Fet mat orsakar inte övervikt!!

Startat av Andreas, 2009-12-24 10:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

"Fet mat orsakar inte övervikt" tjoar DN (som av en slump*) glatt idag på självaste julafton. Nita Forouhi vid Institutet för metaboliska vetenskaper i Cambridge har  analyserat matvanorna hos 90.000 personer under en tioårsperiod och kommit fram till att typ och andel av fett i maten inte spelar någon roll för om man går upp i vikt eller ej. Göran Berglund, professor i internmedicin vid Lunds universitet: "-Två generationer svenskar har fått fel kostrekommendationer och har jagat fett i onödan. Det är dags att se över kostråden och basera dem på modern vetenskap."

Orginalartikel i American journal of clinical nutrition "Dietary fat intake and subsequent weight change in adults: results from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition cohorts1"  http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/90/6/1632

Presentation av Nita Forouhi http://www.mrc-epid.cam.ac.uk/People/nita.forouhi.html

*) Reuters rapporterar om samma sak 11/12 http://www.reuters.com/article/idUSTRE5BA3C920091211
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

kjpil

Då var det visat att man inte går ner i vikt genom att höja fettinnehåll på bekostnad av kolhydrat maten. Studien är ett tungt slag mot lchf.

Skämt åsido :)

Jag tycker DN kunde lagt lite mer krut på att skriva om energibalans. De intervjuade borde veta att det finns många alternativa metoder att hamna i negativ energibalans.

Andreas

Calle: Vissa menar väl att det inte spelar nån roll vad man äter eller inte äter, att det bara handlar om att totalt sett se till att inte få i sig mer än vad kroppen gör av med.

Karl-Johan: Alternativa metoder och energibalans låter flummigt men jag antar att du inte menar att man ska gå en kurs i Quantum touch healing hos http://www.energibalans.se? :) Nä, men kan du kan du utvecka vad du menar när du skriver "många alternativa metoder att hamna i negativ energibalans"?
Den som inte frågar får inga svar.

chepplin

Till och med Annica D har ju erkännt att en anledning till att folk som äter LCHF går ner i vikt är att dom är mätta längre och därmed äter mindre. Detta vill ju inte rörelsen egentligen kännas vid eftersom man då kanske har något gemensamt med dom bespottade Viktväktarna.

Tycker artikelns slutsats är att sparka in genom öppna dörrar. Jag sätter mina surt besparade pengar på att människorna som har gått ner i vikt i artikeln har gjort det pågrund mindre kalorier in än ut. Dock inte sagt att 1 kalori alltid är 1 kalori till 100 %. Fett, protein och kolhydrater anses ju dock ha olika effekter på metabolismen så att vissa sammasättningar kanske är mer optimala vid viktnedgång/viktuppgång.

Folk vill inte inse att vilket jobb det är att faktiskt förändra kroppens vikt, både upp å ner. Därför känns det ju välkommet med en "fet-diet" som egentligen bara är en diet med mindre kalorier. Kroppsarbete är ju jobbigt och kräver disciplin. LCHF pratar ju gärna om hur dåligt det är med motion i viktnedgångssyfte, utan istället ska vi äta den "naturliga maten"! Kroppsarbete är tydligen inget som förebilderna stenåldersmänniskorna sysslade med..

kjpil

Citat från: Andreas skrivet 2009-12-25 12:37
Karl-Johan: Alternativa metoder och energibalans låter flummigt men jag antar att du inte menar att man ska gå en kurs i Quantum touch healing hos http://www.energibalans.se? :)

Whoa, vilka läskiga grejer! Så fel det kan bli att använda utrycket "alternativa metoder" :)

Citat från: Andreas skrivet 2009-12-25 12:37Nä, men kan du kan du utvecka vad du menar när du skriver "många alternativa metoder att hamna i negativ energibalans"?

Jag menar att i princip vilken diet/metod/kostregim som helst kan leda till negativ energibalans. Största anledningen att det kan funka så tror jag är regelbundenhet, de flesta dietier eller metoder innehåller regelbundenhet på ett eller annat sätt. Om man påbörjar en diet så går en del personer från "slumpartad till planerad kost". Att ha någorlunda planerat kost (vilket kan innbära flera olika saker antar jag) måste ändå vara en förutsättning för att styra energibalansen mha kost. Mha slumpartad kost så borde också energiintaget bli slumpartat - då finns det ju inget specifikt man kan ändra på om man vill ändra energiintaget. Sen kan man ju titta i vetenskapen efter mat som mättar, är mer "nyttig" eller kan ha specifika fysiologiska effekter etc. Med andra ord tror jag att man kan hitta, eller få hjälp att hitta, sitt eget sätt att äta och styra sin energibalans. Utifrån den litteratur jag har läst iaf så verkar det vara mycket osannolikt att det skulle finnas strikta kostregimer som är perfekt för alla individer. Personligen tror jag att små effektiva förändringar är bäst för att ändra energibalans, stora förändringar brukar sällan följas en längre tid.

kjpil

Citat från: chepplin skrivet 2009-12-25 14:13
Tycker artikelns slutsats är att sparka in genom öppna dörrar. Jag sätter mina surt besparade pengar på att människorna som har gått ner i vikt i artikeln har gjort det pågrund mindre kalorier in än ut. Dock inte sagt att 1 kalori alltid är 1 kalori till 100 %. Fett, protein och kolhydrater anses ju dock ha olika effekter på metabolismen så att vissa sammasättningar kanske är mer optimala vid viktnedgång/viktuppgång.

Verkligen, det läskiga är att se hur lchf-förespråkare försöker hävda att artikeln är evidens för sina kostråd.

lillon_88

Personligen är jag inte rädd för att äta fett, men man kan ju hålla sig till de bättre fetterna, hålla tillbaks med chips och sånt alltså. Den stora boven i kosten som man blir FET av, det är socker. Fett hit och dit, det är ju socker man ska koncentrera sig på.
Jag gick upp flera kilo en sommar fast jag hade ett fartfyllt jobb, eftersom vi drack läsk som vatten. Så länge man motioner kan man unna sig nästan vad som helst i måttliga mängder. Jag äter gott och mår bra, men tränar 4 ggr i veckan för att kunna ha det så. Jag tror också att LCHF kosten fungerar för att du är så sabla mätt av att slänga i dig såna maffiga frukostar som gårdagens middag som jag läste någonstans. Det är ju allmänt känt att äter du mycket proteiner som ägg t.ex som frukost håller man borta sötsuget under resten av dagen. Man orkar bättre :) Ibland är HUR man äter är så mycket viktigare än VAD man äter
"Det här ska ni få äta upp" sa mannen som satt i grytan hos kannibalen.


besök min matblogg: http://malins-mat.blogspot.com

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal