Fiskars Takumi - Japanska knivar?

Startat av Andreas, 2009-12-09 10:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Såg nedanstående annons i ett reklamblad, Fiskars har en ny knivserie som kallas Takumi, visst är det fånigt med icke-japaner som gör japanska knivar, eller är de kanske designade och tillverkade i Japan?
Den som inte frågar får inga svar.

JC

Eftersom det är Fiskars vi talar om, och eftersom de anger HRC till 55 och stålet som "rostfritt stål" tror jag vi kan utgå från att dessa knivar inte OEM-tillverkats av någon japansk fabrik utan bara "inspirerats" av japansk design. Annars brukar de dessutom trycka lite hårdare på att det är "tillverkat i Japan" och något sådant lyser med sin frånvaro. Men hey, de går att köra i diskmaskinen! ;D
/jc

Andreas

Hehe ja att den tål maskindisk är väl det viktigaste av allt när man ska köpa kniv? :)

Men "inspirerade av japansk design" känns nästan som på gränsen till lurendrejeri.
Den som inte frågar får inga svar.

Hankki

Mer info
http://homeware.fiskars.com/web/fiskarsweb.nsf/sv/knivar_takumi

Citat från: Andreas skrivet 2009-12-11 12:58

Men "inspirerade av japansk design" känns nästan som på gränsen till lurendrejeri.

Allt beror väl på hur "noga" man ser på saker och det står ju "inspirerade". Kanske sushi bara kan göras av japaner födda i japan? ;) annars borde det väl heta japaninspirerad fisk med ris lika som fetaosten måste vara grekisk annars är det salladsost i grekisk stil.

Själv har jag endast fiskars knivar, förutom två bosch som kom med diskmaskinen, av den anledningen att dom är förmånliga, hållbara och bra balanserade. Jag har inte prövat dyra märkesknivar så jag kan inte jämföra.

Rob

Hmmm, Fiskars har tojt begreppen ratt bra om man ser det ur ett traditionellt perspektiv. Men Hankki har helt ratt, "inspirerad" ger stort utrymme.

De har en enkelslipad Yanagiba (slipad som ett stamjarn), man undrar om den har konkav baksida? Det ar en av de mest utmarkande dragen for de enkelslipade japanska knivarna. Man bor nog inte kombinera denna med deras rollsharp da den snart kommer att vara "vanligt" slipad.

Deban ar uppsatt som "liten gronsakskniv". Det ar traditionellt en enkelslipad kniv som anvands for att stycka fisk. Den kan skara genom fiskben mm, tjockare blad och kraftigare uppbyggd.

Usuba ar ocksa en enkelslipad tunn kniv som anvands for gronsaker. Man anvander den for att skara mycket tunna skivor.
 
Hoppas i alla fall att Fiskars saljer bra av dem!

Andreas

Citat från: Hankki skrivet 2009-12-11 13:21
Allt beror väl på hur "noga" man ser på saker och det står ju "inspirerade". Kanske sushi bara kan göras av japaner födda i japan? ;) annars borde det väl heta japaninspirerad fisk med ris lika som fetaosten måste vara grekisk annars är det salladsost i grekisk stil.


:) Hehe jo så kan man ju visserligen se på det. Men när man köper sin sushi i Sverige så är det ju ingen tvekan om att den är gjord i Sverige, i annonsen jag återger i första inlägget så är det svårt att ana var knivarna kommer ifrån. Sen tycker jag väl att kvalitet på mat och kvalitet på knivar är halvknepig att dra en parallell mellan, maten är för stunden medan knivarna är något som skall vara länge. Och japanska knivar har ju ett visst rykte, frågan är om dessa knivar lever upp till det?

Citat från: Rob skrivet 2009-12-11 14:42
Hmmm, Fiskars har tojt begreppen ratt bra om man ser det ur ett traditionellt perspektiv


Hur menar du ur ett traditionellt perspektiv?
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Nej, det är verkligen inte mycket till likhet mellan dessa knivar och traditionella japanska dito. Tror heller inte att japaner kör med ett kinesiskt 420J2 stål härdat till 55 RC grader i sina knivar  ;D.

~Paul~

Rob

Citat från: Andreas skrivet 2009-12-11 16:40
Hur menar du ur ett traditionellt perspektiv?


Det kanns lite som om Japaner plotsligt skulle lansera pannbiffar som ser ut som kottbullar...

Knivar ar ett mycket traditionsbundet omrade i Japan. Jag forstar att Fiskars vill sla mynt av trenden, men deras knivar bar valdigt traditionella namn medans de inte ar det.

Andreas

Tack ska ni ha för era synpunkter, inte alls vidare japanska mer än till namnet alltså. En sista undran bara: Kan de åtminstone tänkas vara prisvärda (i relation till andra knivar i samma prisklass när man handlar i Sverige)?
Den som inte frågar får inga svar.

JC

Fiskars gör prisvärda brödknivar, så långt är jag villig att sträcka mig.

Men det blir ju en märklig fråga om vi betänker att det faktiskt inte är vad det utger sig för att vara. En Usuba i mjukt, kinesiskt stål, förmodligen utan konkav baksida är ju per definition inte en Usuba och då kan den kosta fem spänn, den är ändå inte prisvärd om du jämför den med något som faktiskt ÄR en Usuba, om du förstår vad jag menar. Det blir lite grann som att säga, den här brödkniven är prisvärd, om vi jämför den med den här gyoton för ett par tusen ... äpplen och päron. Och något som är billigt skräp är fortfarande skräp, om än billigt.

Det rimliga är väl att jämföra med något motsvarande från IKEA eller kanske till och med ICA, och då är det säkert inte så illa: samma kinesiska stål, samma tillverkningsland, samma bristfälliga härdning, samma oförmåga att ta och behålla skärpa, samma frustration ... Man får ju vad man betalar för och tycker man att 179 skr är en rimlig summa för en kniv så blir man kanske lycklig av denna? Men är det verkligen så många besökare på detta forum som tillhör denna kategori?

Jag skulle aldrig under några omständigheter rekommendera detta till någon, vill man absolut ha en billig kniv så finns det ganska bra sådana: Victorinox, Anders Petter, Mora ... bättre stål och med en del hantverkskunnande inblandat. Det här är bara lego/massproducerat skräp för de som bryr sig föga. Vackert så: alla har inte intresset.
/jc

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal