Tilapiafilé

Startat av agnetasch, 2008-04-23 11:53

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Äntligen har vi smakat tilapiafilé!

Inköpt på Martin Olsson för 49:-/kg o av märket Miramar. Odlad i Kina.
Först var jag lite betänksam; skulle det kännas som om jag åt upp mina, nu saligen insomnade, påfågelsciklider Gösta o Naima? Men nejdå, när jag försiktigt stekt filéerna(utan panering för att smaken riktigt skulle framträda) utropade mannen överlycklig: "Abborrar" o ja faktiskt, de både såg ut o smakade(nästan) som vanliga abborrar, de är bara lite större o har inte en benflisa i sig.

Jättekul att hitta en fisk som är miljövänlig, god, användbar o billig! Den kan jag verkligen rekommendera!

Andreas

Oj, det lät bra, då ska jag bestämt hålla utkik efter tilapia i frysdiskarna! Tycker att påsen ser bekant ut, kan det vara på Hemköp/Willys jag har sett Miramar?
Den som inte frågar får inga svar.

Tobias

Jag blir också sugen, men hur miljövänligt är det egentligen med fisk hela vägen från Kina?

Andreas

Allt har för- och nackdelar men jag tror att odlad fisk från Kina kan vara ett ganska hyfsat alternativ. Att tråla efter vild fisk är inte heller utsläppsfritt (se  http://matforum.nu/index.php?topic=1573.0). Och med tanke på att Findus skickar sin norska lax till Thailand för rensning så är det väl bättre att köpa fisk odlad i Kina om den nu också rensas i Kina och sen skickas någorlunda raka spåret hit (se http://matforum.nu/index.php?topic=129.0).
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

"Tilapia odlas såväl i sött som salt vatten, är växt­ätare och därmed ett mycket energisnålt alternativ trots lång transport" säger Isabella Lövin. Det räcker bra för mig ;)

jelvis

Som vanligt är det väl själva bilresan från och till affären som är värre än transporten från Kina.

Hur som helst är detta intressant, jag måste prova. Kul med en odlad växtätare med god smak. Har hört att de ska vara goda att grilla också.

Lite mer info på fiskeriverket:
http://www.fiskeriverket.se/vanstermeny/fiskochskaldjur/arter/allaarter/tilapiatilapiasp.4.1490463310f1930632e80007287.html

annamaria

Detta forum - jag visste väl att jag snart skulle hitta Tilapia. Jag har sett påsen men inte köpt. Perfekt!

bryggens

Nu har vi också smakat, den var faktiskt riktigt god.
Tack för tipset!

Andreas

I vilken butikskedja fick du napp på Tilapia Bryggens? Det var Willys jag hade sett den på men nu finns den inte där längre.
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

För dem som bor i Malmö så brukar det finnas Tilapia i den manuella fiskdisken på Malmborgs på Caroli City.

bryggens

Andreas: Det var på Willys, kostade mig 50 kr för 800gram, 8 st fileér, helt ok pris.

Andreas

Hmm det är alltså Willys som borde ha den.

Har du hunnit smaka Tilapia än Jelvis?
Den som inte frågar får inga svar.

Tobias

Jag lagade tilapia i dag. Håller med om att det liknar abborre i köttstruktur och lite i smak, men den jag hade smakade tyvärr för mycket dy. Jag tål inte dysmak.

Får man fråga vad det latinska namnet på de filéer du hittade är, Agneta? Tydligen finns det flera olika sorter som går under namnet tilapia. Jag återkommer med namnet på mina.

bryggens

Jag provade förra veckan att stuva tilapian, ungefär som stuvad abborre, det blev riktigt bra.

Andreas

Nu har finns Tilapia av märket Coop, köpte den här påsen på Coop forum. Enligt påsen kallas den även Niltilapia, latinskt namn Oreochromis niloticus och skall vara odlad i kinesiska bergssjöar.

Håller med Tobias om fast i köttet och lite åt abborrhållet fast Tilapian är lite mildare. Däremot kände jag ingen dysmak men min fisk var i och för sig vitlöksmarinerad och grillad. (Får jag välja mellan att grilla Tilapia och Pangasius så väljer jag definitivt Tilapia, den smakar snäppet mer och fastnar dessutom inte alls på grillen.)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Ursäkta men jag har missat att svara på frågan om det latinska namnet på den tilapian jag brukar köpa. Oreochromis niloticus, samma som Andreas Coop-tilapia alltså.

Jag blir så full i skratt när jag läser att du Tobias inte tycker om dysmak. Hur smakar dy? Är det någon som verkligen smakat på dy? (Massor med kräfttestdeltagare verkar vara experter på dy-smak) Vi har en bit dyig strand, jag kan vada ut o smaka. Få se om smaken påminner om tilapia ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal