Den ultimata klyftpotatisen

Startat av ivanl, 2009-01-21 22:20

Föregående ämne - Nästa ämne

ivanl

Är lite av matperfektionist, förfinar gärna ett recept gång på gång istället för att ständigt laga nya rätter.
Nu undrar jag om någon annan kommit fram till hur man gör den ultimata klyftpotatisen - perfekt krispig på ytan, lagom mjuk på insidan, vacker gul stekyta med lätt brynta inslag.
Här är i alla fall vad jag kommit fram till. Är nyfiken på hur ni andra gör! Finns det mer förfinade metoder?

1. Lämplig potatissort
Ska vara en fast sort. Asterix tycker jag har blivit allra bäst. Även ekologisk Sava har blivit fin.
Mjölig potatis har blivit usel i klyftor däremot OK som helstekt.

2. Skala potatisen
Oskalade klyftor ser visserligen rustika ut men jag tycker det blir klistrigt under skalet.
Kanske finns något knep för att få skalsidan krispig?

3. Ganska tjocka klyftor. En normalstor potatis skärs i kvartar på längden, en stor bjässe blir 2 x 3 klyftor.
Tunna klyftor har en tendens att bli för knapriga.

4. Torka klyftorna noggrant. Jag torkar varje klyfta med en ren kökshandduk för att få bort vätska och stärkelse.
Har funnit att stekytan blir mycket bättre än om man lagar klyftorna fuktiga.

5. Pensla klyftorna i en blandning av skirat smör och olja. Tycker själv att rapsolja blir bäst. Se till att klyftorna är jämnt insmorda. Med rent smält smör tycker jag ytan blivit ojämnt brynt.

6. Stek i ugn 200 grader varmluftsgrill ca 20 minuter. Eller vanlig över-under 225 grader ca 30 min och avsluta med grillelementet.

7. Vänd endast en gång under stekningen. Tycker att klyftorna tenderar bränna fast lite i botten annars.

8. Salta vid bordet. Tycker att saltet "sugs in" om man saltar vid tillagningen...


PerG

Jag gjorde hemmagjorda pommes strips nyligen och gjorde faktiskt som du enligt 1 (asterix), 2, 3(fast tjocka stavar då), 4, 5 (dock bara olja och med salt).

Jag körde dock på lägre temperatur än dig. c:a 150 grader i en 20-30 minuter och sedan ökade jag på till 200 grader på slutet tills rätt färg kom fram (kommer inte ihåg hur länge). Jag gjorde dem dessutom på bakplåtspapper så att de inte skulle fastna och vände dem nog 2-3 ggr.

Blev perfekt och ska defintivt göra nästa gång igen. Ska testa ditt tips med smör&olja och att bara salta efteråt.

crlhrv

jag gör i princip likadant, men kokar klyftorna ca. 10 minuter innan jag kör in dom i ugnen. på så sätt försvinner ytterligare stärkelse.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

ivanl

Mycket intressanta svar!

PerG: Vilket ugnsläge körde du - vanlig varmluft, varmluftsgrill, grill eller vanlig över/under?

Calle: Torkar du klyftorna när du kokat dem, låter du dem ånga av sig eller häller du bara av vattnet och sen direkt ner i pannan/på plåten?

PerG

Vanlig värme över/under (har ingen varmluftsugn tyvärr). Nästa gång ska jag nog köra vanlig över/under de första 150 grader/30min och sedan grill på 200 de sista.. .

Gilius

Brukar göra enligt ett tips från Dean & De Luca Cookbook, stora bakpotatisar i 250C ugn 45m 115g til 1h 30m för 350g. SKär upp dem i klyftor (bränner mig alltid), sedan in i ugnen 280c i ca. 20 min, på med flingsalt och bra olivolja.

Blir alltid bra med god smak, lägg ned tid på att hitta bra bakpotatis i samma storlek, ju större desto bättre. Vet inte vilka sorter som jag använt, men de är engelska och brukar finnas i de flesta affärer, kvaliteten kan dock skilja på olika kartonger så jag brukar gräva igenom en hel del innan man har hittat rätt.

/gilius

agnetasch

ivanl, tänk så olika vi lagar mat! Så här gör jag:

-Använder mjölig potatis, tycker fast blir för blöt.
-Låter skalen sitta kvar ibland, men då ska det vara ekologisk potatis.
-Ganska tunna klyftor; åtta-tio per potatis.
-Gör klyftorna i god tid o låter dom ligga i kallt vatten. Låter dom bara rinna av i durkslag.
-Häller olja i ugnsform, häller i potatisen o rufsar runt så den blir oljig på alla sidor.
-225° i 35 min i mitten av ugnen.
-Vänder ett par gånger.
-Saltar rejält från början.

-Har gärna i lökklyftor, både röd o gul lök.



ivanl

2009-01-23 19:12 #7 Last Edit: 2009-01-23 19:14 by ivanl
Agneta:
Ja tänk vad lustigt! Hur tycker du att ytan blir på dina potatisar?
Kanske blötan kompenserar de tunna klyftorna och bevarar dem saftiga inuti?

Gilius: Har provat detta, blir nöjd med ytan men tycker bakpotatisarna har lite tamare smak än normalstora Asterix. Jag tror stora potatisar innehåller mer vatten i förhållande till smaken. Eller har du hittat bakpotatisar med rejäl potatissmak?

Gilius

Rent generellt verkar det som om storleken på potatisen ger smaken, så stora som möjligt ger bäst smak, men vet inte vad sorten heter skall göre en efterforskning.

/gilius

agnetasch

Citat från: ivanl skrivet 2009-01-23 19:12
Hur tycker du att ytan blir på dina potatisar?
Ytan blir som råstekt potatis, inte åt pommes friteshållet. Nu använder jag en tunn aluminiumform i ugnen, aldrig glasform eller ugnsplåt. Då vätskar sig klyftorna gärna.

ivanl

Aha då förstår jag... jag gör mina mer som pommes frites med gyllengul, krispig yta. Den råstekta ytan som du får i kombination med mjölig potatis gillar jag bäst ihop med renskav, bacon och lök. Har aldrig hört något namn på denna rätt men man kanske kan kalla den för viltpytt?

agnetasch

Citat från: ivanl skrivet 2009-01-24 18:37
man kanske kan kalla den för viltpytt?
Nej det tycker jag inte man kan, renar är ju tamboskap.

Mickan

Gåsfett! Kan inte bli godare klyftpotatis. Lätt kokt potatis innan och ruggad yta. Skaka runt i grytan ett par varv.
Video meliora proboque deteriora sequor

stiligkrispigt

Jag vet inte vilka sorter jag har använt, men de är engelska och brukar finnas i de flesta butiker, kvalitet kan dock skilja mellan olika lådor så jag tenderar att gräva igenom mycket innan du har hittat rätt.

ivanl

Citat från: agnetasch skrivet 2009-01-25 12:20
Nej det tycker jag inte man kan, renar är ju tamboskap.

Hmmm... om man får vara lite petig så låter tamboskap mer som djur som har ett fast bo... vet inte om detta gäller för renar just, det blir i väldigt vidsträckt bemärkelse då.

agnetasch

Testa om ren är vilt; skjut ett par renar i en renflock. Invänta samernas gratulationer till en god jakt ;D

Jordbruksverkets definition: Som husdjur räknas nötboskap, häst, gris, får, ren och burhöns.

Sen håller jag med dig att ren SMAKAR "vilt"

ivanl

Citat från: agnetasch skrivet 2009-01-30 10:05
Testa om ren är vilt; skjut ett par renar i en renflock. Invänta samernas gratulationer till en god jakt ;D
Jordbruksverkets definition: Som husdjur räknas nötboskap, häst, gris, får, ren och burhöns.
Sen håller jag med dig att ren SMAKAR "vilt"

Haha... behövs inte, det är bara att köra efter malmtåget och samla upp.
Jordbruksverkets definition har nog med bidragssystemet att göra.
Vore intressant att äta "äkta" vildren någon gång, kanske någon har provat, har den ännu tydligare viltsmak?

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Kapten

Det sätt som jag tycker man får den ultimata klyft potatisen är att ta stora, väl tvättade, bakpotatisar. Baka av dem i ugnen på 180 grader i ca 40min. Har du en ångugn så är det ett stort pluss. när de är klara låt de svalna och stå i kylskåp minst 24h. Klyfta dem bryn dem i en riklig blandning av smör och vanlig rapsolja 50/50 tills de att de har fått en gyllembrun yta och ett krispigt skal. värm dem sedan ca 10 min i ugn på 150 grader.Servera!

ivanl


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal