Den ultimata klyftpotatisen

Startat av ivanl, 2009-01-21 22:20

Föregående ämne - Nästa ämne

ivanl

Kapten: Intressant! Är detta egenpåkommet eller har du fått receptet någon annanstans?
Varför behövs den sista värmningen på 150 grader?

Nilsson

2009-02-03 10:33 #21 Last Edit: 2009-02-03 10:37 by Nilsson
Vildrenens utdöende i Sverige är ett rent politiskt beslut och har ingenting med natur att göra. Det faller sig bara så att lagen säger att en omärkt ren tillfaller närmaste same ungefär. I Norge finns vildren utanför renskötselområdet, så även i Kanada. Jag tycker mig inte ha upplevt någon större skillnad mellan varken Svensk tamren, norsk vildren eller kanadensisk caribou. Så ska man göra en sån där "klöv-gris" pytt så kan man nog hävda caribou och kalla den viltpytt om man vill.. :)

Jag kommer ihåg att han den arga killen på the F word kokade sin potatis i några minuter HEL innan han delade den/ skalade den. Alltså som inledning på matlagningen. Jag provade men det blev mest sjukligt varmt åt fingrarna att skala. Så jag brukar skålla mina klyftor i durkslaget, och sen i ugnen har jag med en klyftad lök. Penslar med smör och olja blandat. Dock kan jag väl erkänna att jag många gånger fått bättre klyftpotatis än min egen, tycker faktiskt att klyftpotatis är en riktigt svår rätt att få till bra.
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

Kapten

Ivanl: Det finns väl inte nått som inte är redan påkommet? det är bara frågan hur man utför det. Att laga potatis på detta sätt har jag sanppat upp lite här och där.  På frågan om varför 150 grader på slutet är för att bibehålla krispigheten i skalet på potatisen om man inte har en ugn som kan ta bort fukt. Sen så gillar jag när mina potatisar är heta  ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal