Fungerande naturpreparat enl. Edzard Ernst

Startat av Andreas, 2010-12-06 12:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Aftonbladet hade för nån vecka sen en artikel om Edzard Ernst som för 15 år sedan blev världens förste professor i komplementär medicin, i boken ”Salvekvick och kvacksalveri – alternativmedicinen under luppen” (orginaltitel "Trick or Treatment", dedikerad till prins Charles) går han igenom 40 av de mest populära naturmetoderna och vad som enligt vetenksapen fungerar och inte.

Dessa naturmedel kan enligt Edzard Ernst i vissa fall kan lindra symtomen av vissa åkommor:
¤ Djälvulsklo - muskel- och ledsmärta
¤ Echinacea - förkylning
¤ Brännässla & Sågpalmetto - godartad prostataförstoring
¤ Hagtorn - hjärtsvikt
¤ Rödklöver & Silverax - klimakteriebesvär
¤ Valeriana - sömnbesvär
¤ Johannesört - depression
¤ Ingefära - illamående

Dessa naturmedel kan enligt Edzard Ernst i vissa fall göra mer än bara gå på symtom(?):
¤ Fiskolja - hjärt- kärlsjukdomar, antiinflammatoriskt
¤ Ginkgo biloba - demens, cirkulationsbesvär benen
¤ Hästkastanj - åderbråck.
¤ Pepparmynta - orolig tarm, underlättar matsmältningen.
¤ Tea tree-olja - svampinfektioner.
¤ Tranbär - urinvägsinfektion
¤ Vitlök - sänker kolesterolvärdet

Är mycket osäker på hur man ska tolka Aftonbladets formuleringar så jag har säkert missuppfattat ett och annat i min indelning.

Här är länk till tidningsartikeln i Aftonbladet samt några fler:
¤ Aftonbladet - Det mesta är bluff
¤ Kvällsposten - Professorn: "Vissa örtmediciner är lika bra som läkemedel"
¤ Independent - Complementary therapies: The big con?
¤ Media Life Magazine - Note to Prince Charles: 'You're wrong'
Den som inte frågar får inga svar.

EvaMarina

Inlägget ovan är skrivet december 2010. Sedan dess har Edzard Ernst fått sluta som professor på Exeter University. Forskningsenheten hotades med nedläggning, om inte Ernst slutade, så han valde att gå.

Anledningen till den nesliga sortin beror framförallt på hans fuskiga sätt att forska. Vad jag förstår har hans forskning fått nedgörande kritik för bristande metodologi. Det är också någonting som läkaren och forskaren Robert Hahn har tagit upp i sina blogginlägg.

Att Edzard Ernst inte var tillförliglig det har man vetat länge i homeopatikretsar. Redan april 2010 framkom att Ernst som påstått att han är utbildad homeopat inte alls är homeopat. Han har helt enkelt bluffat om sin homeopatiutbildning. 

Om Edzard Ernst har ljugit om sin utbildning i boken "Salvekvick och kvacksalveri" vad mer har han då också ljugit om?

Det finns för övrigt minst 19 faktafel i boken "Salvekvick och kvacksalveri" läs mer om det här:  http://hmc21.org/#/halloween-science/4535659799

GunnarG

EvaMarina finns det mer att läsa om det du skriver fast på svenska? Jag menar som DU rekommenderar. Jag kan ju annars googla fritt...

kurt

Forum för vetenskap och folkbildning

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=17615&hilit=Edzard+Ernst

Sedan kan man ju fråga sig vad som är "mest populära naturmetoderna". Om 90% av alla naturläkemedel konsumeras i Asien, så kanske det i stället är helt andra naturläkemedel som konsumeras väl så mycket, björngalla, noshorningshorn och tigertestiklar!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal