Grilla helt vildsvin

Startat av Kurtson, 2010-04-23 20:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Kurtson

Fick frågan av en kompis häromdagen.
Vi pratar ungdjur.
Men hur går man tillväga, som med lamm?
Lämplig kryddning?
Hur lång tid kan det ta?
Förberedelser.

Roine

Kanske som vanlig gris,,har ätit vildsvin och det var tillrett som vanlig gris men köttet var godare tyckte jag..... ;D

Kurtson

Nu har jag aldrig grillat hel gris, men efter alla år man läst asterix så blir man ju sugen :-)
Och hur grlllar man lämpligast grisdjur då, hela?
Kryddning m.m.?

agnetasch

Vi grillade en vildsvinskulting på 5 kg förrförra året o gjorde väl alla fel man kan göra.

-För det första lånade vi ett grillställning av jaktgrannlaget; en ställning där man spärrar ut grisen o vevar runt. Det hade varit bättre med en typ gammal sängbotten så att grisen hade kommit närmare glöden. Brukar inte Per Morberg göra så?

-Man ska tända kolen i en klotgrill o hälla ut dom under grisen. Inte försöka tända under grisen när den är monterad. Gissa vilken metod min envise man valde? >:(

-Man bör välja ett vindskyddat grillställe, vi var tvungna att lägga ett trädgårdsbord som vindskydd när det plötsligt blåste upp.

-Kryddningen spelar ingen större roll, det smakar mest sot ändå ;D Vi körde Caj P´s grillolja förstärkt med lite honung o whisky.

-Nästa gång vi gör detta kommer jag att försöka koka grisen först, det tar evigheter att helgrilla den. Även om den ser färdig ut så är den inte det utan man får eftersteka i mikron.

-Ta en hel dag på dig! Vi startade kl 14 o åt halvstekt gris vid åttatiden på kvällen. Jättegott ::)

Kurtson

Du lära mannen din att man tänder inte briketter med tändvätska, det är skorstenständare som gäller.
Det är i det här grillsituationerna som heatbeads gör sig bäst.
Då vet jag i alla fall vad som gick snett. Men jag tror man ska grilla med den typ av ställning som du har, men lite annorlunda.
kanske ska man bygga en temporär öppenspis med lecastenar fela först?

agnetasch

Citat från: Kurtson skrivet 2010-04-25 10:05
Du lära mannen din att man tänder inte briketter med tändvätska
??? Vi har inte använt tändvätska på 20 år. Om du ser på bilden så ligger det en elektrisk grilltändare under kolen, vi var rätt nära altanen där det finns elurtag.

Citat från: Kurtson skrivet 2010-04-25 10:05kanske ska man bygga en temporär öppenspis med lecastenar fela först?
"Mycket skrik för lite ull" sa kärringen som klippte grisen ;D  Nästa gång ska jag elda i skottkärran, linda in grisen i hönsnät o lägga ovanpå; då kan man rulla den så den blir grillad på alla sidor. Grilloljan har man i sprayflaska.
Börjar det blåsa rullar man bara i lä.

Kurtson

Förlåt... tänkte intepå det... var rätt nyvaken!
Men skorstenständaren gör nog sitt här, dvs att kan få upp värmen på allt innan man lägger dit dem, och då har man ju redan transportdonet klart... :-)

Hoppas på att du och jag får bra tips av fler!


agnetasch

Jagar din kompis eftersom han tydligen har tillgång till vildsvin? Då finns det kanske något jaktlag i hans närhet som har en grillställning o kan tala om hur det ska användas.

Kurtson

Det var ju där kruxet var. massa jägare, flera skjutna djur, men inte en kotte med bra ide om grillningen.

Kari

Knutson: Är det frågorna överst som gäller eller har du fler?
Har en bekant som grillat vildsvin som mässor och fester under många år. Jag kan skicka han frågorna när jag har frågelistan klar :)

agnetasch

Citat från: Kurtson skrivet 2010-04-26 21:47
Det var ju där kruxet var. massa jägare, flera skjutna djur, men inte en kotte med bra ide om grillningen.
Man kan ju göra som min svåger som är med i ett jaktlag som får mycket vildsvin; gör korv på dom. En av jägarna har en charkfabrik, han gjorde 250 kg rökt vildsvinskorv åt laget ;D

Kurtson

kari, yupp, det är frågorna överst som gäller!

Kari


Kari

Kurtson: Har inte glömt bort dig!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal