Sötsur sås - hur gör man den bästa?

Startat av annamaria, 2008-08-01 22:05

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Jag har testat ett flertal recept på sötsur sås. Då menar jag av den typen sötsura sås som man får till friterade kyckling på "Kinarestaurang". Denna ljusröda nästan genomskinliga sås men sötsur smak.  Maken och jag gillar att fritera lite hemma ibland och då vill vi ju förstås ha den goda såsen till. Men hur gör man då? Jag får inte till den!

Någon som har knepet? Eller ditt goda recept kanske?

Om du nu skulle råka ha ett recept på hemgjord "Sweet chili-sås" (då menar jag Thai-varianten) så tackar jag inte nej till det heller.

kryddburken

välkommen hem!

Sötsur sås gör jag ofta i en thaigryta som alla i familjen verkligen älskar här hemma!
Här finns det receptet :
http://kryddburken.wordpress.com/2007/05/24/thaikyckling-med-sotsur-sas/

Det här behöver du (enbart till den sötsura såsen) :
2 dl vatten
1 burk passerade tomater
3 msk ketchup
2 msk vitvinsvinäger
2 msk honung
1 msk koncentrerad apelsinjuice
Salt & Cayennepeppar

Vispa ihop allting i en skål & smaka av såsen med lite socker om det skulle behövas!


agnetasch

Lättrörd sås :'(
2 dl grönsaksbuljong, 2 dl ananasspad (juice) 1 msk potatismjöl. Rör ihop o koka upp. Tillsätt 1 msk vitvinsvinäger och...den viktigaste ingrediensen; Euroshoppers blandsaft efter tycke o smak.
Lägg ev. i några ananasbitar i såsen.

annamaria

Tack så mycket! Det är skönt att vara hemma faktiskt!

Kalasbra tips! Med Euroshoppers saft måste det ju bli bra!  ;D Ska den hällas i outspädd då?

Kryddburken: jag har gjort något liknande - blir såsen röd eller mest genomskinlig. Jag är på jakt efter den genomskinliga. Men din gryta låter så god så jag får nog göra den som den är!

agnetasch


Rookie-T

jag har läst att den här kinakrogs-såsen är basad på nyponsoppa. Ska leta upp ett litet recept.
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

annamaria

Ja inte nog med Euroshoppers saft alltså....nypon också. Väntar med spänning!

agnetasch

Det var nytt med nyponsoppa! Måste prova. Såg ett uttalande om den typen av sås:

"Ni känner kanske inte till sunkiga kinakrogars favvorecept på sötsur sås? Nyponsoppa med lite vinäger i..."
http://filipstad.ifolkmun.se/2007/04/03/lunchtestet-little-dragon/

I afton bjuder Sloppy agnetasch på kyckling o sötsur sås ;D


annamaria

Åh vad härligt! Med äkta Euroshoppersås. Det ska testas snart!

Anne

Jag blir helt mörkrädd. Seriöst? Nyponsoppa? Blandsaft? Jag delar med mig av ingredienslistan från min nya bok, The Spice-Merchant's Daughter (helt underbar, mat från sydostasien i allmänhet och Malaysia i synnerhet)

-färsk ananas
-lök
-vitlök
-chili
-risvinäger
-socker
-ketchup
-fisksås
-salt

Anne's Food - min matblogg

annamaria

Det låter bra Anne - men den blir inte sådär genomskinlig känns det som. Ska det vara vatten i också? Sen är det nog så att de ingredienser är det som det ska vara - i äkta vara. Den sötsura kinasåsen i Sverige är nog en väldigt försvenskad sås. Men jag gillar den ändå! vare sig det är nypon eller saft i. Det hade dock varit roligt att veta hur denna sås serveras i Kina.

kryddburken

Citat från: annamaria skrivet 2008-08-02 10:06
Kryddburken: jag har gjort något liknande - blir såsen röd eller mest genomskinlig. Jag är på jakt efter den genomskinliga. Men din gryta låter så god så jag får nog göra den som den är!


Såsen blir genomskinligt röd/orange! :-)

Anne

Annamaria, precis som här ofta till friterad mat :)

Jag tycker i och för sig att den på restaurang är rätt läskig den med.. eller ja, i alla fall den på vår närmaste, den är inget vidare.
Anne's Food - min matblogg

Sweber

Citat från: Rookie-T skrivet 2008-08-04 22:04
jag har läst att den här kinakrogs-såsen är basad på nyponsoppa. Ska leta upp ett litet recept.


Intressant och föga förvånande. För många år sedan, i slutet på det förra seklet, bodde jag i Borlänge. De få gånger jag hade råd att gå "ut och äta", gick jag gärna till en av de lokala kinakrogarna. Dom hade små och underbara vårrullar som förrätt. Dock tyckte jag alltid att deras sötsura sås smakade syrlig nyponsoppa. Denna ton av nyponsoppa har jag kännt i andra sötsura såser genom åren men aldrig så tydligt som i Borlänge. Jag trodde dock att det var en slump att vissa sötsura såser påminner och nyponsoppa, men nu vet jag bättre. Kul.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Den sötsura såsen jag beskriver (med saft) har jag ätit både i Kina o Thailand så alldeles fel kan den inte vara. Låt vara att receptet inte står i någon tjusig kokbok ;) utan lagas lite efter gehör med egna ingredienser. Men huvudsaken är väl att målet blir nått; att annamaria får ett recept på sin sås, hur man kommer dit spelar väl ingen roll.

annamaria

Instämmer! För det är precis saftsåsen jag är ute efter.

matlagarn

2008-11-03 09:03 #16 Last Edit: 2008-11-03 19:40 by matlagarn
Anne är helt rätt ute. Så här gör jag:

En burk ananas öppnas. All saft tas till var + några bitar annans kan vara roligt att ha kvar i såsen.
-lök
-vitlök
-vinäger
-råsocker
-ketchup eller pure
-kyckling buljong

Fräser vitlök, lök i olivolja. Slänger på lite råsocker och rör runt. I med buljong och resten av ingr.(ej ananas)
När såsen kokat en stund så silar jag den. Tillsätter ananasen och reder med lite maisena. Blir perfekt! tror jag har bilder på min blogg.   matlagarn.blogg.se

dePaul

För ca 10 år sedan så fick jag tag i en mycket intressant bok som handlade om klassisk kinesisk matlagning, dvs sådan matlagning som behandlar originalrecepten från flera sekler, ibland millenia år tillbaka. Ett av dessa trevliga recept handlade om sötsur sås.

Med en liten anpassning till moderna ingredienser så ser receptet ut såhär:

Sötsur sås (klassisk, 4 portioner)

Ingredienser:
Ca 4 hackade, mellanstora, färska champinjoner (bitarna skall vara ungefär lika stora som gröna ärtor)
50 g små, fina, gröna ärtor (frysta är bäst. Inte konserv)
2,5 tsk Maizena löst i 2 msk vatten
4 msk ris- eller vitvinsvinäger
4 msk strösocker
4 msk tomatketchup (helst Heinz)
1 tsk salt
1½ tsk mörk sojasås
½ msk risvin eller halvtorr sherry (Amontilado)
2,5 dl vatten
4 msk matolja
1 stor, finhackad vitlöksklyfta
1 liten, gul lök, skuren i små tärningar
50 g tärnade bambuskott (helst hela som man tärnar själv. Man strävar efter att få alla ingredienser lika stora)

Arbetsgång:
1. Blanda ihop Maizena, socker, vinäger, ketchup, salt, sojasås, vin och vatten i en bunke.
2. Hetta upp en stekpanna eller wok tills den ryker. Häll i matoljan och fördela över pannan.
3. Tillsätt vitlök och lök och stek under ständig omröring i 1 minut.
4. Tillsätt champinjoner, ärter och bambuskott.
5. Rör om i vätskeblandningen i bunken ordentligt och häll den i pannan.
6. Låt allt koka upp och rör oavbrutet tills det tjocknar.

Servera gärna till friterade kinesiska rätter eller grillad kyckling med ris (!).

~Paul~

agnetasch


dePaul

Citat från: agnetasch skrivet 2008-11-03 12:03
Det är inte sån man får på kina-krogarna :'(
Verkligen inte. Skillnaden är monumental! :)

~Paul~

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal