Allt om salt

Startat av Andreas, 2007-06-04 12:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

"vanligt" salt, havssalt, flingsalt, gourmetsalt. Kärt barn har många namn eller blir det godare med havssalt i fisksoppan eller limpan? (Eller kakorna för den delen - Anne har ju exempelvis havssalt i sitt goda Lag-kake recept http://matforum.nu/index.php?topic=117.0)

Vad har ni för sorters salt hemma?

Finns det några speciella tillfällen när gorumetsalt smakar extra gott?

Och örtsalt förresten... gillar ni sånt? Själv tycker jag att örtsalt färgar maten en aning märkligt.
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jag har vanligt salt, och flingsalt. (Maldon Sea Salt för det mesta.) Sen har jag ett par smaksatta varianter från Falksalt, med citron, chili och rosmarin. Och ett fantastiskt gott grått salt från Frankrike som är blandat med torkad karljohansvamp.
Anne's Food - min matblogg

Urban

2007-06-04 20:49 #2 Last Edit: 2007-06-04 20:53 by Urban
Jag har också vanligt salt och flingsalt från falksalt.
Flingsaltet använder jag gärna när jag gör typ. hemmagjord klyftpotatis eller i rotsakslådor.
Det är också gott att strössla i en bakpotatis tilsammans med smör tycker jag. Jag har även ett havssalt som är kryddat med rökarom, och ett med thaikryddor.. Fast jag har inte hunnit testa dom än.

Anne: Jag har sett det där gråa franska saltet i en butik här i Umeå.. Dock var det utan smaksättning. Vad är det för speciellt med det gråa saltet egentligen?

Andreas

Vad är den korrekta definitionen på gourmetsalt egentligen (om det nu finns nån)? En del säger gorumetsalt = havssalt. Andra säger gourmetsalt = flingsalt. ???

Det smaksatta saltet och de gråa saltet du pratar om Anne vad är det för typ av salt - flingor eller "vanliga korn"? När använder du alla de olika salttyperna? Och för att återgå till Lagkakorna - vad använder du för havssalt i dem?

Urban: rökaromssaltet och thaikrydde-saltet - vad kommer du att använda dem till?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Gourmetsalt finns det nog ingen definition på. :) Flingsalt är nog alltid havssalt, däremot. (Inte helt hundra)

De smaksatta salterna jag har är flingsalt, det grå saltet är.. ja, korn, men stora korn så att säga. Inte strö-salt, utan större kristaller. Det är också havssalt, ett oraffinerat sådant.

Saltworks - http://www.saltworks.us/ - har mycket kul information om olika salt.

Smaksatt salt använder jag i mat där det passar - gärna citronsaltet i en sallad, gärna rosmarinsaltet till lamm, gärna chilisaltet i en gryta, t.ex. Vanligt salt använder jag i stort sett bara när jag kokar upp vatten, och ibland i dressingar. Annars föredrar jag flingsalt, det är lättare att dosera och smakar bättre. I kakor är det helt klart att föredra, eftersom man då kan stöta på en trevlig saltkristall som ger lite "crunch". Mycket bättre än salt deg, för det vill man inte åt.. :)

Röksalt har jag med när jag tänker efter lite, det använder jag i en del marinader, och i chili.
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

Jag kör liksom Anne på Maldon flingsalt
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Anne, Calle, det är alltså detta ni använder: http://www.jozosalt.se/sortiment/flingsalt/Maldon-Sea-Salt-250gr
Hur kommer det sig att ni fastnat just för det flingsaltet?

Anne, det låter som om du använder flingsaltet till nästan allt du lagar, men löses inte saltkristallerna upp till helt vanligt salt så fort man sätter det i något som innehåller kokande vätska?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Om jag ska salta t ex pastavatten använder jag såklart vanligt "strösalt" då Maldonsaltet är lite dyrare. Det är en annorlunda salthet i flingsaltet, jag skulle säga att det inte är lika koncentrerad saltsmak som i vanligt bordssalt/strösalt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anne

Maldonsaltet var nästan det enda flingsalt som fanns i Sverige för ett par år sen - och även då var det svårt att hitta. Sen vet jag att det är pålitligt - ett bra salt som håller bra konsekvent kvalitet. Jag litar på det, alltså :)

Nu lagar jag nog inte så mycket med kokande vätska.. när jag kokar upp vatten har jag vanligt salt, men annars blir det oftast en liten nypa flingsalt, på t.ex. en köttbit, eller så. Jag upplever inte att det löser upp sig direkt, och det ger en annan, mjukare sälta.
Anne's Food - min matblogg

Urban

Andreas: Jag kom på att jag testat röksaltet 1 gång.. Strödde det på en köttbit och lät det ligga och dra in ca:30 min.
Stekte det i stekpannan på sedvanligt vis med smör. Smaken var kraftigt rökig och helt ok smak..
Men jag tror nog att det passar bättre till andra användnigsområden.(nån som har ett förslag?)
Röksaltet och Thaisaltet var av märket Ridderheims.. Inte falksalt alltså.

Jag gillar verkligen flingsalt o tycker att det är en riktig smakhöjare där det passar in..
Förrutom dom områden jag upgett i tidigare tråd så använder jag också flingsalt i matigare sallader.. Det är faktiskt riktigt jättegott!.

När man går runt i olika affärer/delikatessaffärer så stöter man ju på olika sorters salt i olika prisnivåer..
Om man ser till flingsalt så finns det rätt så många sorter.. En del är billiga, och en del är hutlöst dyra (enligt mig).
Själv är jag mycket skeptisk att jag skulle kunna känna skilnad från flingsalt till flingsalt..
Är det nånting som går att göra över huvud taget?.
Om man nu skulle ge sig på en saltprovning av olika flingsalter.. Vad ska man då gå på för smaker?.

Urban

Anne: Vilket sorts salt är Falksalts flingor. Är det Maldonsalt eller?.

Anne

Urban - Maldon är ett varumärke, precis som Falksalt, så nej, knappast. Men de är ganska lika. Nu har jag inte testat Falksalts naturella flingsalt, bara deras smaksatta, så det är svårt att jämföra. jag upplever Maldons flingor som lite sprödare, möjligen.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Urban: Jag hörde någonstans att den egentliga skillnaden mellan flingsalt och flingsalt är strukturen på sjäva flingorna. Beroende på hur strukturen (geometrin på flingorna) är upplever man saltsmaken olika.

När du talar om saltprovning och smaker, vad menar du då med "smaker"? Menar du smaksatta salter så frågar jag mig om man egentligen ska kalla det för salt - är det inte snarare en krydda då?

Anne, Calle: det här med "annorlunda salthet" och "mjukare sälta", är det egentligen möjligt - jag menar består inte alla salt i grunden av den kemiska föreningen NaCl..?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Möjligt och möjligt - men den upplevda smaken kan ju absolut variera även om det är samma kemi bakom. Det är precis som du skriver strukturen som gör skillnad.

Fast havssalt skiljer sig även saltmässigt från mineralsalter - där tror jag faktiskt att man kan känna en direkt smakskillnad.
Anne's Food - min matblogg

Urban

Det jag tänkte på var vanligt flingsalt utan smaksättning.
Om man köper ett "finare" flingsalt i någon specialbutik så får man betala betydligt mer än vad tex. falksalt kostar på den vanliga affär´n.
Om man då betalar 30-40 kr mer för samma mängd salt.. Känner man någon egentlig skillnad vid en smakprovning eller är det bara känslan av att ha ett finare salt som man betalar för?.

Anne: Det där gråa oraffinerade saltet du pratar om.. Är det någon smakskillnad mellan det och vanligt finsalt?.

Anne

Urban - det beror kanske på hur känsliga smaklökar man har :) Mitt är ju blandat med svamp och inte rent, men det anses allmänt vara ett av de finaste salten i världen. Well. :)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

2007-06-23 10:26 #16 Last Edit: 2007-08-05 13:09 by Andreas
Här är ett salttest: http://www.slate.com/id/2117243 där Maldon placerade sig bäst i de flesta moment.

Undrar just förresten om man kan göra salt med röksmak själv i en rök.

[Andreas stuvade om lite när tråden delades.]
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jag tänkte testa att göra lite smaksatta salter och ge bort. Bl.a. en variant med limeblad, och en annan med sechuanpeppar. Rapporterar såklart.
Anne's Food - min matblogg

Urban

Va kul Anne!. Lycka till i experimentet  :)

crlhrv

Christer Lingström gjorde ett salt med bl a lagerblad på något morgonmatlagningsprogram idag eller igår.. verkade gott.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal