Stockholm: Shanti

Startat av smakabra, 2008-03-11 12:15

Föregående ämne - Nästa ämne

smakabra

2008-03-11 12:15 Last Edit: 2008-03-11 12:18 by smakabra
Vi fortsätter överskölja er med restaurangrecensioner...  :)


Shanti (Katarina Bangata 58) är hajpat, trångt, osigt och intensivt. När vi anländer är bara halva vårt bokade bord ledigt, och sällskapet som sitter vid andra halvan blir artigt bortstressade av den andfådda personalen. På bordet står en skylt som meddelar att vi bara får sitta två timmar, eftersom det är fredagskväll.

Det här är en av Stockholms mest omskrivna indier, och man har råd att lägga priserna några tior högre än det vanliga tikka masala-haket på hörnet, även om det inte fördenskull är direkt dyrt. Vi beställer Palak paneer - hemgjord ost med bladspenat, vitlök, färsk koriander och ingefära i tomat- och currysås (129 kr) och Shanti special sizler (159 kr) - kyckling grillad med saffran och sesamfrön och serverad som sig bör på fräsande het järnplatta.

Palak paneeren är inte på något sätt speciell: habil, rent av halvtrist. Det känns faktiskt som att myntasåsen till salladen är den största behållningen. Sizlern ser vid första anblicken ut som skrämmande mycket mat, men det visar sig vara till tre fjärdedelar grönsaker - nyttigt om än inte så prisvärt. Men, synd att klaga när kycklingen är perfekt: precis genomstekt med ett vackert vinrödskimrande saffranslager på utsidan, aromatisk, saftig.

Våra nanbröd är som nanbröd bör, men inget att skriva hem om (och lite dyrare än vi är vana vid), och de tre rörorna som kommer i en thalitallrik till riset är mest skolköksvattniga.

Är Shanti verkligen förtjänta av sin Gulddrake-glänsande status? Vi är inte säkra på det, och passar på att dra en lans för vår favorit bland svenskindier Gandhi, som faktiskt ligger på andra sidan gatan (Katarina Bangata 47). Sällan fullt, lååång felstavad meny med bilder på den store mahatman i bakgrunden, trevlig personal och gudomlig mat till priser lite vänligare än Shantis. Eller, om du söker lite elegans i en annan ände av stan, prova Cumin Club (Luntmakargatan 90).

Betyg: 3/5


Testat av Karolina och Fredrik, smakabra.blogg.se

Shanta

Låter som något för mig  :D



(Shanti - Shanta, ni fattar va ::) )

Andreas

Tack för det Karolina och Fredrik!  Gulddrake-glänsande status - det känns som något jag borde känna till men idag har jag långa ledningar, vad betyder det?

Shanta: nä jag fattar ingenting, däremot undrar jag om Shanti Rooney kan ha nåt med saken att göra, men han är ju inte indier. :)
Den som inte frågar får inga svar.

smakabra

Tack för tack! :)

Det där med Gulddrakar kanske är lite för Stockholmsinternt - DN:s På Stan-bilaga delar varje år ut priset Gulddraken till restauranger, barer m m i olika kategorier. Shanti har vunnit en gång och varit nominerade ytterligare en, något som de skyltar stort med i entrén och säkert bidrar till deras popularitet...

mischa

Kan helt hålla med om recensionen. Har vid tillfälle behövt vänta 45 min på bokat bord, för att under middagen behöva påminna serveringspersonalen om att bestick är vettiga. Senaste kvällen slutade med att delar av sällskapet saknade delar av sin beställning - men köket var stängt. Själv föredrar jag mindre hajpade Indian Guru vid Odenplan.
-  -  -
studentköket | www.ud-din.se/foodblog

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal