Pizza

Startat av jelvis, 2007-09-23 18:31

Föregående ämne - Nästa ämne

jelvis

De senaste två söndagarna har jag försökt att göra god pizza på egen hand. Min ambition är att göra en riktigt bra italiensk pizza med få men högkvalitativa ingredienser och en tunn botten.

Resultatet har blivit hyfsat, inte riktigt lika bra som V.E.S.P.A (fantastiska pizzerior i Malmö och Lund) men långt bättre än de flesta fulpizzerior.

Jag är lite nyfiken på hur ni gör pizzor, vad ni satsar på för deg och topping. Vid mina båda försök så har jag använt halverade körsbärstomater, serranoskinka alternativt kryddstark salami, buffelmozzarella och röd mangold. Nästa helg funderar jag på att göra en tomatsås men är lite osäker på mängden tomatsås som skall användas.

Egentligen ligger nog mitt största osäkerhetsområde i skapandet av degen. Jag bakar aldrig så det är här jag känner att utrymmet för förbättring är störst. Hur torr skall degen vara? Skall den vara så fuktig som möjligt, vilket gör den svårare att hantera, eller skall den vara hyfsat torr och lätthanterlig?

kryddburken

Pizza gör vi ofta till helgmat här hemma & jag är ganska petig med degen och att få så lik konsistens & tunnhet som "köpepizza" fast mina är godare tycker familjen numera! *skryt skryt*

Nä, men degen är A & O, likaså tomatsåsen, resten är ju en smaksak vad man vill lägga ovanpå. En annan viktigt detalj är HUR man gräddar pizzan, pizzasten är ju det ideala, annars hög temperatur & kort gräddningstid!

Jag gör min deg med mycket olja & kryddor, tomatsåsen gör jag på passerade tomater & kryddar den ytterliggare med oregano & olja!

Läs receptet här :
http://kryddburken.wordpress.com/2007/03/08/59/


jelvis

Hm... Degen låter intressant, du använder ungefär samma proportioner mellan vatten, jäst och vetemjöl som de flesta andra recept men har mer olja. Ska prova nästa gång. Olja i pizzadeg är inte helt okontroversiellt enligt mina kokböcker. En äkta napolitansk pizza har tydligen inte olja i degen.

Burkskinka kan jag inte äta, det är otäckt. Men tack för tipsen annars! Jättevackra bilder! Dina pizzor är betydligt snyggare än mina.

Jag tror att gräddningen funkar bra. Jag har ingen pizzasten men förvärmer plåten och botten har alltid blivit knaprig och bra.

Hasse

Hej Jelvis och välkommen hit!

Det finns burkskinka som är riktigt bra, men det gäller att hitta rätt sort. Som vanligt, så får man vad man betalar för.    8)

jelvis

Tack Hasse!

Jag är skeptisk men alltid villig att prova något nygammalt. Än så länge håller jag mig till den lufttorkade, den är i alla fall ett säkert kort. ;-)

crlhrv

Hmm jag har hört att pizzadeg mår bäst om den får ligga i kylen/frysen ett dygn innan den används - men fråga mig inte vart jag fått det ifrån eller vad det ska vara bra för.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Tobias

Ett tips jag lärt mig nyligen är att pensla lite olivolja på degen innan du stryker över tomatsåsen. Blir som ett skydd för eventuell vätska som annars kan göra degen sunkig. Inte provat själv, men det låter vettigt i teorin.

Andreas

Citat från: Hasse skrivet 2007-09-23 21:14
Det finns burkskinka som är riktigt bra, men det gäller att hitta rätt sort. Som vanligt, så får man vad man betalar för.    8)


Vilken sort är bra?

Citat från: Tobias skrivet 2007-09-24 01:49
Ett tips jag lärt mig nyligen är att pensla lite olivolja på degen innan du stryker över tomatsåsen. Blir som ett skydd för eventuell vätska som annars kan göra degen sunkig. Inte provat själv, men det låter vettigt i teorin.


Det lät intressant men ska verkligen den tunna oljan kunna blockera vätska från att tränga igenom? Hmm.
Den som inte frågar får inga svar.

Tobias

Andreas: Har du försökt tvätta oljiga (eller smöriga) händer? Borde vara samma grej för pizzan. :)

agnetasch

Citat från: jelvis skrivet 2007-09-23 21:45
Än så länge håller jag mig till den lufttorkade, den är i alla fall ett säkert kort. ;-)

Mja,håller inte riktigt med dig där. Jag är fruktansvärt förtjust i lufttorkad skinka o köper i ett kör en massa olika sorter. Lustigt nog är det inte alla som är goda, en del kan smaka riktigt ullig gammal tacka (?) Dom skulle jag inte vilja utsätta för värme, det skulle väl lukta som om man höll på o bakade sig en griskofta ;D

Hasse

Andreas, jag kan tyvärr inte svara på vilken sort som är bra, eftersom jag inte har någon hemma och kommer inte ihåg fabrikatet. Men den innehöll helt kött, ej pressat, och var dyr jämfört med vad burkskinka brukar kosta. Det är väl med skinkan som med korven, pris och kvalité går hand i hand. Men, den är ju inte som lufttorkad, såklart. Konserv är konserv.

jelvis

Citat från: crlhrv skrivet 2007-09-23 22:32
Hmm jag har hört att pizzadeg mår bäst om den får ligga i kylen/frysen ett dygn innan den används - men fråga mig inte vart jag fått det ifrån eller vad det ska vara bra för.


Jag har också läst det tidigare men min pizzabok och Culinaria Italia nämner det inte heller. Om inte annat så är det i alla fall bra att veta att man kan ha den i kylen ett dygn om man av någon anledning inte använder den samma dag.

Citat från: Tobias skrivet 2007-09-24 01:49
Ett tips jag lärt mig nyligen är att pensla lite olivolja på degen innan du stryker över tomatsåsen. Blir som ett skydd för eventuell vätska som annars kan göra degen sunkig. Inte provat själv, men det låter vettigt i teorin.


Intressant, det ska jag nog prova nästa gång. Men samtidigt så har jag inget emot att toppen på degen blandas lite med safterna från toppingen. Det är kanterna och botten jag vill skall vara torr. Så jag har satsat på att pressa så mycket vätska som möjligt ur tomaterna och ur buffelmozzarellan och det har funkat väl.

Citat från: agnetasch skrivet 2007-09-24 07:50
Mja,håller inte riktigt med dig där. Jag är fruktansvärt förtjust i lufttorkad skinka o köper i ett kör en massa olika sorter. Lustigt nog är det inte alla som är goda, en del kan smaka riktigt ullig gammal tacka (?) Dom skulle jag inte vilja utsätta för värme, det skulle väl lukta som om man höll på o bakade sig en griskofta ;D


Oj, misär! Någon sådan har jag aldrig fått tag på. Vakumförpackat? Förvisso skiftar kvaliteten ofta men jag har aldrig köpt någon som jag inte har tyckt om. Man kanske skall lukta på skinkan innan man köper den? Det skall jag göra framöver.

- "Ursäkta, men kan jag få lukta på skinkan innan du skär upp den?"

Urban

Appropå skinka så brukar jag köpa scans färdigskivade rökta skinka som jag strimlar och lägger på (går nog med vilken rökt skinka som helst).
Tycker att den lättrökta skinkan ger en fin smak till pizzan.

Angående fett i pizzadegen så vet jag att dom Italienska pizzabagarna i Umeå på 80 och 90 talet använde Cocosfett i sin deg istället för olja.
Om dom forfarande gör det har jag ingen aning om, men fett tillsätter dom iaf.


smarrens

Det är jättegott att baka pizza hemma. Bara man har ett vettigt degrecept så kan man lägga på allt möjligt som man tycker om och som man vill ha. Färska fina råvaror givetvis!

Ät, drick och var glad!

Urban

Välkommen till forumet Smarrens! :).

Har du kanske ett vettigt degrecept som du vill dela med dig av?.


Urban

Är det nån fler än jag här som har försökt sig på att baka Calzone hemma?.

Jag har provat några gånger.. Och visst blir det gott!, men inte samma resultat som på en pizzeria. Jag tycker att det är svårt att få Ingridienserna att flyta ihop som det är i en köpes.
Är det någon här som kanske vet hur man ska gå till väga för att göra en riktigt bra Calzone?.

smarrens

Tack Urban!
Javisst delar jag med mig av mitt fina (från början amerikanska) recept. Börja med att ta fram assistent och en termometer:

Basic Pizza Dough
5-6 dl siktat vetemjöl
1 msk socker
2 tsk salt
50 g torrjäst
50g smält margarin
3 dl vatten

Blanda torra ingredienser (inkl torrjäst)
Värm vatten och smält margarin 40-43 grader
Häll i degvätskan
fyll sakta på med mjöl tills degen lossnar från kanten
Kavla och tryck ut i smörad och mjölad långpanna
Ät, drick och var glad!

Urban

Åh tack Smarrens!.
Det var ett klart annorlunda recept än vad jag brukar göra. Ska absolut testa det  :).

jelvis

I mitt sökande efter den perfekta pizzadegen så har jag sett att vissa recept har torrjäst. Det har jag aldrig använt. Blir det någon skillnad på om man använder torrjäst eller vanlig färsk jäst?

kryddburken

Jag håller på torrjästen där. Bröd överhuvudtaget tycker jag blir faktiskt bättre med torrjäst i komibination med kalljäsning så det kan nog vara en bra kombo till pizzadeg!

Smarrens recept utan olja i degen är jag lite smått skeptisk till, får man samma elasticitet i pizzan med smält margarin??

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal