Fusket på Ica - Uppdrag granskning/SVT (ommärkt kött)

Startat av Kari, 2007-12-04 14:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobias

Men, var det inte bara så att Uppdrag granskning hade fått ett tips om att det fuskades på just Ica? Då är det är ju naturligt att man granskar dem, även om jag tycker att andra butiker hade varit intressanta att granska också. Men det fanns ju ingen misstanke mot några andra.

Kari

Vet vi att det fanns fler tips innan Uppdrag Granskning? Hur vet vi det? Annars finns det gott om folk som vill hänga på i rampljuset.

Sen att det fuskas, det måste man väl ändå tro. Eller?

crlhrv

Aftonbladet rapporterar att en ICA-butik i Uppsala omedelbart har fått upphöra med sin förpackning av kött efter att miljökontoret gjort ett oanmält besök. Mer på: http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70763887_852__,00.html
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Hasse

Men detta är ju inte klokt!!! Att det har fuskats till höger och vänster verkar ju troligt, men att en ICA-butik fortsätter med sin smutsiga hantering mitt under pågående skandal är obegripligt! Hur i hela fridens namn tänker de? -- Eller jag skulle kanske formulera om frågan: Tänker de över huvud taget?

Efter "avslöjandet" så minimerar jag mina inköp på ICA. I min lilla stad är utbudet av matvaruaffärer inte så stort, så jag kan inte bojkotta ICA helt och hållet, men jag har nog minskat mina inköp där med i runda slängar 90 %.

Självklart fuskas det även inom de andra matvarukedjorna, men nu råkade det bli ICA som fick ta smällen. Jag önskar att fler markerade sitt missnöje genom att minska sina inköp på ICA.

annamaria

Efter min feta larv i majsburken från Coop häromdagen - och fick 100 kronor för min spya så bojkottas dem också. Det blir krångligt nu....

Hasse

Annamaria, jag hyser all respekt för din spya! Jag hade förmodligen vommerat själv i samma situation.

Men, jag tycker att det är stor skillnad mellan en larv bland majsen och fusk med datummärkning. Att det hamnar ett litet djur i konserven tyder på bristfällig kontroll och möjligen otur. Ingen tjänar på detta såvitt jag kan förstå. Men att bryta upp förpackningar och märka om innehållet är en lömsk, planerad handling, i strid mot gällande livsmedelshygieniska regler, och avsedd att missleda konsumenterna. Detta är flera gånger fulare, enligt min mening.

Själv undviker jag COOP därför att de är mycket dyrare än -- ja, just det -- ICA på samma produkter. Som sagt, det börjar bli krångligt nu...

Sweber

Det verkar ju vara konsensus att det är fult att vara rik, att tjäna pengar, att vara framgångsrik. Svensk avundsjuka säger jag.

Det är tydligen ok att Public Service pekar ut en skurk, för att den är störst (läs rikast). Finns det inga rika Coop-handlare eller Axfoods-handlare som har fina bilar och mycket pengar? Varför klarar dom sig undan från kritik? Enligt Roffekock och många andra med insyn i branchen är detta ett problem som finns överallt, det har inte med företagstillhörighet att göra. (fast jag begrep inte det där med ögla).

Sedan undrar jag en sak till, om det inte fanns incitamentet att tjäna pengar på att sälja produkter till kunder (på kundernas bekostnad), hur många butiker skulle då finnas. Det är naivt i överkant att tro att Coop eller Axfood finns till som någon slags välgörenhetsinrättningar som säljer varor till självkostnadspris. Att dessa lömska, hämska, giriga Ica-handlare kan bli rika på sina butiker beror ju på att det finns någon som FRIVILLIGT betalar begärt för varorna utan att protestera. Och att fusket är så utbrett, även hos ickeIcabutiker, beror troligen på att det inte finns någon fungerande kontrollapparat. Även om crlhrv's sista inlägg om butiken i Uppsala antyder att även kontrollapparaten, likt den blinda hönan, kan hitta ett litet korn ibland.

Jag anser att butikerna ska kontrolleras ofta och oanmält.
Jag anser att även andra butiker än Ica ska kontrolleras.
Jag anser att dryga böter ska utdelas till butiker som ertappas med fusk.

Det ska inte vara lönt att fuska, först då kan vi bli av med, eller i alla fall dramatiskt minska, problemet. Människan är av naturen girig och samlande. Alla vill ha en så stor trygghetsbuffert som möjligt. Denna buffert stavas oftast "pengar". Vårt samhälle är uppbyggt kring pengar, att mycket pengar innebär en större trygghet. Jag skulle vilja se den som när han/hon ska sälja ett hur, en lägenhet, en bil, en båt eller en sommarstuga och som inte vill ha ett marknadsmässigt pris utan nöjer sig med så mycket att det täcker lånen som ska lösas även om det innebär att man får mindre än hälften av marknadsvärdet. Ja jag vet att det finns sånna människor, men dom är extremt få. Dom allra flesta vill ha ett så högt pris som möjligt när dom säljer. Även Ica-handlare, Coop-handlare och Axfood-handlare. Och om chansden är liten att man ertappas är många beredda att "glömma bort att berätta" att motorn på bilen hackar till ibland eller att båtmotorn är svårstartad i fuktig väderlek eller något annat litet småfel som är svårt att upptäcka. Allt för att försöka tjäna en extra slant. Detta är tyvärr människans natur. Och därför behövs en väl fungerande kontrollapparat som avskräcker från fusk. Den senaste dumskallen till handlare i Uppsala som märker om kött mitt under pågående folkstorm, verkar inte ha fattat något alls och bekräftar min teori om att girighet är en av männsklighetens systemegenskaper.

Kurt, liknelsen med fortkörning är känns inte precis genomtänkt. Jag påstår inte att man inte ska sätta fast någon om man inte kan få fast alla. Det jag begär är att man inte bara ska sätta fast en skurk och samtidigt se mellan fingrarna med dom andra skurkarna som begår samma brott mitt framför ögenen. Och att brottet inte ska anses som betydligt värre för att gärningsmannen har det gott ställt.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Sweber

Citat från: Hasse skrivet 2007-12-18 20:51
Efter "avslöjandet" så minimerar jag mina inköp på ICA. I min lilla stad är utbudet av matvaruaffärer inte så stort, så jag kan inte bojkotta ICA helt och hållet, men jag har nog minskat mina inköp där med i runda slängar 90 %.


Men är det där inte lite som att säga att man sett en blondin ge ett korkat svar på en fråga och därför betrakta alla blondiner som korkade eller att ha sett en zigienare stjäla och därför betrakta alla zigienare som tjuvar?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

mats

hejsan alla,

trisst med matfusk , men ingen i hela världen kan få mig att tro att min lokala handlare, familjen Lund i  skånsta Åkersberga skulle fuska,,deras butik ICA-skånsta är bara bässt ,,,,men i minsta laget,,,

däremot så slutade jag handla på en butik som är min granne för några är sen efter köp av gammal kyckling och sur fläskfile, sammt väldigt trissta grönsaker, , tänk er halvruttna,, man valde och valde och sen gav man UPP,,,dock inte felmärkt,,VILKET I SIG ÄR BRA,,,men inte utrensad, detta ointresse från handlarens sida räckte för mig så jag åker 2 km extra för att bli nöjjd,,,

vänligen
m


kurt

"Ännu en Ica-butik i köttskandalen"

"- Ica-handlaren har inte kunnat förklara vart köttet i förpackningarna tagit vägen. Vi vet helt enkelt inte var det finns, säger Helena Lindblad, miljödirektör vid miljökontoret.

De öppnade och tömda förpackningarna har inte bara innehållit köttfärs utan även kyckling, sidfläsk och innanlår.
"


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=726065

Måste (ICA) butikerna ha kameror som täcker personalutrymmena?

Andreas

Ica-Stig: "Det är lika bedrövligt som tidigare"
http://www.kvp.se/nyheter/1.974241/det-ar-lika-bedrovligt-som-tidigare

Citat från: Hasse skrivet 2007-12-18 20:51
Men detta är ju inte klokt!!! Att det har fuskats till höger och vänster verkar ju troligt, men att en ICA-butik fortsätter med sin smutsiga hantering mitt under pågående skandal är obegripligt! Hur i hela fridens namn tänker de? -- Eller jag skulle kanske formulera om frågan: Tänker de över huvud taget?


Ja jag tycker detta med Uppsala låter helt osannolikt... faktiskt nästan så jag inte tror det är sant eller något slags missförstånd....

Citat från: mats skrivet 2007-12-19 00:26
trisst med matfusk , men ingen i hela världen kan få mig att tro att min lokala handlare, familjen Lund i  skånsta Åkersberga skulle fuska,,deras butik ICA-skånsta är bara bässt ,,,,men i minsta laget,,,


Välkommen till Matforum Mats! Roligt att du är nöjd med din butik! Och många verkar vara väldigt köptrogna, här är ett rykande färskt blogginlägg om den senaste "skandalbutiken": "Jag är nyss hemkommen från ICAS nya skandalbutik - ICA Samköp vid Heidenstams torg i Uppsala. Det har varit min butik i många år, och kommer att så fortsätta vara."

http://www.thewitch.se/2007/12/icas_nya_skandalbutik_min_dagl.html

Citat från: Sweber skrivet 2007-12-18 13:55
Du får gärna förklara så att jag oxå förstår varför det är logiskt att bara straffa den mest framgångrika och skona resten av en bransch, när problemet finns överallt. Eller har jag missförstått något, det kanske bara är ICA som fuskar med ommärkt kött?


Straffa tycker jag är ett märkligt ordval? Det handlar väl inte om att straffa någon, det handlar om att uppmärksamma ett problem och det gör man som Calle säger bäst genom att granska den största aktören. Jag förstår inte riktigt hur du menar att uppdrag granskning skulle lagt upp sin undersökning istället? Att granska färre antal butiker hos Ica hade inte varit ett bra val, då hade det ännu mer hetat från Icahåll att det var "ett fåtal Ica-butiker". Sen fanns det knappast tid att göra samma granskning hos fler kedjor - att det gällde att smida medan järnet var varmt illustreras väl inte minst av att Ica hann ut med ett pressmeddelande innan programmet sändes...

Men sen kan man förstås ställa sig den berättigade frågan: Är detta ett större problem hos Ica än hos Coop och Axfood? Ja talar inte mycket för att själva Icakonceptet gör sannolikheten för fusk större? För inte har väl butikscheferna hos Coop och Axfood samma incitament att fuska som Icahandlaren har - rätta mig om jag har fel men är det inte så att butikscheferna hos Coop och Axfood varken äger sina butiker eller har procent på vinsten butiken gör? De kan med andra ord hämta ut sin månadslön oavsett butikens resultat. Icahandlaren däremot ser ett direkt samband mellan butikens resultat och antalet hästar i Ferrarin. Just att detta att handlaren får personlig vinning av att fuska är en av de negativa sakerna med själva Icakonceptet.

Men det finns förstås mycket postitivt med Icakonceptet också - det leder till en mycket engagerad chef som verkligen gör allt för att butiken skall se bra ut och att varorna skall sälja. Mitt intryck är att Icas butiker ofta känns piggare och snäppet fräschare än de hos de andra två kedjorna. Åtminstone på ytan. ;)

Det har alltså inget med "fult att tjäna pengar" att göra men det kan kanske handla om att olika ägarprinciper ger olika förutsättningar. (Jag har förresten länge funderat på att starta en tråd om varför kooperationen fungerar så dåligt... ja lika bra att lägga ut den direkt: http://matforum.nu/index.php?topic=1237.0)
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: Andreas skrivet 2007-12-19 09:03
Ja jag tycker detta med Uppsala låter helt osannolikt... faktiskt nästan så jag inte tror det är sant eller något slags missförstånd....


Fast efter att ha läst detta så är det nog tyvärr ingen som helst tvekan om att Uppsalabutiken fuskat: http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=704474,00.html

"- Vi fick ett väldigt intiterat tips om att hanteringen inte gick rätt till. ... När inspektörerna kom till butiken hittade man ett antal lösa etiketter på arbetsbänkarna i charkavdelningen ... En del av de avrivna köttfärsetieketterna var fortfarande kladdiga och varorna hade en sista förbrukningsdag satt till 18 december. ... Vid kontroll ute i butikens köttdisk hittades köttfärsförpackningar med exakt samma gram köttfärs som fanns på de avrivna etiketterna."
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Citat från: Sweber skrivet 2007-12-18 22:28
Men är det där inte lite som att säga att man sett en blondin ge ett korkat svar på en fråga och därför betrakta alla blondiner som korkade eller att ha sett en zigienare stjäla och därför betrakta alla zigienare som tjuvar?

Nej, det är det inte. Jag tror inte att alla ICA-handlare fuskar. Men att minska mina inköp på ICA är det enda medel jag har för att uttrycka mitt missnöje med hur vissa butiker arbetar, med eller utan ledningens goda minne.

Min lilla protest kan vara en del av det som får handlarna att inse, att det inte är lönsamt att fuska. Om man fuskar så förlorar man kunder, och därmed pengar.

Sweber

Jag avskyr drevjournalistik hjärtligt, ty då är man plötsligt skyldig tills motsatsen är bevisad. Alla jag känner som har haft med journalister att göra att dom slagits av två saker, ett att journalisten är påfallande okunnig och två att journalisten redan bestämmt sig vad en intervju ska leda till och därför bara ställer frågor som ska stödja det samt struntar i var intervjuoffret igentligen säger. Detta gör att jag inte litar ett dyft på journalister. Detta påverkar förmodligen min uppfattning i denna fråga. Att bli utsatt för ett mediadrev är ett straff långt värre än vad rättsamhället kan "erbjuda" och journalisten utser sig själv till polis, åklagare och domare. Meningen med drevet i kvällstidningarna är ju att folk ska tänka att alla icahandlare är skurkar och det är bäst att handla någon annanstans. Jag vägrar att ställa upp på det, jag minskar inte mina inköp hos min Icahandlare pga köttfärsskandalen. Jag undviker den redan idag på grund av att den inte sköts på ett bra sätt, ofta dåliga grönsaker framme, bristfällig prismärkning och höga priser. Tyvärr har som inte någon konkurrent lokalt. Men jag bryr mej inte ett dugg om huruvida min lokala icahandlare kör Ferrari eller Volvo 240.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Sweber

Citat från: Andreas skrivet 2007-12-19 09:03
Sen fanns det knappast tid att göra samma granskning hos fler kedjor - att det gällde att smida medan järnet var varmt illustreras väl inte minst av att Ica hann ut med ett pressmeddelande innan programmet sändes...

De kan med andra ord hämta ut sin månadslön oavsett butikens resultat. Icahandlaren däremot ser ett direkt samband mellan butikens resultat och antalet hästar i Ferrarin. Just att detta att handlaren får personlig vinning av att fuska är en av de negativa sakerna med själva Icakonceptet.



Att Ica han ut med ett pressmeddelande har inget med att det var bråttom att göra, det beror på att dom fick se materialet i förväg. Det var liksom meningen att som skulle få en chans att bemöta kritiken. Det är väl ett minimikrav på Public Service och har med opartiskhet att göra.

Vad gäller personligt vinning så trodde jag i min enfalld att det var drivkraften i hela det privata näringslivet.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Hasse

Citat från: Sweber skrivet 2007-12-19 16:03
Att bli utsatt för ett mediadrev är ett straff långt värre än vad rättsamhället kan "erbjuda" och journalisten utser sig själv till polis, åklagare och domare. Meningen med drevet i kvällstidningarna är ju att folk ska tänka att alla icahandlare är skurkar och det är bäst att handla någon annanstans.

Ja, "mediadrev" kan vara grymma. Men att det skulle finnas någon politisk tanke bakom kvällstidningarnas artiklar, tvivlar jag på. Det handlar inte om att peka ut någon som skurk, utan om att sälja lösnummer. Alltså, att tjäna pengar.

Jag har kanske missat något, men jag förstår inte varför du återkommer till det här med vilka bilar butiksägarna kör. Jag förstår inte vad det har med saken att göra. Ett antal handlare har fuskat. Detta har visats i media, och jag ser inget fel med det.

Hasse


Kari

Ska man se detta som ett erkännande eller vad tror Ni?

---

Nu ägaren för Ica Maxi Botkyrka också.. http://www.icamaxibotkyrka.se/

Sweber

Citat från: Hasse skrivet 2007-12-19 17:03
Ja, "mediadrev" kan vara grymma. Men att det skulle finnas någon politisk tanke bakom kvällstidningarnas artiklar, tvivlar jag på. Det handlar inte om att peka ut någon som skurk, utan om att sälja lösnummer. Alltså, att tjäna pengar.

Jag har kanske missat något, men jag förstår inte varför du återkommer till det här med vilka bilar butiksägarna kör. Jag förstår inte vad det har med saken att göra. Ett antal handlare har fuskat. Detta har visats i media, och jag ser inget fel med det.


Hasse, det är inte jag som slänger mej med uttryck som gör en koppling mellan Icahandlare och antal hästkrafter i Ferrarin. Det är andra har på forumet. Och i media. Och det verkar vara ett uttryck för att inte tycker om att vissa Icahandlare är så framgångsrika att dom har råd med en "fin bil".

Jag tro inte heller att det ligger politik bakom mediadrev, i alla fall inte så ofta. Det handlar nog oftast om att en journalist som skapar rubriker blir mer eftertraktad på marknaden. Och kan tjäna mer pengar och kanske rent av köpa en fin bil. :)
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Sweber

Imorse när jag läste om Ica-handlarna i Uppsala ville jag inte kommentera eftersom den info som fanns då inte gav entydigt svar på om det kunde finnas någon annan förklaring till tomma köttråg och avrivna etiketter än just ommärkning. Nu läser jag på UNT's hemsida att Anders Hallgren på Icahandlarnas förbund, som suttit i möte med dessa handlare från Uppsala idag, säger följande:

"De känner sig mycket nedstämda och bedrövade. De har erkänt att de har märkt om köttfärsen bara några dagar efter att de varit på det stora informationsmötet hos oss. Men de har ingen förklaring till varför. De är bara mycket ångerfulla."

Idioter, det är ju inte bara olagligt, det är ju dessutom riktigt korkat. Dessa herrar visar med all önskvärd tydlighet att dom inte är lämpade att driva livsmedelsbutik. Kan man dömma sånna herrar till någon slags näringsförbud? Dom borde inte få ansvara för livmedel överhuvudtaget något mer. jamarns nötter!
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal