Vågiga rödbetskivor

Startat av bryggens, 2008-09-21 18:52

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

I dag lade jag in lite rödbetor från egen skörd.
När jag var klar frågade min sambo: "Har du skivat dom så där randiga"
Därtill min undran. Det måste väl vara specialgrejer som gör köperödbetorna sådana, eller?

Jonas

Med en mandolin. Det finns en knivsats som skivar på det sättet.

Hasse

2008-09-21 19:10 #2 Last Edit: 2008-09-21 19:37 by Hasse
Det finns (eller åtminstone fanns) knivar med vågigt blad. Min farmor hade en sådan.

EDIT: De finns fortfarande och kallas "legymkniv".


Andreas

Tokfrans! :)

Enda jag hittade på legymkniv var denna Wüsthof 11cm
http://menigo.citat.se/Produkt.asp?JobDefID=266&ArticleNumber=510840&Name=Redskap&Index=73

Vad finns det för fler fabrikat för mandoliner/legymknivar?

Kallas knivtypen kanske även nåt annat än legymkniv? (Varför heter det "legym"?)
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Legymer är ett snofsigare ord för grönsaker. Kommer från franskans légumes.

Andreas

Tack, där ser man. Så legymsallad betyder alltså grönsakssallad? Och legymkniv skulle då vara grönsakskniv men grönsaksknivar finns det många knivar som heter men inte är då de jag sett vågiga, nej där måste finnas nåt ytterligare namn för knivtypen!
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Efter lite googling och alta vistning kom jag fram till att knivtypen heter "decorating knife" på engelska. Sedan sökte jag på "dekorationskniv" och si, det blev bingo direkt.

Så dekorationskniv är tydligen synonymt med legymkniv.

agnetasch

Nej stopp o belägg! En legymkniv är en legymkniv o varken en grönsakskniv eller dekorationskniv. Grönsakskniven har ju slät egg, eller ser jag så galet? O dekorationskniven är en tvåhandskniv.
Är det ingen som har en gammal legymkniv? Kolla hemma hos mamma, längst in i lådan bredvid äppelurkärnaren ;D
Lägger man in mycket grönsaker är det kalas med en legymkniv; grönsaksskivorna häftar inte fast mot varandra utan inläggningslagen kommer åt på alla sidor.
Jag har tappat bort min legymkniv så jag är tyvärr tvungen att köpa färdiginlagda rödbetor ::)

bryggens

Citat från: agnetasch skrivet 2008-09-22 17:14

Lägger man in mycket grönsaker är det kalas med en legymkniv; grönsaksskivorna häftar inte fast mot varandra utan inläggningslagen kommer åt på alla sidor.



Aha , det är därför skivorna ser ut så. Hoppas att det går bra med släta skivor också.

Hasse

Aha för mig också! Det är alltså inte bara utseendet som är orsak till randiga skivor.

Då är bara frågan, om legymkniv heter decorating knife på engelska, vad heter då dekorationskniv?   ???

Jomael

Eller använda en brödkniv kanske? Borde ju ge lite liknande resultat iallfall

ena

en brödkniv är vågad åt fel håll tyvärr...

jag hittade billiga enkla legymknivar på billighetsvaruhuset i Tomelilla..men det var innan jag sett denna tråden :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Jomael

Vågad åt fel håll? Hur menar du då?

agnetasch

Citat från: bryggens skrivet 2008-09-22 18:03
Hoppas att det går bra med släta skivor också.
Går jättebra. Rufsa lite i skivorna bara o kolla att inga sitter ihop :D

ena

brödkniven är vågig med vågräta vågor så att säga...du får en slät snittyta även om du bara pressar den genom tex rödbetan.

legymkniven är vågig med lodräta vågor, som takplåt i miniformat, pressar du den genom rödbetan får du en snittyta som ser ut precis om kniven.

Hoppas den förklaringen hjälpte något...:D
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal