Godsaker av rotsaker, vad kan man göra för gott?

Startat av Andreas, 2009-09-16 21:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Vad kan man egentligen laga för skoj av alla jättebilliga rotsaker som finns i affären just nu? Och då menar jag sånt som innehåller en stor andel rotsaker. Jag kommer för stunden mest bara på rotmos och ungsrostade rotsaker men det måste ju finnas massor med annat man kan göra..?!

Få se nu, vad finns det förresten för rotsaker.. hmm palsternacka, morot, kålrot, potatis, rädisa, rotselleri, lök, rödbeta, sockerbeta, har jag missat nån?
Den som inte frågar får inga svar.

ena

persiljerot!! o rovor, spec majrovan då...

jag brukar förvälla blandade rotsaker skurna i tärningar o sen steka dem, tillsätta lite flytande honung det sista så den inte bränns... o så en driva hackad persilja o timjan över det... passar till det mesta ;)
vill man inte steka tärningarna går det alldeles utmärkt att servera dem kokat istället för potatis...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Robin

Är kålrabbi en rotsak?

Rinriv rotsaker, bryn länge i smör med salt och peppar, smaka av med citron kräma upp med turkiskyoghurt.
Trynetillknorr

agnetasch

Citat från: Robin skrivet 2009-09-16 21:40
Är kålrabbi en rotsak?
Tveksamt, den växer ju inte under jord. Men den är ju lika god som vilken rotsak som helst ;D
Men varför är den så dyr i Sverige? På ICA kostar den nu 8.95 styck. I helgen åker vi till Tyskland o där har Netto extrapris o tar 2,50 Vi köper massor o fryser i skivor. Sen är det bara att rosta dom i ugnen eller göra mos av dom. Eller laga något efter dessa höftade recept:

Kålrabbi i kokosmjölk
Skala kålrabbi och skär den i stavar. Strimla lök. Stek kålrabbi och lök några minuter i lite olja i stekpanna. Salta. Häll på kokosmjölk och blanda i grön curry och soja. Sänk värmen och lägg på ett lock. Låt rätten puttra cirka 10 minuter eller till dess kålrabbin börjar bli kokt

Kålrabbi slaw
Skala kålrabbi och trimla den i tunna stavar. Sjud stavarna i lättsaltat vatten så att de precis mjuknar en minut och låt dem sedan ånga av sig i ett durkslag.Rör samman majonnäs, gräddfil o vinäger. Vänd samman dressingen med den avsvalnade kålrabbin.

Champinjongratinerad kålrabbi
Koka kålrabbi mjuk. Stek champinjoner o strö över. Lägg på riven ost (eller riven ost+creme fraiche) o gratinera

Marirose

Gillade receptet med kokos. Visst kålrabbi är underskattat. Här har jag också några tips och det blir läge. Man hittar dem också på www.matochhushallning.blogspot.com från 2009-06-01

Nedan följer tre recept:

1. Ugnsstekt kålrabbi med citron och champinjoner
2 st kålrabbi
1/2 dl olivolja
1/2 dl pressad citron (saften av 1 citron)
½-1tsk brunt socker
1 hackad färsk chili eller 1-2 torkade
Ca 200 g färska skivade champinjoner
2 dl riven ost (köp ej färdigriven - det blir mycket dyrare)
Salt, svartpeppar

Gör så här:
Skala kålrabbin och skär i ca 1 cm tjocka stavar och lägg i en ugnsfast form. Blanda ihop olivolja, citronsaften, brunt socker och hackad chili samt salt och peppar och häll över kålrabbi bitarna. Fräs den sköljda och skivade svampen i smör eller olja. Bred svampen över kålrabbiskivorna. Gratinera i 200 grader i 10 minuter. Strö därefter på den rivna osten och gratinera tills den smält. Kålrabbin får gärna vara mjukare än al dente. Klipp gärna över timjan eller citrontimjan.
Servera med t.ex. stekt kassler eller som på bilden med rökt fisk, nypotatis, ugnstekt paprika och spenatbollar. Se tidigare inlägg: Spenatdax - fyra recept


2. Kålrabbi som sallad
Skär kålrabbin i strimlor eller stavar och lägg i en salladsskål.
Blanda olivolja, pressad citron, salt och svartpeppar. Lägg alltsammans i en burk med lock och skaka. Häll dressingen över kålrabbistavarna och ät därefter som en sallad. Friskt och gott.



3 Kålrabbisoppa med persiljerot - 4 portioner
Persiljerot ingår i denna soppa och är släkt med persilja men
liknar en liten palsternacka. Man kan säga att den har liknande
användningsområden som kålrabbi. Persiljerot kan köpas året
runt och förvaras i kylskåp

Ingredienser:
3 st kålrabbi
200 g persiljerot
2st vitlöksklyftor
2st scharlottenlökar ( eller annan lök )
Olivolja för att fräsa rotfrukterna
5 + 5 dl vatten
2 dl klippt persilja
2 dl vita bönor eller andra bönor ( blötlagda och kokta )
Salt och peppar

Gör så här:
Skala och skär kålrabbi och persiljerot i 2 cm stora bitar. Skala och finhacka vitlök och schalottenlök. Fräs löken i oljan i en stor gryta och ha sedan i rotfrukterna. Häll på vatten och koka tills rotfrukterna är mjuka.
Häll i den hackade persiljan. Späd med lite vatten i taget så att det blir lagom vätska och låt soppan sjuda i ca 20 minuter. Smaka av med salt och peppar.
Mixa med mixerstav och häll tillbaka i grytan

Lägg till sist i de kokta bönorna och koka upp på nytt. Soppan är klar för servering.
Marirose

Andreas

Välkommen till Matforum Marirose!

Och tack alla för tipsen, det var en hel del intressant och inspirerande!

Men jag skulle väldigt gärna vilja ha fler tips där rotfrukterna så att säga är själva huvudnumret och inte ett tillbehör till exempelvis kött eller fisk..?
Den som inte frågar får inga svar.

R.Stotzky

Jag brukar göra en soppa på ugnsrostade rotsaker. Jättegott och ännu enklare.

Skär de rotsaker och grönsaker du vill ha i soppan i mindre bitar. Jag brukar använda morötter, palsternacka, rotselleri, en liten bit kålrot, gul lök, vitlök, kanske någon potatis (hjälper till att göra soppan lite tjockare bara), persiljerot och lite purjolök. En kvist rosmarin och timjan brukar jag också lägga i. Hittar du pumpa så går det jättebra att använde.

Lägg bitarna i en långpanna och ringla över lite olja. Jag brukar använda vanlig majsolja, men gillar du olivolija så går det såklart bra. Vill du ha soppan lite starkare så släng i en chili eller två i pannan. Salta och peppra och sätt in i ugnen på 175-200 grader.

Kolla till dem då och då, och vänd kanske på bitarna efter 15-20 minuter, så att de inte blir brända. När de är helt mjuka så tar du ut dem och mixar godsakerna (inte kryddkvistarna) i en mixer eller hushållsassistent tillsammans med lite god grönsaksbuljong tills du får den konsistens du vill ha.

Nu kan receptet varieras - du kan servera den som den är, eller så slår du i en skvätt grädde, eller kanske lite strimlat, knaperstekt bacon ovanpå, eller en klick creme fraiche om du haft chili i, för att sänka hettan en aning. Servera med ett gott bröd, och du har en väldigt mustig och trevlig höstmåltid.

webguide

Nått som är grymt gott är att göra kräm på rotsaker, t.ex. persiljerot eller svartrot.
Igår gjorde jag kräm på svartrot och rotseleri.
Grundrecept enligt gårdagen (Jag har inte receptifierat och räknat fram kvantiteterna så detta är en höftning):
Creme fraiche (1 dl räcker till 4 personer).
2 svartrötter
ca 1/5 dels rotseleri (vet att de är olika stora :( )
Citron
Salt

Skala och koka rotsakerna mjuka, lägg dem i en mixer och mixa dem med creme fraiche, smaka av med pressad citron så att man får fram en lågmäld syra, smaka av med salt. Klart att servera...
Gott till kött, fisk etc...

agnetasch

Hurra! Kom hem från Tyskland med halva bilen full av kålrabbi! På lördagseftermiddagen var det extrapris på extrapriset så 1 Kr styck kostade världens största o finaste kålrabbi.
Det blev lite fina majrovor också så det blir nog rovmos o knackwurst i kväll :D

LukasA

jag saltbakar rödbetor och gör en god sallad på dom. slår in betorrna i en blandning av grovt salt och äggvita och bakar mjuka i 200 grader. sedan slår jag sönder skorpan, skalar och klyftar betorna. värmer i ugn och blandar med finhackad lök, mangold/rödbetsblast och vinägrett på ollivolja, lite honung och balsamico av hög kvalité. salladen funkar som tillbehör till kött eller fisk eller som förrätt med chevre och pinjenötter eller nåt annat enkelt

Fröken Dill

Ungsrostade rotsaker är alltid gott, gärna med någon sås till. Jag skulle vilja prova att göra egna rotfruktschips. De man kan köpa är jättedyra. Någon som provat att fritera egna chips?

Undrar fröken Dill

Ia

Jag har inte friterat med en riktig fritör. Men jag hyvlade palsternacka och hade på olja och tjoffsade in det i ugnen. Blev som palsternackschips! Måste nog testa igen för det var länge sen nu. Borde man kunna ha och dekorera maten med! Kan nog vara jäkligt snyggt! Eller vad tror ni?
Ia´s Matblogg

humlan

Rotfrukstgratäng gjorde jag häromdagen, väldigt gott! Jag skivade sötpotatis, palsternacka, morot och potatis. Fräste i lite smör i gryta, hällde på grädde och standardmjölk, salt, peppar och vitlök och lät koka i ca 20 min tills gräddmjölken tjocknat (fick dock hjälpa till med lite mjöl). Sen över i en ugnsform och på med lite riven ost. In i ugnen i 220 grader tills osten fått lite färg. Mums!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal