Bikarbonat mot halsbränna

Startat av Kari, 2010-01-04 16:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Bikarbonat mot halsbränna - hur skall man dosera?

agnetasch

Citat från: Kari skrivet 2010-01-04 16:38
Bikarbonat mot halsbränna - hur skall man dosera?
Tror du att det är så himla bra? Min pappa tog det titt som tätt, så slutade det med blödande magsår också. Kanske inte berodde direkt på bikarbonaten, men kan kanske ha varit en bidragande orsak.

Hankki

Citat från: Kari skrivet 2010-01-04 16:38
Bikarbonat mot halsbränna - hur skall man dosera?


Är det inte lättare med inside eller något dylikt?
Har man inte det hemma skulle jag säga 1/2 till 1 tesked, har själv tagit några gånger men det är inte gott.......

Andreas

Enligt wikipedia är doseringen 1/2 - 1 tesked.

Här är en intressant länk om bikarbonat (eller antacider, dvs medel som neutraliserar magsyra, i största allmänhet) http://gicare.com/MEDICATIONS/Medications.aspx?CID=1&ID=11
¤ Bikarbonat är en bra antacid men ska inte användas ofta.
¤ På fastande mage får man effekt i 30-60 minuter. Tillsammans med mat i 2-3 timmar.
¤ Se upp! Bikarbonat kan förstärka eller försvaga effekten av eventuella mediciner du tar.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Citat från: agnetasch skrivet 2010-01-04 17:04
Tror du att det är så himla bra? Min pappa tog det titt som tätt, så slutade det med blödande magsår också. Kanske inte berodde direkt på bikarbonaten, men kan kanske ha varit en bidragande orsak.


Om man hela tiden lindrar symptomen tar man kanske inte reda på orsaken? Visst är det så att många skulle kunna slippa både Inside och Losec om de tog tag i stress, oregelbundna måltider, vissa födoämnen osv. Om man drabbas då och då kan läkemedel vara ett sätt men inte i längden.
Video meliora proboque deteriora sequor

lillon_88

Jag har ett bättre tips för dig! Riv en potatis i ett glas vatten, låt stå en stund och krama sedan ur potatisrivet. Drick upp saften. Lär vara riktigt basiskt, därför neutraliserar det i magen och du slipper halsbrännan. Funkar för mig iaf. Sedan borde du kanske fundera på dina kostvanor... Moraltant-varning I know... jag utgår förstås ifrån att du inte är gravid eller nåt :D
"Det här ska ni få äta upp" sa mannen som satt i grytan hos kannibalen.


besök min matblogg: http://malins-mat.blogspot.com

Hankki

Saker jag får halsbränna av:
Bröd med vanligt vetemjöl, däremot går det bra med manitoba cream och dinkel. Manitoba är lite omständigt här i finland men tack vare att jag har momsnummer fick jag köpa från en grossist i 30 kg säck, Tonfisk, medwurst, paprika ibland, odlad regnbågslax däremot inte havslax, den kan väl också vara odlad men ger sällan problem, vetebullar och vissa sorters te.

Hade en period när vi försökte hålla GI-diet och då var jag nästan helt halsbrännefri.

Kari

Bra tips, tack lillon_88! Ska be frugan testa det :)

lillon_88

"Det här ska ni få äta upp" sa mannen som satt i grytan hos kannibalen.


besök min matblogg: http://malins-mat.blogspot.com

agnetasch

Citat från: Kari skrivet 2010-01-08 17:22
Bra tips, tack lillon_88! Ska be frugan testa det :)
Är det frugan som har halsbränna?

Kari


agnetasch

Jag hade förr. Då drack jag björklövsté, äckligt men effektivt.

Kari

Berätta mer om hur du gjorde med björklöven, när ska de plockas, går det att frysa mm! Björklöv har vi gott om :)

Hankki

Björklöven är bäst före midsommar enligt en bok jag har om vardagliga växter man kan använda. Dock vet jag inte hur det är med ishockeylaget, eller fotboll om det är det dom spelar.

Kari

Härligt med en lika sportointresserad som jag ;) Med risk för att gå OT här, vad mer kan man göra med björklöv?

ena

krydda sin sanps *s* blir en rätt besk en...
göra saft (om man nu ids plocka så mycket av de små klibbiga bladen :)

gör man te får man se upp lite med hur mycket man dricker -det är vätskedrivande. :) om det hjälper mot halsbränna har jag ingen aning om...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Jag köpte mina torkade björklöv i ett hälsostånd i Saluhallen i Göteborg ;D
Annars kan man väl plocka dem tidigt o torka framför ev varmluftsfläkt eller i svag ugnsvärme.
De torkade bladen kokas ett par minuter o får dra en stund, sedan har man i lite honung så blir det inte sååå äckligt. En kopp varannan dag i en vecka o magkatarren eller halsbrännan var borta. Den dosen fungerade för mig.

Kari


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal