Facebook - fördelar och nackdelar?

Startat av Mickan, 2010-06-20 20:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Mickan

Jag känner att det blir allt svårare att stå emot Facebook! Det är på väg att fattas ett beslut... Vill inte men ändå! Varför jag inte vill? Har ett drag som växte fram i tonåren som gör att jag inte vill vara som alla andra. Jo. det är just därför jag tittar på fotboll, ha ha. Inser att mitt resonemang haltar men kanske kan jag hävda min rädsla att bli beroende? Jag sitter ju hyfsat fast i den engelska såpan Eastenders och det vore kul att hitta dom som kan snacka om det som hänt. Facebook vore ett sätt... Äh, nu orkar jag inte gagga med mig själv längre. Får se...

Ni kan väl hjälpa mig med argument för och emot!?
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Jag vägrade Facebook tills jag lovade en bekant att åtminstone prova. Jag uppfattar Facebook som väldigt ytligt, men man träffar väldigt många vänner från förr. Någon sa att Facebook blir vad man gör det till, och det är kanske sant.

Jag kan både ha och mista Facebook, faktiskt.

annamaria

Jag har gått med i Facebook-gruppen: "innan jag skaffade facebook hade jag ett liv"......skämt och sido. Jag var också emot innan eftersom jag också var rädd att bli beroende. För det blir man. Fast jag gillar det måste jag ärligt säga. Skaffa det! Det är roligt.

Lena Marie

Är med i Facebook med min matsida bara för att ...^och gnäller för att jag faller för det.
Gnäller mer: Har så (fula ord) ont i mitt diskbråck i nacken att jag har svårt att skriva och svårt att laga mat.
*gnäll* *gnäll*
Alma Mater - mat är gott

Andreas

[Då detta känns som ett eget ämne flyttade jag denna diskussion från gnälltråden.]

Jag provade skaffa ett facebookkonto för några år sen men jag begrep aldrig poängen så jag deaktiverade det. Men kanske har det hänt saker sen dess, jag kan kanske ändra mig om nån kan förklara tjusningen.

Citat från: Mickan skrivet 2010-06-20 20:19
Jag känner att det blir allt svårare att stå emot Facebook!


Vem är det som trycker på? Du själv för att du känner dig utanför eller är det folk som är på dig och vill att du ska vara med?

Citat från: Hasse skrivet 2010-06-21 13:32
Jag uppfattar Facebook som väldigt ytligt, men man träffar väldigt många vänner från förr.


Vad för slags kommunikation blir det med vännerna från förr, är det mest hej, vad gör du nu för tiden eller blir det mer också?

Citat från: annamaria skrivet 2010-06-21 21:03
Jag var också emot innan eftersom jag också var rädd att bli beroende. För det blir man.


Vad är det man blir beroende av?

Citat från: Lena Marie skrivet 2010-06-21 22:35
Är med i Facebook med min matsida bara för att


Men ger det nåt att vara med där då, får du något slags feedback där eller hur fungerar det?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2010-06-22 08:29
Jag provade skaffa ett facebookkonto för några år sen men jag begrep aldrig poängen så jag deaktiverade det.


Jag tycker precis likadant. Jag förstår inte heller riktigt poängen. Ett plus med Facebook är, att det är väldigt enkelt att publicera något som väldigt många får tillgång till. Föreningar och organisationer kan enkelt sprida sitt budskap. Men detta är inget nytt. Det finns ju redan hemsidor och bloggar som är bra för att sprida ett budskap.

Citat från: Andreas skrivet 2010-06-22 08:29
Vad för slags kommunikation blir det med vännerna från förr, är det mest hej, vad gör du nu för tiden eller blir det mer också?


Det blir mest en ytlig kontakt, men det kan man ju inte skylla Facebook för. Men om man är intresserad av att hitta gamla vänner, så fungerar Facebook förvånansvärt bra.

Mickan

Man tittar på ett program på TV och så hänvisar dom till Facebook, man kan få rabatt på mat om man är med, man kan hitta likasinnade...

Är inte intresserad av kontakt med gamla polare för dom är f d av en anledning eller två...
Video meliora proboque deteriora sequor

Hankki

Jag skaffade ett facebook konto när en kille på jobbet pratade så mycket om det och hur bra det är.. Några dagar senare frågade jag honom vad man ska göra med det, eftersom den enda "vettiga" funktionen jag hittat var att gissa olika bilmärken och liknande. Efter att det varit oanvänt en längre tid så deaktiverade jag kontot och nu för några veckor sedan så avslutade jag det helt och hållet.
Angående att hålla kontakten med vänner så är det väl enklare att ringa? Folk till andra sidan jordklotet är det väl mer förståeligt pga tidsskillnad och pris men då fungerar ju e-mail också.
Att hitta gamla vänner så är det väl väldigt bra till men har man tappat kontakten med någon så är väl inte någon större förlust heller? Eller har jag fel?

Mickan

Citat från: Hankki skrivet 2010-06-22 19:47
Att hitta gamla vänner så är det väl väldigt bra till men har man tappat kontakten med någon så är väl inte någon större förlust heller? Eller har jag fel?


Du har rätt!
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Citat från: Mickan skrivet 2010-06-22 19:36
Är inte intresserad av kontakt med gamla polare för dom är f d av en anledning eller två...


Citat från: Hankki skrivet 2010-06-22 19:47
Att hitta gamla vänner så är det väl väldigt bra till men har man tappat kontakten med någon så är väl inte någon större förlust heller? Eller har jag fel?


Där har ni båda en stor poäng. Det är väl därför som kontakten med de återfunna gamla vännerna blir så ytlig. (Men nu talar jag naturligtvis endast av egen erfarenhet.)

Vad jag kan förstå sa erbjuder Facebook inga möjligheter som inte redan finns på Internet. Jo en, det går lätt att söka bland facebookmedlemmar. Men jag funderar på om sådana här gigantiska, centraliserade sajter kommer att dominera internetanvändandet i framtiden, i stället för det decentraliserade nätverk det var tänkt att vara från början.

En enorm nackdel med stora sajter som t.ex. Facebook är, att varje användare låses upp till en, enda tjänsteleverantör. Ett decentraliserat system för kommunikation är inte alls lika sårbart, och som användare är man inte på samma sätt bunden till ett företags godtycke eller goda vilja.

Andreas

Citat från: Hasse skrivet 2010-06-22 12:53
Ett plus med Facebook är, att det är väldigt enkelt att publicera något som väldigt många får tillgång till. Föreningar och organisationer kan enkelt sprida sitt budskap.


Hur går det till, har man något slags inkorg där man får meddelanden från organisationer och dylikt eller måste man själv aktivt gå nånstans och titta?

Citat från: Mickan skrivet 2010-06-22 19:36
Man tittar på ett program på TV och så hänvisar dom till Facebook


Vad kan man göra på tv-programmens facebooksidor?

Citat från: Mickan skrivet 2010-06-22 19:36
man kan hitta likasinnade...


Jo det kan vara intressant ibland. Men undrar just i hur stor utsträckning facebookkontakter leder till "riktiga" kontakter?

Citat från: Hankki skrivet 2010-06-22 19:47
Efter att det varit oanvänt en längre tid så deaktiverade jag kontot och nu för några veckor sedan så avslutade jag det helt och hållet.



Kan man verkligen avsluta sitt facebookkonto helt och hållet? Jag har för mig jag hört att det inte skall gå.

Citat från: Hankki skrivet 2010-06-22 19:47
Angående att hålla kontakten med vänner så är det väl enklare att ringa?


Ja men nån fördel måste det väl vara med att essemessa, mejla och fejsbooka när så många föredrar det istället för att ringa?
Den som inte frågar får inga svar.

Hankki

Man kan avsluta facebook. Jag googlade "how to quit facebook" men det går också att söka i facebook's help center, ingen direktlänk men "quit facebook" i sökfältet så ska du hitta instuktioner. Några enkla steg och sedan låta bli att logga in 14 dagar så ska allt vara borta.

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2010-06-22 20:41
Hur går det till, har man något slags inkorg där man får meddelanden från organisationer och dylikt eller måste man själv aktivt gå nånstans och titta?


Ja, man har ett slags inkorg. Men jag har inte kommit underfund med hur man exakt kan styra vad som ska hamna där.

annamaria

I min inkorg får jag bara privata meddelande. Sen kan man skriva i andras loggar - vilka då blir synliga för alla andra. De flesta som använder fb aktivt uppdaterar sin status. Om någon skriver kommentar på min status eller skickar meddelande så får jag det som meddelande i min vanliga mejl, det väljer du själv.

Andreas

Är det nån egentlig skillnad på en facebookinkorg och e-post, jag menar vilka är fördelarna med att ha en facebookinkorg jämfört med att ha en vanlig epostadress?

Apropå nackdelar med facebook, läste i nån tidning (minns inte vilken) att "många" på facebook berättar helt öppet när de åker på semester och vad de köper in för kapitalvaror. Mums för tjyvar.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Det finns två "inkorgar" i Facebook. Dels en traditionell för privata meddelanden som inte skiljer sig från vanlig e-post, eller den inkorg som finns på Matforum.

Dels har man en annan inkorg som mer kan liknas vid ett klotterplank där jag kan se vad mina kontakter (eller vänner) publicerat och även kommentarer till dessa. Det är väl detta klotterplank som är typiskt för Facebook. Om det är kul eller inte får var och en avgöra. Jag tycker att det kan vara lite underhållande, men skulle inte sakna Facebook om det skulle försvinna.

Mickan

Ja, än har jag inte loggat på och det lär inte ske förrän efter sommaren i alla fall!
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Jag tycker att du ska fortsätta hänga här på Matforum istället. Det är mycket roligare!  :)

Hankki

Citat från: Andreas skrivet 2010-06-22 20:41
Kan man verkligen avsluta sitt facebookkonto helt och hållet? Jag har för mig jag hört att det inte skall gå.


Jag försökte logga in nu men mitt konto finns inte längre så, JA det går att avsluta facebook.

Mickan

Citat från: Hasse skrivet 2010-07-06 17:00
Jag tycker att du ska fortsätta hänga här på Matforum istället. Det är mycket roligare!  :)


Så sant! Jag hamnade ju här för att hitta andra som vill diskutera marmeladkonsistens och annat som bekanta tycker är urtrist.
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal