Kaffekvarnar - mala kaffe själv

Startat av Hankki, 2012-10-20 10:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Hankki

Hittade ingen tråd om kaffekvarnar.

Jag har nu beställt en kaffekvarn från cdon.fi, Wilfa CGR-1, och den sägs mala mycket bra och ganska tyst ifall den fungerar. Jag läste nämligen på ett annat forum att det verkar vara mycket måndags exemplar i farten.

Har någon här en dylik maskin? Hur har den fungerat?

Priset är ju bra men jag började fundera på prissättningen hos cdon. På finska cdon kostar den nu 47,90€ eller ca 412kr och på svenska 590kr eller ca 68€, det är 42% dyrare på svenska från samma företag.

janders

Jag har en sådan. Eller rättare sagt jag har en "Hugin Coffea", köpt på rea för 299kr (har jag för mig) på Coop Forum.  Den skall vara helt identisk med Wilfan, som började säljas till betydligt högre pris när Coop slutade med Hugin-kvarnen.

Kvarnen funkar fortfarande mycket bra, tre år efter inköpet. Jag maler visserligen inte espresso-fint  utan för presskanna, men kvarnen maler mycket jämnt. Jag är mycket nöjd med köpet och skulle köpa den även för det pris som Wilfan verkar ha idag. Den verkar helt sakna konkurrens i den prisklassen. Trist att Coop slutade med Hugin Coffea.

Larsa

Här är ett jättebra kaffeforum http://www.riktigtkaffe.se/ som ger svar på det mesta.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal