skitigast förutom gummilisten som Rolf nämner?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Ja det är ju gummilisten som säkert innehåller alla års jox precis som kanten under luckan som man aldrig ser.. Sen bor vi mycket kalkhaltigt(& annat) och tror att spridarna skulle behöva en omgång.

Askorbinsyra nästa!  ;D

bryggens

Jag tror att citronsyra är bra, den använder man ju till att avkalka kaffebryggare.

Kari

Hmmm.. Intressant..  ???

Har kollat på WikiP och blir inte klokare, citronsyra E-330, bla för rengöring och askorbinsyra E-300 är C-vitamin.

Och nurå??  ;)

Hasse

Jag har för mig att citronsyra och askorbinsyra är, i princip, samma sak. Jag är inte kemist, men jag kan kolla med en kemist om du vill.

Kari

Ja.. Kan Du och vill Du så lär vi oss alla något! ;) Men det behöver ju inte ligga prio-listan, typ.

Hasse

En kemilärare har bekräftat att citronsyra och askorbinsyra är samma sak. Fast de har ju olika E-nummer, så jag är lite fundersam. Jag ska ta upp frågan igen.

Hur som helst, så var jag på Ö&B idag och såg att de säljer citronsyra i 1,3 kilogramsburkar för 45 kr. Det är nog prisvärt om du har ett Ö&B i närheten. Annars kan du köpa citronsyra i färghandeln.

bryggens

Samma sak tror jag inte att det är, citronsyra: C6H8O7
askorbinsyra: C6H8O6, ganska lika men inte samma.

Hasse

Kemiläraren hälsar och tar tillbaka sitt påstående att det är samma sak. Det är inte samma ämne. Men i detta sammanhang, när det handlar om att avkalka diskmaskinen, så ska det fungera med i princip alla syror.

Så Elka, iväg med dig och köp citronsyra, och meddela resultatet!    ;)

Andreas

Och före- och efterbilder också, glöm inte det Elka! :)
Den som inte frågar får inga svar.

Hankki

Hej,
Jag vet inte var ni köper citronsyra men efter mina år som bilintresserad så är också rostborttagning intressant.
Rostlösningen AB i Uppsala tel. 018-399373 säljer citronsyra, E330, av livsmedelskvalitet. På förpackningen finns även instruktioner för diskmaskin och kaffebryggare.
Jag köpte 5kg för 3 år sedan på Power big meet i Västerås och då kostade det 250kr.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal