Jäskorgar

Startat av Johansson, 2008-04-13 21:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Johansson

Nån som vet om det går att få tag på utanför proffsbranschen? Har letat i både möjliga och omöjliga affärer men hittar inget vettigt. Proffsgrejorna känns väl dyra för en glad amatör...Samma med stenhäll i ugnen, stenhuggeriet skulle ha 750 kronor för en 3mm sten..
Tacksam för tips!

jelvis

Jag har sett jäskorgar hos Hus-Modern.se

http://www.hus-modern.se

Väldigt snygga och rätt dyra. Men det kanske är vad rottingkorgar kostar, vad vet jag? :-)

janders

Jäskorgar (och mycket annat) köper man ex. hos Bakers.
Baksten (25mm tjock) hittar du för 520kr inkl. frakt hos Hablingbo Delikatess. De har även jäskorgar.

annamaria

Bakers! Vad bra jag bor nästan granne med dem. Måste kolla det - jag vill ha jäskorgar! Finns det olika storlekar - vilka är bäst i så fall?

Andreas

Vad fyller en jäskorg för funktion, varför vill man jäsa degen i en korg?

Vad kännetecknar en bra jäskorg, det duger inte med vilken korg som helst?
Den som inte frågar får inga svar.

justrom

Det gör ju att bröden inte flyter ut lika mycket när de jäser och blir högre. Jag har använt mina 2L bakformar hittills men de där jäskorgarna har ju sluttande sidor vilket verkar vara bättre än raka sidor.

Det borde ju rimligen gå lika bra med plast också. Någon som  vet av fin billig plastkorg som kan fungera som jäskorg?

jelvis

Rose rekommenderar något material som andas för att degen inte ska klibba i materialet.

Själv äger jag ingen jäskorg men använder ett durkslag med mjölad handduk. Stor skillnad mot att jäsa utan om man har en ganska blöt deg. Torra degar verkar hålla formen betydligt bättre.

annamaria

Sen blir börden så fina av ränderna i en jäskorg....

Andreas

Men blir de inte platta igen då när man häller ut dem ur korgen? Det bästa vore väl i så fall att använda korgar som tål att gräddas i ugnen, finns det kanske silikonkorgar för det ändamålet?
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Man får ta ut dem ur korgen försiktigt. Sedan behåller de formen hyfsat.

Silikonkorgar låter som en god idé, något att satsa på? :-)

Johansson

Tackar för svaren och tipsen. Nu skall man bara få råd att köpa allt man vill ha :)

roffekock

Jag föreslår att du köper en vanlig korg med sluttande sidor och lägger en silduk eller annat tyg i den mjölar detta ordentligt och så har du en Jäskorg. Om du orkar kan du klippa den efter korgens kant och sy fast den så har du en mer proffsig sådan. den är så lik en för flera hundra som den kostar på Bakers. Jäskorgar av poffsmod är till för sånna som brukar dem jämt.

/rolf
Matforum är bäst

annamaria

Nu har det anlänt 2 lite avlånga jäskorgar och två runda jäskorgar. Har precis jäst min "vanliga" skållade deg och jäst bröden i korgarna. De ser fina ut i ugnen än så länge.

Nu har jag en fråga: är det någon som vet hur man rengör dem?

Per

Jag har nyligen köpt två runda jäskorgar från Dalängarna, www.dalangarna.se.

Har hunnit använda de en gång. Ser jättetrevligt ut när de står med deg som jäser.
Att vända upp och få på plåt kräver lite övning men det gick hyfsat bra även denna första gång.

annamaria

Per: hur rengör du diona korgar? Jag bara penslade ur mina med brödpenseln. Tror det räcker. Ja man får vara försiktig så man inte slår sönder jäsningen när man vänder ur bröden. Tycker också det gick bra trots att det var första gången. Jag var rädd att degen skulle fastna i korgen men det gick fint. Jag mjölade dem innan.

roffekock

Dom rengörs aldrig det är en förbrukningsvara.
Om man nojar på detta ska man göra som jag sa ha lösa dukar. :D

/rolf
Matforum är bäst

annamaria

Jamen Rolf, det går ju inte att bara ställa in tokmjöliga korgar i ett köksskåp heller - men däremot kanske man inte ska skölja dem i vatten. Jag hörde att man kan ställa in dem i frysen just för bakterierisken, om det är rätt eller fel vet jag inte. Hur menar du med förbrukningsvara? Jag gillar utseendet på bröden när dem varit i korgen - blir inte detsamma med duk.

Per

Jag vände upp och ner på korgarna och skakade ur det majsmjöl som jag mjölat de med, rikligt. Så än så länge har jag inget degkladd där. Blir väl att borsta ur och skrapa lite lätt så småningom. Absolut inget vatten.

roffekock

2009-03-07 21:49 #18 Last Edit: 2009-03-07 21:53 by roffekock
När dom blir gamla så går duken sönder och då slängs dom.
Du behöver inte vara rädd för dessa bakterier dom är sunda och hjälpsamma för din nästa jäsning. Det lösa mjölet slår du av mot kanten av ditt bakbord. Något annat behöver du inte göra om du tycker att det blir för mjöligt använd en bärkasse att förvara dem i. ;D

Jag förstår inte varför en lös duk skulle vara annorlunda den ska ju ligga invändigt i korgen på samma sätt som en fastsydd gör,bara det att den lösa kan du ju damma av på ett annat sätt en väl använd bakduk är guld värd och får inte tvättas.


/rolf
Matforum är bäst

annamaria

Bärkassen är använd och korgarna bankade och borstade. Kanske skulle låta lite vara kvar och sen banka ner i surdegen så blir det nog fart.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal