Flytande kväve

Startat av webguide, 2011-11-29 07:10

Föregående ämne - Nästa ämne

webguide

Någon som vet var man kan få tag på flytande kväve i Stockholm (jag har mailat AGA och frågat).

vilsjin

Vad skall du ha det till?
Handlar det om kylning så finns det torris (-78C) så finns det att köpa i Stockholm här.
Fråga på fysiska institutionen annars. I Lund vet jag att de säljer flytande kväve billigt.

vilsjin


webguide

Citat från: vilsjin skrivet 2011-11-29 09:29
Vad skall du ha det till?
Handlar det om kylning så finns det torris (-78C) så finns det att köpa i Stockholm här.
Fråga på fysiska institutionen annars. I Lund vet jag att de säljer flytande kväve billigt.


Man kan använda flytande kväve till en hel del kul grejer, bla att göra glass med, frysa cokladmousser etc.etc. Torris funkar inte till detta (eftersom det inte är en vätska). Ringde Airliquid de var mest sura och hänvisade mig till ett annat kontor. Aga har inte ens bekvämat sig med att svara på mitt mail. Kan ju kolla med KTH! Tack för tipset!

Gastrofysik

Bumpar denna urgamla tråd - hur gick det, fick någon tag på lite flytande kväve?

webguide

Citat från: Gastrofysik skrivet 2017-06-28 17:09
Bumpar denna urgamla tråd - hur gick det, fick någon tag på lite flytande kväve?


Nej, jag har inte försökt igen sen dess.

kurt

I Engelsktalande länder talar man dessutom om flytande kväve av livsmedelskvalitet (food grade), det är ju destillerad luft. Jag vet inte om den annars kan innehålla eller förvarats i något olämpligt kärl ?

webguide

Citat från: kurt skrivet 2017-06-30 19:55
I Engelsktalande länder talar man dessutom om flytande kväve av livsmedelskvalitet (food grade), det är ju destillerad luft. Jag vet inte om den annars kan innehålla eller förvarats i något olämpligt kärl ?


Det är nog mest ett modeord, Kväve är ju helt inert så kväve är kväve ehlet enkelt.

kurt

Förutom kemikalier från tillverkningsprocessen så kan kan själva tanken också innehålla bakterie- och svampsporer (de konserveras pga nedfrysningen) , är den inte av livsmedelskvalitet så lär ju inte termosen rengöras som livsmedelsbehållare bör göras.

DOI: 10.1590/S1516-35982014000500004 

Etanol är också bara etanol, ändå vill man ju inte dricka etanol som innehåller metanol!

webguide

Citat från: kurt skrivet 2017-07-11 11:59
Förutom kemikalier från tillverkningsprocessen så kan kan själva tanken också innehålla bakterie- och svampsporer (de konserveras pga nedfrysningen) , är den inte av livsmedelskvalitet så lär ju inte termosen rengöras som livsmedelsbehållare bör göras.

DOI: 10.1590/S1516-35982014000500004 

Etanol är också bara etanol, ändå vill man ju inte dricka etanol som innehåller metanol!


Varför skulle Etanol innehålla Metanol?

kurt

Citat från: webguide skrivet 2017-07-13 10:17
Varför skulle Etanol innehålla Metanol?


Har man inte kontroll på sin jäsprocess, så kan svampar eller bakterier som producerar en blandning av etanol och metanol växa där, det är en av de vanligaste orsakerna till metanol förekommer i etanol. Det är något man bör tänka på när man köper t ex ett naturvin och på köpet kanske blir blind

DOI 10.1186/s40064-016-3303-1

Rikard 34611

Om någon i Stockholmsområdet vill ha flytande kväve under den kommande veckan, så har jag.
Mejla n2@core.st så svarar jag om jag har kvar något.
Har även något extra transportkärl om det skulle vara aktuellt.

kayaker

Citat från: kurt skrivet 2017-07-17 18:38
Har man inte kontroll på sin jäsprocess, så kan svampar eller bakterier som producerar en blandning av etanol och metanol växa där, det är en av de vanligaste orsakerna till metanol förekommer i etanol. Det är något man bör tänka på när man köper t ex ett naturvin och på köpet kanske blir blind

DOI 10.1186/s40064-016-3303-1

Man bör dock vara medveten om traditionella behandlingen mot metanolförgiftning har länge varit att ge etanol eftersom enzymet som bryter ner både etanol och metanol prioriterar etanol. Det innebär att metanolen inte metaboliseras så länge det finns etanol att bryta ner och det är restprodukterna, framförallt metanal, som bildas vid nedbrytning av metanol som är giftiga.
Mig veterligt har jäsning av vindruvor aldrig gett tillräckligt hög andel metanol för att utgöra någon fara. Däremot har ffa. jästa palmviner, främst från raffiapalm, orsakat en hel del metanolförgiftning som t.o.m har resulterat i en del dödsfall. Även alkoholjäsning av durra, majs, banan och några andra frukter har orsakat metanolförgiftning.

För övrigt så är det felaktigt att säga att etanol innehåller metanol. Det är två olika alkoholer.
/F

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal